مجله حوادث

هشدار درباره افزایش مرگ‌های خاموش در نیمه دوم سال/ گازگرفتگی ۹۲۶ نفر در سال گذشته

انجمن پزشکی قانونی کشور نسبت به افزایش مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در نیمه دوم سال هشدار داد و گفت: بیش از 72 درصد از مرگ و میرهای سال گذشته در نیمه دوم سال بوده است.

به گزارش کندوج ، انجمن پزشکی قانونی ایسلند اعلام کرد: به دلیل سرمای هوا و افزایش استفاده از بخاری در نیمه دوم سال ، مرگ و میر ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در این مدت به طور قابل توجهی بیشتر از نیمه اول سال است. سال گذشته ، از 926 فوت مسمومیت با مونوکسید کربن ، 672 نفر در نیمه دوم سال و 254 نفر در نیمه اول جان خود را از دست دادند و بیشترین قربانیان سال گذشته 169 فوت در ژانویه بود.

کاهش مرگ و میر طی پنج ماه امسال

بر اساس این گزارش ، در پنج ماه نخست امسال ، تلفات گاز 30.2 درصد کاهش یافته است ، از 235 فوت در مدت مشابه سال گذشته به 164 فوت ، از جمله 118 مرد و 46 زن در پنج ماه اول امسال. در این مدت استانهای تهران 33 کشته ، آذربایجان شرقی 15 و خراسان رضوی 14 کشته داشتند.

هشدار پزشکی قانونی

بر اساس آمارهای موجود ، اما هشدار افزایش افزایش دی اکسید کربن در نیمه دوم سال ، دستگاه قضایی کشور بر رعایت نکات ایمنی هنگام نصب و استفاده از وسایل گرمایشی در پاییز و زمستان تأکید می کند و در پاییز و زمستان به هموطنان توصیه می کند. هنگام استفاده از تجهیزات گرمایش ، که عمدتا به سیستم گاز شهری متصل است ، بسیار مراقب باشید. همه شهروندان ضمن استفاده بهینه از تجهیزات گرمایشی ، باید توصیه های ایمنی را در رابطه با ایمنی و استفاده صحیح از تجهیزات گرمایشی و مسیر خروج گاز از دودکش این وسایل ارائه دهند.

مونوکسید کربن گازی بی رنگ و بی بو است. منبع اصلی این گاز احتراق ناقص نفت و گاز است ، اما می توان آن را عمدتا با سوزاندن هر نوع سوخت ، به ویژه در محیط بسته و بدون اکسیژن تولید کرد. استفاده از آبگرمکن یا بخاری های کارکرده ، چه با نقص فنی و بدون دودکش و چه با دودکش بدون عملکرد مناسب در خانه ، شایع ترین علل مسمومیت هستند. از آنجا که تمایل این گاز به هموگلوبین در خون 250 برابر اکسیژن بیشتر است ، بنابراین با افزایش نسبت آن در هوای اتاق ، به زودی باعث مسمومیت و اکسیژن رسانی به بافتهای مختلف بدن از جمله مغز و قلب می شود. به به دلیل بی رنگ بودن و بی بو بودن این گاز ، تا زمانی که علائم مسمومیت شدید ظاهر نشود ، به وجود آن در محیط توجه نمی شود.

علائم مسمومیت حاد با گاز شامل سردرد ، سرگیجه ، حالت تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شکم و به دنبال آن بیهوشی ، تشنج و کما است. تشدید بیماری ممکن است علامتی هشداردهنده در بیماران مبتلا به بیماری قلبی باشد.

سایر علائم مسمومیت شامل سفتی عضلات ، افزایش سرعت تنفس ، کاهش فشار خون و گاهی احتقان حسی است. لازم به ذکر است که اگر فردی در اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ، ممکن است دچار اختلالات عصبی پیشرفته و نقایص روانی مانند فلج یا اختلال در قدرت مغز شود. مسمومیت شدید با این گاز می تواند کشنده باشد.

چگونه می توان از مسمومیت با این گاز جلوگیری کرد؟

1. به خاطر داشته باشید که هر وسیله گرمایشی قابل اشتعال که به هر نحوی با سوخت های فسیلی (نفت ، گاز ، زغال سنگ) کار می کند می تواند به طور بالقوه مونوکسید کربن تولید کند.

از بخاری های فرسوده و فرسوده بدون دودکش یا با دودکش های نامناسب و غیر متعارف استفاده نکنید.

3. توجه داشته باشید که استفاده از بخاری های بدون سوخت به هیچ وجه مانع از تولید گاز مونوکسید کربن نمی شود.

4- هرگز در فضایی سرپوشیده که تهویه مناسب ندارد (مانند اتاق ، گاراژ و غیره) هرگز نور را روشن نکنید.

5- هرگز پارکینگ خودرو را در داخل خانه رها نکنید.

6. قبل از راه اندازی بخاری ها از سالم بودن دودکش خانه و عاری از ترک خوردگی و نشتی اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید لوله بخاری و آبگرمکن به درستی به دودکش دیواری متصل شده اند.

7. همه دودکش ها باید دارای سرعت باد (درپوش) مناسب باشند.

8. از سلامت دستگاه و سیستم اگزوز در محیط کار و خانه هایی که از اجاق گاز و مشعل استفاده می شود اطمینان حاصل کنید.

9. هر دستگاه گاز باید دارای یک دودکش مستقل باشد که به فضای بیرونی منتهی می شود و بنابراین بخاری های دیواری را نمی توان در فضاهای بسته یا مکانهای بدون جریان هوا استفاده کرد.

10- شیب لوله افقی در داخل واحدها باید مثبت و رو به بالا و ارتفاع عمودی لوله در خارج حداقل سه برابر طول افقی آن باشد.

۱۱ نظارت بر دمای دودکش پس از روشن شدن بخاری به تخلیه گاز کمک می کند. اگر دودکش روی بخاری شما سرد است ، دلیل آن این است که محصولات احتراق و گازهای سمی از دودکش خارج نمی شوند ، در این حالت ، هنگام تعمیر نقص ، باید موقتا در یا پنجره را باز کنید تا تهویه در ایجاد شود. محیط.

۱۲۲ هنگام ایجاد تهویه مناسب برای آشپزخانه و حمام خود ، از نصب بخاری در حمام و روشن کردن اجاق گاز در آشپزخانه برای گرم نگه داشتن محیط داخلی خودداری کنید.

13. اگر فضای زندگی خود را با بخاری و سیستم گرمایش مرکزی گرم می کنید ، آب بندی و بستن درها و پنجره ها برای جلوگیری از اتلاف گرما بلامانع است ، اما اگر از اجاق گاز برای گرمایش محیط استفاده می کنید ، حتماً از طریق ایجاد درب ، کمی تهویه داشته باشید. یا پنجره های اتاق و از آب بندی و بسته شدن کامل منافذ خودداری کنید.

۱۴ در صورت بروز علائم سردرد ، سرگیجه و حالت تهوع در مکانی که احتمال مسمومیت در آن وجود دارد ، فوراً بروید و در خارج از منزل پناه بگیرید و در اسرع وقت به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

15- در صورت تداوم علائم فوق برای چند روز متوالی احتمال مسمومیت خفیف با این گاز وجود دارد ، در این مورد بهتر است با پزشک مشورت کنید.

16. رانندگان وسایل نقلیه سنگین برای استراحت و خواب جداگانه باید از روشن کردن گاز خروجی در محفظه خودرو خود اجتناب کنند.

در صورت سمی بودن مونوکسید کربن چه باید کرد؟

در صورت آسیب دیدگی ، فوراً حرکت کنید و بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید. علائم حیاتی حادثه را زیر نظر بگیرید و مطمئن شوید که راه هوایی فرد باز است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا