مجله علمی و سلامت

آنتی‌‌بادی‌های “سرکش” در بدن بیماران مبتلا به کرونا باعث لخته شدن خون می‌شود

محققان دریافته اند که آنتی بادی های “تقلبی” در خون بیماران مبتلا به بیماری عروق ویروس کرونا می تواند مقاومت سلول ها را در برابر لخته شدن خون کاهش دهد.

محققان دانشگاه میشیگان و موسسه ملی قلب، ریه و خون نمونه‌های خون تقریباً 250 بیمار بستری شده به دلیل کووید 19 را مورد بررسی قرار دادند. با بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس اریتماتوز و سندرم آنتی فسفولیپید.

آنتی بادی ها معمولا به بدن در مبارزه با عفونت ها کمک می کنند. اتوآنتی بادی ها آنتی بادی هایی هستند که توسط سیستم ایمنی تولید می شوند که در هم راستا نیستند و گاهی به سیستم و اندام های بدن آسیب می رسانند.

پیش از این در یک مطالعه در سال 2020، یک تیم تحقیقاتی دریافتند که اتوآنتی بادی ها در بیماران مبتلا به بیماری عروق ویروس کرونا فعال قلب باعث لخته شدن قابل توجهی در موش ها می شود.

در یک مطالعه جدید، محققان یک علت احتمالی را کشف کرده اند. به نظر می رسد اتوآنتی بادی ها بر روی سلول های “اندوتلیال” واقع در رگ های خونی فشار می آورند و باعث می شوند سلول ها توانایی خود را برای جلوگیری از تشکیل لخته های خونی از دست بدهند.

هوی شی، نویسنده اصلی مقاله و روماتولوژیست دانشکده پزشکی میشیگان، می گوید: زمانی که سلول های اندوتلیال فعال می شوند به رگ های خونی سالم متصل می شوند و سلول های دیگر را به دیواره سرخرگ ها جذب می کنند و آنها را مستعد ترومبوز می کنند. بودن؛ این می تواند بسیاری از اندام های ضروری بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

نتایج در مجله Arthritis & Rheumatology منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا