درمان ریزش مو با روش سریع

آیا ریزش موهای شما باعث شده که در روابط اجتماعی و خانوادگی دچار مشکل شوید؟ آیا اعتماد به نفس شما پایین آمده؟ از دیدن موهای کم‌پشت خود در آینه ناراحت می‌شوید؟ ریزش مو مشکلی است که ممکن است برای هر کسی پیش آید، ولی خیالتان راحت باشد. زیرا این مشکل به راحتی حل می‌شود. در این مقاله دلایل مختلف ریزش مو را بررسی می‌کنیم و روش‌های مختلف رفع ریزش مو را به شما معرفی می‌کنیم.

Fast hair loss treatment

فهرست مطالبی که در این مقاله به آن می‌پردازیم:

  • میزان ریزش عادی موها در طول روز
  • ریزش مو (آلوپسی ) چیست؟
  • علت ریزش مو چیست؟
  • ریزش مو در مردان
  • ریزش مو در زنان
  • عوامل مختلفی که می‌تواند باعث ریزش مو در زنان شود.
  • ریزش مو سکه ای
  • علت ریزش موی سکه ای چیست؟
  • ریزش موی ارثی
  • چگونه ریزش موی ارثی را تشخیص دهیم؟
  • درمان قطعی ریزش مو
  • علت ریزش ناگهانی مو
  • درمان سریع ریزش مو
  • نکات مراقبتی برای جلوگیری از ریزش مو
  • جلوگیری از ریزش موی ارثی
  • داروهای گیاهی برای ریزش مو ارثی

موهای پرپشت و زیبا یکی از فاکتورهای اصلی زیبایی و اعتماد به نفس در افراد به‌ شمار می‌آید. به‌طوری که ریزش مو تبدیل به یک دغدغه بزرگ و نگرانی در افراد شده است و باعث شده تا افراد هزینه‌های زیادی برای جلوگیری یا انجام می‌دهند. اما اگر بتوانیم علت ریزش مو را پیدا کنیم می‌توانیم روند درمان را سرعت بخشیم و یا حتی از ریزش موهایمان جلوگیری کنیم. در این مقاله ابتدا به بررسی علت‌های اصلی ریزش مو، انواع ریزش مو، راه‌های درمان و جلوگیری از آن و … می‌پردازیم.

میزان ریزش عادی موها در طول روز

هر انسانی به طور معمول در طول شبانه‌روز تعدادی از تارهای موی خود را از دست می‌دهد. طبق تحقیقات و آمار آکادمی پوست آمریکا ریزش بین 50 تا 100 تار مو در طول روز عادی است. جالب است بدانید تعداد تارهای موی سر هر انسان در حالت عادی حدود 100 هزار تار مو است که ریزش حدود 100 عدد از آن در طول روز بسیار ناچیز است و با رشد تارهای جدید مو جایگزین می‌شود.

ریزش مو (آلوپسی ) چیست؟

ریزش مو یا آلوپسی یک اتفاق رایج در بین افراد در همه سنین است که حتی برای کودکان هم اتفاق می‌افتد اما در بین بزرگسالان و به ویژه آقایان رایج‌تر است. ریزش مو هم می‌تواند به آرامی و طی چند سال رخ دهد و هم می‌تواند به طور ناگهانی و طی حتی 1 الی 2 ماه رخ دهد که به علت آن بستگی دارد.

علت ریزش مو چیست؟

در زیر به برخی از علت‌های ریزش مو اشاره می‌کنیم:  ریزش مو در اثر مشکلات تیروئید زمانی رخ می‌دهد که غده تیروئید شما یا به اندازه کافی هورمون تولید نمی‌کند یا هورمون‌های خاصی را بیش از حد نیاز بدن تولید می‌کند.

کم‌کاری تیروئید موجب بروز مشکلاتی همچون افزایش وزن و خستگی مفرط و … می‌شود. پرکاری تیروئید نیز می‌تواند علائمی مانند کاهش وزن و عصبی شدن فرد را در پی داشته باشد. که البته هر دو مشکل یعنی هم کم‌کاری و هم پرکاری تیروئید می‌تواند موجب خشکی و شکننده شدن موها، نازک شدن و ریزش موها شود. برای مثال کم شدن تولید هورمون‌ها توسط غده تیروئید به ویژه هورمون‌های T3 و  T4 موجب اختلال در رشد ریشه مو می‌شود. موها می‌ریزند و رشد موهای جدید هم بسیار کم می‌شود به طوری‌که نمی‌تواند جایگزینی برای موهای ریخته شده باشد و در نتیجه باعث نازک و کم پشت شدن موهای سر و حتی ابروی شما می‌شود.

اما نگران نباشید. ریزش موی ناشی از تیروئید موقتی است و با مصرف داروهایی که برای مشکلات تیروئید خود استفاده می‌کنید ریزش مو بسیار کم و حتی قطع شود و منجر به رفع ریزش مو می‌شود. در ابتدا محققان با آزمایش روی موش‌ها به این نتیجه رسیدند که هورمون استرس سلول‌های بنیادی لازم برای رشد مو را در موش‌ها متوقف می‌کند و سپس به آزمایش و تحقیق روی انسان‌ها و کشف راه‌های درمان آن پرداختند.

اگر استرس طولانی‌مدت یا شدید باشد منجر به ایجاد مشکلات زیادی برای سلامتی افراد از جمله افسردگی، اختلالات گوارشی و اختلال در خواب می‌شود. همچنین استرس مزمن باعث مشکل ناگوار ریزش مو در افراد می‌شود. محققان با آزمایش بر روی موش‌ها دریافتند که قرار گرفتن موش‌ها در معرض استرس موجب افزایش تولید کورتیکوسترون و کاهش رشد مو می‌شود. در واقع فولیکول‌های مو در مرحله استراحت باقی می‌مانند و این هورمون جلوی رشد مجدد موها را می‌گیرد.

بیماری و ویروس مزمن و کشنده کرونا یا کووید 19 که در دسامبر 2019 از کشور چین آغاز شد و کل دنیا را فراگرفت -که تاکنون ( سال 2022 ) هنوز ریشه‌کن نشده و ادامه دارد- دارای عوارض طولانی مدت روی بدن بیمار پس از بهبودی می‌باشد. یکی از این عوارض طولانی‌مدت ریزش مو می‌باشد که تا 3 الی 6 ماه پس از بهبودی شخص ادامه دارد.

گفته شده کووید 19 باعث ایجاد استرس فیزیکی و عاطفی در افراد شده و همین استرس موجب ریزش موی فرد می‌شود. در واقع هنوز هیچ مدرکی مبنی بر تاثیر مستقیم ویروس کرونا بر ریزش مو وجود ندارد. ریزش مو که علت آن استرس است در اصطلاح پزشکی تلوژن‌افلوویوم گفته می‌شود که اغلب 3 ماه پس از اتفاقات استرس‌زای زندگی مانند زایمان یا یک عمل جراحی بزرگ رخ می‌دهد.

دلایل ریزش مو

از دیدن موهای‌تان در برس نگران نشوید. موهای ما همیشه در حال ریختن است. ریزش حدود ۵۰ الی ۱۰۰ تار مو در روز طبیعی است. در صورتی که ریزش مو به صورت غیرطبیعی بود، باید علت را بررسی کرد و چاره‌ای برای آن اندیشید. از دست‌دادنِ مو به‌طور معمول، تأثیر چندانی در ظاهر یا استایل شما ندارد. چون سر شما مقدار موی بیشتری برای جبران ریزش روزانه دارد. اما اگر ریزش موی شما خیلی زیاد است، تا حدی که پوست کف سرتان پیدا می‌شود یا لکه‌های کچلی را می‌ببینید، احتمالا یکی از مشکلات زیر وجود دارد.

۱. تغییرات هورمونی

ریزش مو ناشی از پاسخ فولیکول‌ها به هورمون دی هیدروتستوسترون (DHT) است. خانم‌ها ممکن است پس از زایمان یا در دوران یائسگی دچار ریزش مو شوند. چون در این ایام تعادل هورمونی به‌هم ‌می‌خورد. همچنین مردان ممکن است با تغییر ترکیب هورمونیِ بدن ناشی از افزایش سن، به این مشکل دچار شوند.

۲. اختلالات تیروئید

شاید یکی از رایج‌ترین دلایل ریزش مو مربوط به هورمون‌ها، مشکل باشد. هم مقدار زیاد هورمون تیروئید (پرکاری تیروئید) و هم کم (تیروئید کم کاری) می‌تواند منجربه ریزش مو شود. خوشبختانه در این موارد راهکار ساده‌ای وجود دارد؛ مراجعه به پزشک و درمان اختلال تیروئید. درمان اختلال تیروئید به پایان ریزش موی شدید شما کمک می‌کند.

۳. مصرف برخی داروها

داروها می‌توانند لیست طولانی از عوارض جانبی، از جمله ریزش مو را داشته باشند. شیمی‌درمانی شناخته‌شده‌ترین علت ریزش مو است. اما سایر موارد عبارتند از:

  • ضدانعقاد
  • ضدتشنج
  • داروهای تیروئید
  • داروهای قلبی عروقی
  • داروهای ضد افسردگی
  • برخی از داروهای پیشگیری از بارداری

این داروها به‎‌طور متفاوتی روی افراد تأثیر می‌گذارند و ممکن است باعث ریزش مو در همه افراد نشود. اگر نیاز به اطلاعات بیشتر و تخصصی‌تری دارید با پزشک خود صحبت کنید.

دکمه بازگشت به بالا