مجله اجتماعی

نیمی از تاکسی‌های در حال فعالیت پایتخت فرسوده‌اند/اعلام تسهیلات شهرداری برای تاکسی‌های فرسوده

سرپرست سازمان تاکسیرانی تهران گفت: رویکرد جدید در حوزه حمل و نقلِ مسافر با تاکسی به سمت هوشمندسازی و حمل و نقل ترکیبی و برنامه ریزی سفرهای درون شهری است که این رویکرد نیاز به ایجاد زیرساختهای لازم و هماهنگی‌های بیشتر با ذینفعان دارد.

به گزارش کندوج، شادی مالکی در دومین مجمع عمومی اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری در حاشیه دومین مجمع عمومی اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور در یزد بیان کرد: نیمی از تاکسی های پایتخت فرسوده هستند و میانگین سن عمر این خودروها ۱۰ سال است.

وی اضافه کرد: ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه تاکسی‌ها بسیار فرسوده هستند و در کلان شهرهایی مانند تهران تقریبا نیمی از تاکسی‌های در حال فعالیت فرسوده‌اند.

مالکی اظهار کرد: با توجه به وضعیت آلودگی هوا ، حرکت به سمت نوسازی تاکسی که از یک عقب ماندگی و به دلایل مختلف از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و در بسیاری از شهرها اعداد و ارقام تاکسی‌های نوسازی شده در سال جاری با تعداد خودروهای فرسوده بسیار فاصله دارد.

سرپرست سازمان تاکسیرانی تهران ادامه داد: البته برای مشکل رانندگان تاکسی در تأمین منابع نوسازیِ خودروها، تفاهم نامه ای هم با صندوق کار آفرینی امید انعقاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه تسهیلات یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی برای تاکسی‌های فرسوده و همچنین تسهیلات ۲ میلیارد ریالی برای ون های فرسوده با کارمزد ۸ درصد و مدت بازپرداخت ۶۰ ماهه با سه ماه تنفس در نظر گرفته شده است.

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به برقی سازی ناوگان که در کلان شهرها و تهران مورد تأکید قرار گرفته است، گفت: طبق قراردادهای صورت گرفته با شرکت‌های چینی، ۲۵ هزار تاکسی برقی و ۱۰ هزار ون وارد کشور می شود و در ناوگان حمل و نقل پایتخت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در این دوره مدیریت شهری ۶ هزار تاکسی در شهر تهران نوسازی شده است، تصریح کرد: سهم شهرداری ها عوارض یک درصد از فعالیت حمل و نقل هوشمند مسافر در طول یک سال است که صرف نوسازی ناوگان خواهد شد.

مالکی  سهم تاکسی ها در حمل و نقل عمومی تهران را ۱۸ درصد بیان و خاطرنشان کرد: تهران حدود ۸۰ هزار تاکسی پلاک تهران دارد که حدود ۶۱ هزار تاکسی دارای کارنامه فعال هستند که این تعداد تاکسی روزانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر در سطح پایتخت جابه‌جا می کنند.

سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران تصریح کرد: در آئین نامه سن مرز فرسودگی برای تاکسی‌های بنزینی و دوگانه سوز ۸ سال اعلام شده است.
بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان تاکسیرانی تهران، وی در مورد وضعیت معاینه فنی تاکسی ها نیز گفت: اکنون تاکسی های با سن کمتر از ۱۰ سال دوبار در سال و تاکسی های با سن بیش از ۱۰ سال ۴ بار در سال برای معاینه فنی مراجعه می‌کنند.

انتهای پیام 

بخش مقالات اجتماعی

تحقیقگر جامعه‌شناسی با تجربه در مطالعه تمدن‌ها و ارتباطات بین فرهنگ‌ها.
دکمه بازگشت به بالا