مجله عمومی

لاکچری بودن همه چیز ماست!

تجمل برای ما همه چیز است! و بر ما واجب است که اعدادی را کنار جاده ردیف کنیم تا نان شب. حالا اگر بچه نارس به دنیا بیاوریم و چند میلیون بیشتر خرج کنیم تا روز عروسی مان را رند کنیم، مهم نیست.

کندوج پلاس: امروز سالگرد تاریخ خاصی در ایران است. دو سال پیش در چنین روزی ایرانیان در تاریخ 9/9/1392 پشت درهای زایشگاه صف کشیدند تا نوزادان خود را به دنیا بیاورند تا اینکه در 24 ساعت 3000 نوزاد به دنیا آمدند و رکورد جدیدی در زایمان ثبت کردند. در کشور. تبدیل شد.

اما آیا فهرست کردن تاریخ تولد راند تنها دغدغه برخی بوده است؟ پاسخ منفی است! در زندگی مدرن امروزی ارزش های انسانی با گذشته بسیار متفاوت است و داشتن شماره تلفن همراه رند، تاریخ عروسی رند و حتی شماره خودروی رند امروزه برای مردم ارزشمند و محترم شده است. حالا چرا ارزش ها اینقدر پایین آمده است؟

معنای زندگی در بینش و تفسیر مردم بسیار تغییر کرده است

دکتر. محمد رحیمی (جامعه شناس و استاد دانشگاه) در این باره معتقد است: همان طور که اشاره کردید، آمارها حاکی از شکسته شدن رکورد تولد فرزند در تاریخ 99/9/9 است، این موضوع تحلیل وضعیت اجتماعی را بر ما واجب می کند. فرآیند تغییر اجتماعی که ارزش ها و نگرش های جامعه را هدایت می کند. چرا تاریخ های رند مانند تاریخ تولد رند، تاریخ ازدواج و ازدواج رند، شماره موبایل رند، شماره تلفن رند و… برای مردم جامعه امروزی ارزشمند شده است، من معتقدم که معنای زندگی در نگاه و تعبیر مردم یک تغییر کرده است. مقدار زیادی

وی ادامه می دهد: معنای زندگی این است که مردم از زندگی چه تعبیر می کنند و چگونه با آن مواجه می شوند. در ادبیات جامعه شناسی می گوییم هر فردی زندگی را بر اساس سرمایه اجتماعی و فرهنگی تفسیر و تفسیر می کند. اینکه تاریخ رند در جامعه ما به نوعی تبدیل به یک ارزش و در واقع مایه افتخار شده است این است که این پدیده در چشم و ذهن بسیاری از افراد جامعه معنای خوب و طبیعی دارد. نسل جدید با باورها و ارزش‌های جدیدی که قصد ایجاد آن را دارد، معنای جدیدی از زندگی را ارائه می‌کند که ما آن را سبک زندگی لوکس می‌شناسیم.

آرزوهای لوکس و انباشته بازی کنید!

این جامعه شناس درباره فرهنگ تجمل گرایی که این روزها رواج پیدا کرده است، توضیح می دهد: «تجمل بودن برای نسل جدید، به جرأت می گویم، تمام هدف زندگی است. نسلی که می خواهد زندگی کند، آنطور که آنها می خواهند، می خواهند دنیا را تغییر دهند و شناخت ما از آنها بسیار محدود است. در مفهوم پدیدارشناسی می گوییم برای درک معنای زندگی در نزد مردم باید وارد دنیای ذهنی و دنیای زندگی آنها شد و پدیده را آنگونه که هست ببینیم.

دکتر. رحیمی معتقد است: «با ورود به ذهن افرادی که جذب داستان‌های رند شده‌اند، متوجه می‌شویم که این افراد آرزوهای انباشته زیادی دارند و قصد دارند به نوعی خود را از دیگران متمایز کنند و به خود ببالند. اما دلیل تغییر و سطحی شدن ارزش‌های مدرن بشری این است که جامعه مدرن قوانین خاص خود را دارد، همانطور که جامعه سنتی قوانین خاص خود را دارد و مردم با این شرایط و هنجارهای آن سازگار می‌شوند. اما زمانی که افراد نمی توانند خود را با تغییرات اجتماعی و فرهنگی جامعه تطبیق دهند، با چالش های جدیدی مواجه می شوند و برای غلبه بر آنها سعی می کنند با نمادهای کاذب جایگاهی برای دیگران و در جامعه ابراز وجود کنند.

در 22.02.2022 چه اتفاقی افتاد؟

وی گذر از سنت به مدرنیته را دارای مسائلی می داند و می افزاید: از یک سو مردم پیوندهای سنتی خود را دارند و از سوی دیگر با تحولات دوران مدرن مواجه هستند. در این تضاد اجتماعی با تغییرات ارزشی مواجه می شویم و یک سری ارزش های اجتماعی جدید پدید می آید. در این مرحله (منظورم وضعیت انتقالی است) جامعه پذیری ضروری است. مردم باید در موسسات آموزشی یاد بگیرند که چگونه با چالش ها روبرو شوند و چگونه سبک زندگی خود را مدیریت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در همه جای دنیا شاهد این وضعیت هستیم یا خیر؟ وی می‌گوید: «در مورد اینکه آیا این سبک زندگی مختص ما ایرانی‌ها و جهان سومی‌ها است، باید بگویم که چند ماه پیش هم شاهد یک تاریخ رند (22.02.2022) بودیم، اما در آن تاریخ تولد نابهنگامی اتفاق نیفتاده است. هر اتفاقی بیفتد.» وگرنه زندگی طبق روال پیش می رفت. واقعیت این است که جامعه امروزی تغییراتی را در ارزش های نسل جوان ایجاد کرده است که ناشی از تغییرات تکنولوژی، سهولت ارتباط و افزایش رفاه نسبی است.

وی همچنین می افزاید: جوامع توسعه یافته به این تغییرات پی برده اند و مدیریت تحولات اجتماعی و فرهنگی را به خوبی انجام داده اند، بنابراین رفتار روزمره مردم بر اساس عقل است. اما در جامعه ما، چون تغییرات ارزشی را تشخیص نداده‌ایم، رفتار روزمره معمولاً و اغلب آگاهانه مبتنی بر تأمل و محاسبه عقلانی نیست، بلکه مبتنی بر عادات و «جرات» است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا