مهمترین علائم و نشانه های آب مروارید چشم

آب مروارید در ابتدا کوچک است و ممکن است تأثیر کمی بر بینایی شما داشته باشد. شما هر روز از لنزهای تماسی استفاده می کنید، از مطالعه گرفته تا رانندگی و تماشای پرنده. با افزایش سن، پروتئین ها در عدسی چشم انباشته می شوند و باعث تیرگی عدسی، ضعف بینایی و آب مروارید می شوند.

سایر شرایطی که می تواند خطر آب مروارید را افزایش دهد و باعث مشکلات بینایی شود عبارتند از:

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید بدون محافظ چشم

سیگار کشیدن

قند خون بالا

استفاده از داروهای استروئیدی

قرارگیری در معرض تشعشع

اگر علائمی دارید، در اسرع وقت به دکتر چشم پزشک شیراز مراجعه کنید.

1. روزهای ابری

آب مروارید در ابتدا کوچک است و ممکن است تأثیر کمی بر بینایی شما داشته باشد. ممکن است اشیا کمی تار به نظر برسند. مثل نگاه کردن به یک نقاشی امپرسیونیستی. این جلوه بصری معمولاً با گذشت زمان افزایش می یابد. دنیا مه آلود، مه آلود یا تاریک به نظر می رسد.

سه نوع آب مروارید وجود دارد که قسمت های مختلف عدسی چشم را تحت تاثیر قرار می دهد:

آب مروارید ساب کپسول خلفی

آب مروارید هسته ای در مرکز عدسی چشم

آب مروارید قشری در حاشیه عدسی چشم که به صورت نوارهای کوچک ظاهر می شود.

افراد مبتلا به آب مروارید هسته ای ممکن است به طور موقت بهبود مختصری را در بینایی خود تجربه کنند. گاهی اوقات این حس را «دید ثانویه» می نامند.

2. در شب بیشتر مراقب باشید

با پیشرفت آب مروارید، اجسام زرد یا قهوه ای می شوند. این وضعیت دید و دید در شب را تحت تأثیر قرار می دهد و فعالیت های شبانه مانند رانندگی در شب را دشوار می کند. در واقع، مطالعه ای که توسط دانشگاه کرتین در استرالیا انجام شد، نشان داد که درمان آب مروارید خطر تصادفات رانندگی را تا 13 درصد کاهش می دهد.

اگر مشکوک به آب مروارید هستید، در شب بیشتر مراقب باشید و با بینایی ضعیف رانندگی نکنید.

3. نور خیره کننده

حساسیت به نور یکی از شایع ترین علائم آب مروارید است طبق گفته کلینیک مایو، گلوکوم می تواند دردناک باشد، به ویژه برای افرادی که دچار آب مروارید زیر کپسولی خلفی هستند. این نوع آب مروارید از پشت عدسی چشم شروع می شود و مسیر نور را مسدود می کند و اغلب در هنگام مطالعه مانع دید فرد می شود.

4. نور کجاست؟

کدر شدن عدسی چشم می تواند نور ورودی به چشم را پراکنده کند. این وضعیت می تواند باعث ایجاد هاله در اطراف منابع نور شود. حلقه ای در اطراف هر منبع نوری که گاهی به رنگ متفاوتی ظاهر می شود، رانندگی را دشوار می کند. این یکی دیگر از دلایلی است که رانندگی در شب در صورت ابتلا به آب مروارید می تواند خطرناک باشد، به خصوص با چراغ های خیابان و چراغ های اتومبیل.

5. دوباره عینک جدید

اگر به طور منظم به عینک یا لنزهای تماسی قوی تر نیاز دارید ممکن است آب مروارید داشته باشید. خرید عینک مطالعه از داروخانه مشکل را حل نمی کند. در صورت تغییر سریع بینایی به چشم پزشک مراجعه کنید. ممکن است آب مروارید یا سایر بیماری های چشمی داشته باشید که نیاز به درمان در اسرع وقت دارند.

6. در محیطی زرد رنگ زندگی کنید

با ایجاد آب مروارید، توده های پروتئینی که عدسی چشم را کدر می کند ممکن است زرد یا قهوه ای شود. این عارضه باعث می شود نور وارد شده به چشم ها زرد به نظر برسد و شبیه به استفاده از عینک های مسدود کننده نور آبی است که از ورود اشعه های آبی و بنفش به چشم جلوگیری می کند. این وضعیت باعث ایجاد تغییراتی در نحوه دیدن رنگ ها می شود و توانایی شما در تشخیص رنگ ها را کاهش می دهد.

7. دو مشکل

پراش نور ناشی از مه آلود شدن عدسی چشم می تواند باعث شود که شما دو یا چند تصویر از یک جسم را ببینید. موارد مختلفی می تواند باعث دوبینی شود. این عوامل عبارتند از:

تومور مغزی

تورم قرنیه

اسکلروز چندگانه

سکته

ستاره

دوبینی دوچشمی، که باعث می‌شود دو تصویر تنها زمانی که هر دو چشم باز هستند قابل مشاهده باشند، می‌تواند نشانه‌ای از نگرانی‌های جدی سلامتی باشد، از جمله:

شل شوک

فشار خون بالا یا دیابت کنترل نشده

بیماری گریوز

میاستنی گراویس

دید دوگانه تک چشمی که باعث می شود تصاویر متعدد تنها در یک چشم ظاهر شوند، ممکن است به دلیل مشکل قرنیه یا عدسی چشم ایجاد شود. آب مروارید یکی از علل شایع دوبینی است. با پیشرفت بیماری، این اثر ممکن است از بین برود.

دکمه بازگشت به بالا