تشخیص قطعات یدکی اصلی جنیون پارت

قطعات جنیون یا اصلی قطعاتی هستند که از نظر کیفیت و طراحی دقیقا مشابه با قطعه ای هستند که تولید کننده خودرو در مراحل ساخت خودرو از آنها استفاده کرده است . این قطعات توسط تولید کننده خودرو تولید ، تایید ، توزیع و گارانتی میشوند .با وجود اهمیت کیفیت قطعه و لوازم یدکی کیا ، وجود قطعات تقلبی و غیر استاندارد در بازار قطعه کشور باعث شده است که برخی مصرف کنندگان به دلایل مختلف و بدون توجه به عواقب عمل خود به سراغ خرید این گونه قطعات بروند.

چگونه بفهمیم لوازم یدکی اصل هستند؟ (راهنمای کامل) | لوازم یدکی GSP

نکات زیر در تشخیص قطعات یدکی اصلی یا جنیون از قطعات تقلبی و غیر اصل هیوندای و کیا به ما کمک خواهد کرد:

  • بررسی بسته بندی

قطعات اصلی یا جنیون در بسته بندی های مشخصی از نظر رنگ و کیفیت قرار دارند . طراحی و بسته بندی قطعات ساده ترین راه شناسایی آنها است . گاهی از نوع رنگ بسته بندی ، قطعه اصلی از غیر اصلی تمایز داده می شود. رنگ بسته بندی تقلبی تیره تر و یا کم رنگ تر از رنگ بسته بندی اصلی می باشد.همچنین  معمولاٌ‌ موادی که در بسته بندی اصلی به کار می رود مرغوب بوده و این مسئله منجر به کیفیت ظاهری بالاتر بسته بندی اصلی نسبت به تقلبی و همچنین استحکام بیشتر آن می شود.

  • بررسی لوگوی چاپ شده یا حک شده ی تولیدکننده روی قطعات

بررسی لوگوی چاپ شده یا هک شده بر روی قطعات میتواند از استفاده از قطعات غیر اصلی جلوگیری کند .اگر قطعه خریداری شده معیوب بوده یا دارای مشکلی باشد ، مشتری میتواند با مراجعه به نمایندگی ها درخواست تعمیر یا تعویض قطعه خریداری شده را بدهد .

  • کیفیت ساخت قطعات

کیفیت ساخت قطعات تا حدی زیادی به اصلی بودن یا تقلبی بودن آن را نشان میدهد قطعات تقلبی بیشتر روی موارد مصرفی مثل لنت ترمز ، فیلتر روغن و شمع خودرو سرمایه گذاری خواهند کرد

بررسی دو قطعه اصلی و تقلبی در کنار هم همراه با بررسی موارد زیر میتواند شما را در شناسایی قطعات اصلی و تقلبی کمک کند :

▪ وزن قطعات : بدون شک قطعات اصلی با قطعات تقلبی وزن یکسانی ندارند و با بررسی وزن قطعات میشود اصلی بودن یا نبودن آن را تشخیص داد .

▪ نوع آلیاژ کاربردی :  نوع مواد و آلیاژی که در ساخت قطعات اصلی به کار می رود بسیار مرغوب است و به واسطه همین مرغوبیت از سایر مارکهای مشابه متمایز شده است بدیهی است که نوع آلیاژ کاربردی در کیفیت ظاهری قطعه تاثیر گذار است.

▪ لمس کردن قطعات : افراد با تجربه از لمس قطعات به اصلی یا غیر اصلی بودن آن پی می‌برند.

▪ پرداخت کاری سطح : نوع پرداخت نیز یکی از موارد ظاهری قطعه می باشد که معمولاٌ فروشندگان بصورت خیلی سریع پی به اصلی یا غیر اصلی بودن آن می برند.

▪  نوع جوشکاری‌ : جوشکاری نیز از دیگر راههای تشخیص قطعه تقلبی از اصلی می باشد.

▪  نوع پرچکاری :  پرچ موجود در بعضی از قطعات از دیگر راههای تشخیخرابی، تعمیرات و تعویض قطعات یدکی خودرو همگی اتفاقاتی هستند که بسیاری از ما آن را چندین و چند بار تجربه کرده‌ایم. با وجود پرهزینه و زمان‌بر بودن پروسه تعمیر و تعویض قطعات و لوازم یدکی، چیزی که بیش از همه باعث عصبانیت مالکان خودرو می‌شود، نصب قطعات بی‌کیفیت است.

پس از صرف هزینه بالا برای تعمیر خودرو و تعویض لوازم یدکی، اکثر صاحبان خودرو پس از گذشت چند روز تا چند هفته بعد ناچار هستند برای تعویض قطعات به تعمیرگاه بازگردند. این فرآیند نه تنها باعث اتلاف بلکه وقت و زمان صاحب خودرو را نیز هدر می‌دهند. اما سوال اینجاست که آیا راهی وجود دارد که بتوان اصل بودن قطعات مصرفی را تشخیص داد؟

یک خودرو از قطعات بسیاری تشکیل شده است که با گذشت زمان از کارایی آنها کاسته شده و نیاز به تعویض دارند. در صورت تصادف یا فرسایش قطعات آسیب دیده خودرو بایستی با قطعات یدکی تعویض شوند. استفاده از قطعات یدکی اصل و باکیفیت عمر مفید خودرو را افزایش می‌دهند. بنابراین، استفاده از لوازم یدکی اصل از اهمیت بالایی برخوردار است.

روش تشخیص لوازم یدکی اصل

استفاده از لوازم یدکی تقلبی شاید برای مدت کوتاهی کار کند اما خیلی زود فرسوده شده و نیاز به تعویض دارند. استفاده از قطعات و لوازم یدکی تقلبی شاید مقرون به صرفه به نظر بیاید اما آسیب زیادی به خودرو وارد کرده و عمر مفید آن را کاهش می‌دهد. علاوه بر این قطعه تقلبی به سایر قطعات نیز آسیب وارد می‌کند و هزینه تعمیر و نگهداری خودرو را چندین برابر می‌نماید.

از آنجا که هر یک از لوازم مصرفی خودرو بر عملکرد یکدیگر تاثیر دارند، استفاده از لوازم یدکی اصل بر بهبود عملکرد خودرو و افزایش عمر مفید قطعات نقش خواهد داشت. برای حل این مشکل نیز راه حل ساده‌ای وجود دارد. با دانستن چند نشانه از لوازم یدکی اصل با راحتی می‌توان قطعات تقلبی را از اصل تشخیص داد و قطعه مورد نظر را با اطمینان خاطر خریداری نمود. در زمان خرید لوازم یدکی به چند نکته مهم توجه کنید:

بسته بندی قطعه

بسته بندی قطعات یدکی اصل از ویژگی‌های ظاهری مشخصی برخوردار هستند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

بسته بندی بادوام و مطمئن

قطعات یدکی جنیون پارت و موبیس معمولا در جعبه های مقوایی بسته بندی می‌شوند. این شیوه بسته بندی برای محافظت از قطعات در برابر آسیب در هنگام حمل و نقل طراحی شده‌اند.

برچسب گذاری

قطعات یدکی اصل معمولاً با شماره قطعه، نام سازنده و سایر اطلاعات مرتبط برچسب گذاری می‌شوند. این برچسب زدن شناسایی قطعات و مرتب سازی آنها را حین انبار کردن و حمل آسان‌تر می‌کند. برچسب RFID دارای یک کد ردیابی است که با استفاده از آن می‌توان اصل بودن قطعه را بررسی کرد. بر روی این چسب بارکد قطعه درج شده است که مختص همان قطعه بوده و می‌توان آن را اسکن کرده و مشخصات سازنده آن را مشاهده کرد.

محافظت در برابر رطوبت

قطعات یدکی اصل هیوندا و کیا با نام جنیون پارت و موبیس اغلب در داخل بسته‌های مقاوم در برابر رطوبت، مانند بسته‌های جاذب رطوبت بسته بندی می‌شوند. این شیوه بسته بندی از زنگ زدگی و خوردگی قطعات در مدت زمان نگهداری و حمل و نقل جلوگیری می‌کند.

استفاده از مواد ضد الکتریسیته ساکن

لوازم یدکی خودرو معمولا در کیسه‌های مخصوص یا در داخل مواد ضد الکتریسیته ساکن بسته بندی می‌شوند تا از آسیب الکتریسیته در امان باشند.این روش بسته بندی تضمین می‌کند که قطعات اصل بوده و مستقیما از شرکت سازنده خریداری شده است. در نتیجه در نگاه اول بایستی بسته بندی قطعه را به دقت بررسی کنید و به کیفیت چاپ و رنگ بسته بندی توجه نمائید.

هولوگرام شرکت سازنده

یکی از مهمترین مشخصه‌های تمامی لوازم یدکی اصل وجود هولوگرام شرکت تولید کننده آن قطعه است. هر شرکت هولوگرام منحصر به فرد خود را بر روی بسته بندی و در جای مشخصی قرار می‌دهد و هولوگرام هر شرکت ویژگی‌های خاص خود را دارد.

به عنوان مثال هولوگرام لوازم یدکی هیوندا و کیا که با نام موبیس و جنیون پارت عرضه می‌شوند به رنگ طلایی یا نقره‌ای هستند و پس از این که از روی بسته بندی جدا شد خاصیت چسبندگی خود را از دست می‌دهد.هولوگرام موجود بر روی قطعات غیر اصل رنگ شفافی نداشته و معمولا به طور بی‌نظم بر روی بسته بندی چسبانده می‌شوند.

کیفیت آلیاژ کاربردی

از دیگر نشانه‌های اصل بودن لوازم یدکی خودرو کیفیت آلیاژ مورد استفاده در ساخت قطعات است، کیفیت آلیاژ بر عملکرد و طول عمر قطعات تاثیر خواهد داشت. آلیاژ مورد استفاده برای ساخت لوازم یدکی مخلوطی از فلزات هستند که بر اساس خواص فیزیکی و مکانیکی آن مانند استحکام، دوام و مقاومت در برابر خوردگی انتخاب می‌شود. برخی از آلیاژهای رایج مورد استفاده در ساخت قطعات یدکی خودرو عبارتند از:

  1. آلیاژ آلومینیوم: این آلیاژها سبک و قوی هستند. آنها در برابر خوردگی مقاوم بوده و اغلب در ساخت چرخ دنده‌ها، دنده سر میل سوپاپ و سایر اجزای موتور استفاده می‌شوند.
  2. آلیاژهای ریخته گری روی: این آلیاژها در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم هستند و اغلب در ساخت بلوک موتور و سایر اجزای ساختاری آن استفاده می‌شوند.
  3. آلیاژهای ترکیبی آلومینیوم-منیزیم: این آلیاژها سبک وزن بوده و در برابر خوردگی مقاوم هستند. این آلیاژها اغلب در ساخت لوازم بدنه خودرو و برخی از تجهیزات داخل کابین استفاده می‌شوند.
  4. آلیاژ چدن: این آلیاژها قوی و در برابر حرارت مقاوم هستند. آنها اغلب در ساخت قطعات موتور مانند سر سیلندر و میل لنگ استفاده می‌شوند.

به طور کلی، کیفیت آلیاژ مورد استفاده در ساخت لوازم یدکی خودرو، عامل مهمی است که بر عملکرد و طول عمر قطعات تأثیر می‌گذارد. انتخاب آلیاژ مناسب ساخت لوازم یدکی با توجه به کاربرد آن در خودرو بایستی با استانداردهای بین المللی و نحوه کارکرد خودرو مطابقت داشته باشد و موجب عملکرد بهتر خودرو و افزایش عمر مفید آن شود. این مساله در قطعات تقلبی به وضوح مشاهده می‌شود و هنگامی که شما قطعه را در دست می‌گیرید متوجه بی‌کیفیت بودن آلیاژ استفاده شده در ساخت آن خواهید شد.

کیفیت پرچ کاری قطعات

کیفیت پرچ لوازم یدکی اصلی عاملی حیاتی در تضمین ایمنی و بهبود عملکرد قطعه تاثیر دارد. در صورتی که پرچ‌ها به درستی نصب شده باشند یک اتصال قوی و مطمئن بین دو یا چند جزء ایجاد خواهد شد. نصب نادرست یا شل شدن پرچ‌ها منجر به خرابی قطعه، کاهش عملکرد یا حتی نقص خودرو می‌شود. در قطعات تقلبی پرچ‌ها با کیفیت و محکم نیستند و ممکن است از همان ابتدا شل باشند.

سازندگان برای اطمینان از کیفیت پرچ قطعات اصل، یک فرآیند کنترل کیفیت دارند که به طور دقیق تمامی بخش‌ها و کیفیت پرچ را بررسی می‌کند. این فرآیند شامل موارد زیر است:

استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالا

تولیدکنندگان قطعات اصل از مواد اولیه با کیفیت بالا برای پرچ کردن استفاده می‌کنند، از جمله فولاد با استحکام بالا، آلومینیوم و سایر فلزات مقاوم. به عنوان مثال کیفیت پرچ کاری در و سایر خودروهای شرکت هیوندا و کیا از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

دکمه بازگشت به بالا