مجله عمومی

حسین علایی: راهبرد نظامی روسیه شکست خورده است/ افول سیاسی پوتین در صورت ادامه جنگ

دکتر. حسین علایی، فرمانده سابق نیروی دریایی سپاه درباره پیامدهای ادامه جنگ روسیه علیه اوکراین و آینده هر دو کشور می گوید: اگر پوتین نتواند به آتش بس کوتاه مدت در اوکراین دست پیدا کند، کل خاک این کشور. اوکراین به احتمال زیاد این بنیاد علیه نیروهای اشغالگر خواهد بود. آمریکا و اروپا تصمیم گرفته اند با مقاومت مردم اوکراین طعم تلخ شکست را به پوتین بدهند تا دیگر حسرت جنگ با کشور دیگری را نداشته باشد. روسیه باید آماده پذیرش ضربات و تلفات جدید در درگیری اوکراین باشد و اگر پوتین به پایان جنگ فکر نکند، افول سیاسی او تسریع خواهد شد.
وی افزود: معمولاً هیچکس برنده واقعی جنگ نیست، اما در جنگ اوکراین در گام اول، آمریکا، ناتو و چین بیشترین سود را خواهند برد. آمریکا با استفاده از فرصت جنگ تاکنون توانسته خود را با کشورهای اروپایی همسو کند و آنها را علیه روسیه بسیج کند. از سوی دیگر، ائتلاف ناتو که در بحران فلسفه وجودی قرار داشت، اکنون توجیه خوبی برای عملکرد خود پیدا کرده و به دنبال تقویت و گسترش آن است. متن مصاحبه با دکتر دکتر را می توانید بخوانید. علایی:

– با توجه به تسلط نظامی روسیه بر اوکراین، اما روسیه در مدت دو هفته نتوانسته کی یف را تصرف کند؟ نظر شما در این باره چیست؟

به نظر می رسد طرح نظامی روسیه برای دستیابی به اهداف سیاسی جنگ شکست خورده است. هدف سیاسی پوتین از آغاز جنگ با اوکراین احتمالاً تسلیم شدن دولت در برابر خواسته های روسیه، فاصله گرفتن از ایالات متحده و ناتو و متحد شدن با روسیه در زمینه امنیت ملی بوده است. شاید پوتین تصور می کرد که حرکت ارتش روسیه به خاک اوکراین منجر به کودتای ارتش اوکراین علیه رئیس جمهور می شود و دولت دست نشانده مسکو به قدرت می رسد. بنابراین نیازی به تسخیر پایتخت نخواهد بود و روسیه می تواند با یک رژیم دست نشانده به اهداف خود دست یابد.
اما ارتش اوکراین به کشور و مردم وفادار ماند و اکثر مردم اوکراین حتی روس های آن کشور از اشغال کشورشان حمایت نکردند.
از سوی دیگر، آمریکا و اروپا با اعمال تحریم های سنگین علیه پوتین، وعده کمک های کلان به دولت اوکراین و ارسال 100 تانک و 100 سلاح سبک به اوکراین اقدام فوری کردند. بنابراین پیشروی ارتش روسیه تنها با پذیرش تلفات و خسارات دو طرف جنگ امکان پذیر بود.
چنین وضعیتی باعث سردرگمی روس ها در رسیدن به کیف شد. بنابراین پوتین ممکن است برای دستیابی به اهداف خود نیاز به تغییر استراتژی نظامی خود داشته باشد تا با تشدید جنگ، ارتش روسیه از بین نرود.

به نظر می رسد که اهداف نظامی روسیه در جنگ با اوکراین هنوز مورد تایید روسیه قرار نگرفته است، چرا اینطور است؟آیا روسیه در جنگ اشتباه کرد؟

پوتین در تصمیم خود برای حمله به اوکراین اشتباهات بزرگی مرتکب شد. اولاً او معتقد بود که آمریکا و اروپا حملات نظامی به اوکراین مانند اشغال کریمه و اعلام استقلال دو استان اوکراین و اشغال اوستیای جنوبی و آبخازیا در گرجستان را تحمل خواهند کرد و چنین نمی کنند. جدی بگیر.
دوم، پوتین معتقد بود که حداقل روسیه در اوکراین از اقدامات ارتش روسیه استقبال خواهد کرد. سوم، او فکر می کرد که مردم اوکراین در برابر اشغال کشورشان مقاومت نخواهند کرد. چهارم، او معتقد بود که ایالات متحده و ناتو بلافاصله آماده مذاکره با پوتین برای توافقنامه های سیاسی خواهند بود.
اما پوتین اشغال اوکراین را عملیاتی ساده دانست که با پیشروی ارتش روسیه به راحتی و در مدت کوتاهی می تواند به اهداف خود دست یابد. اما این اتفاق نیفتاد و ایالات متحده و ناتو اقدام نظامی روسیه در اوکراین را به فرصتی طلایی برای تقویت ناتو و تضعیف روسیه و بهترین استفاده از آن برای منزوی ساختن روسیه در سراسر جهان تبدیل کردند. ایالات متحده اکنون منتظر شکست روسیه در اوکراین است تا به حذف این دشمن دیرینه از عرصه بین المللی ادامه دهد و جمهوری های شوروی سابق را بیشتر به خود و اروپا وابسته کند.

آیا فکر می کنید روسیه در نهایت قادر خواهد بود اوکراین را از نظر نظامی اشغال کند؟ آیا کمک های نظامی اروپا می تواند اوکراین را به بستری برای رویارویی کامل با روسیه تبدیل کند؟

اوکراین کشور بزرگی است و کنترل نظامی بر کل جغرافیای آن کشور کار بسیار دشواری است. ارتش روسیه تاکنون ضعیف تر از آنچه قبلا تصور می شد نشان داده است. پوتین همچنین نتوانست در مورد استراتژی مناسب برای دستیابی به اهداف خود در برابر ناتو به توافق برسد. به نظر می رسد از این پس روسیه به تلاش های خود برای اشغال کیف و برخی بنادر مهم اوکراین در دریای سیاه ادامه خواهد داد. روسیه تلاش خواهد کرد تا کنترل تمامی پایگاه ها و پایگاه های نظامی اوکراین را به دست گرفته و ارتش خود را تسلیم کند. اما به نظر می رسد روسیه به تدریج در باتلاق اوکراین فرو خواهد رفت. اگر پوتین نتواند در کوتاه‌مدت به آتش‌بس در اوکراین دست یابد، این احتمال وجود دارد که تمام اوکراین صحنه یک سری درگیری‌ها علیه نیروهای اشغالگر باشد. آمریکا و اروپا تصمیم گرفته اند با مقاومت مردم اوکراین طعم تلخ شکست را به پوتین بدهند تا دیگر حسرت جنگ با کشور دیگری را نداشته باشد. روسیه باید آماده پذیرش ضربات و تلفات جدید در درگیری اوکراین باشد و اگر پوتین به پایان جنگ فکر نکند، افول سیاسی او تسریع خواهد شد.

– آقای پوتین اخیرا برای ارتش هسته ای کشور اعلام آمادگی کرده است. هدف پوتین از آن چیست؟ آیا روسیه در صورت ادامه جنگ از سلاح هسته ای علیه اوکراین استفاده خواهد کرد؟

تهدید اتمی پوتین به این معنی است که او برای ادامه کارزار خود در اوکراین جدی است. در واقع، روسیه می خواهد در صورت مداخله در جنگ اوکراین، هزینه جنگ بین ایالات متحده و ناتو را افزایش دهد. اگرچه استفاده از سلاح های هسته ای دور از ذهن است، اما چنین تهدیدی به این معنی است که اگر پوتین در جنگ اوکراین ناامید شود، می تواند هر کاری انجام دهد، همانطور که ایالات متحده از سلاح های هسته ای در ژاپن استفاده کرد.

– اگر جنگ طولانی شود کدام طرف پیروز می شود و چه عواقبی خواهد داشت؟

روسیه و اوکراین هر دو بازنده جنگ کنونی هستند. اگرچه روسیه ممکن است بتواند اوکراین را اشغال و کنترل کند، اما اقتصاد روسیه تحت فشار شدید تحریم های غرب قرار خواهد گرفت و رشد اقتصاد روسیه را کند خواهد کرد. از سوی دیگر، زیرساخت های اوکراین در اثر جنگ ادامه دار ویران خواهد شد و مردم آن نیز با مشکلات بزرگ زندگی مواجه خواهند شد. تا به امروز بیش از یک و نیم میلیون اوکراینی فرار کرده یا به کشورهای همسایه نقل مکان کرده اند و این تعداد روز به روز در حال افزایش است.

از سوی دیگر تلفاتی برای طرفین درگیر وارد می شود و علاوه بر نظامیان، جان غیرنظامیان نیز در خطر است. کشاورزی اوکراین، منبع جهانی امنیت غذایی، نیز در خطر است. در حال حاضر جنگ اوکراین باعث نگرانی همسایگان روسیه شده و رقابت تسلیحاتی را تشدید کرده است. کشورهای اروپایی به ویژه آلمان در حال تقویت ارتش خود هستند و امنیت روانی مردم منطقه نگران کننده است.

چه کسانی و چه کشورهایی در جنگ اوکراین برنده و بازنده خواهند بود؟

معمولاً هیچ برنده واقعی در جنگ وجود ندارد، اما در جنگ اوکراین در گام اول، ایالات متحده، ناتو و چین بیشترین سود را خواهند برد. آمریکا با استفاده از فرصت جنگ تاکنون توانسته خود را با کشورهای اروپایی همسو کند و آنها را علیه روسیه بسیج کند. از سوی دیگر، ائتلاف ناتو که در بحران فلسفه وجودی قرار داشت، اکنون توجیه خوبی برای عملکرد خود پیدا کرده و به دنبال تقویت و گسترش آن است.
البته اسرائیل نیز به دنبال استفاده حداکثری از جنگ اوکراین است. در چنین شرایطی است که نخست وزیر اسرائیل برای میانجیگری بین روسیه و آمریکا و همچنین حمایت پوتین از جنایات اسرائیل به مسکو سفر می کند. چین که اولین تهدید برای آمریکا بود، برای مدت کوتاهی از اولویت آمریکا فاصله گرفت و فرصت های بیشتری برای توسعه اقتصادی پیدا کرد. با این حال، چین به دنبال تحریم روسیه است و می خواهد نیاز روسیه به چین را افزایش دهد.
می توان گفت بازنده جنگ، ابتدا مردم اوکراین که بیشترین آسیب را دیدند و همچنین رئیس جمهور کشور که نتوانست سیاستی اتخاذ کند که از پوتین برای شروع جنگ عذرخواهی کند و سپس روسیه و پوتین که چهره ها هستند. a آنها با ستیزه جویان مقابله خواهند کرد. در واقع هیچ کشوری در جنگ پیروز نخواهد شد زیرا برای صلح و امنیت جهانی تلاش می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا