پروفیل‌ها و قوطی‌ها؛ پایه‌های ساختمانی و کاربردهای گسترده

 

پروفیل ها نقش مهمی در ساخت و ساز، مهندسی، معماری و ساخت مدرن دارند. آنها، استحکام، دوام و تطبیق پذیری را برای طیف وسیعی از سازه ها و محصولات فراهم می کنند.

آیا می دانید چه چیزی پروفیل های فولادی را در ساخت و ساز ضروری می کند؟ پروفیل های مختلف فولادی چگونه بر استحکام و پایداری کلی سازه تاثیر می گذارند؟ چه صنایعی به پروفیل های فولادی نیاز دارند؟ چه عواملی بر قیمت قوطی20×20 و دیگر پروفیل ها تاثیر می گذارد؟

در این محتوا، ما به همه چیز در مورد پروفیل زد می پردازیم و به این سوالات و بسیاری موارد دیگر پاسخ می دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

قیمت پروفیل فولاد و عوامل وابسته

قوطی های پروفیلی به مقاطع فولادی توخالی گفته می شود که در صنایع مختلف کاربرد دارند. وظیفه اصلی آنها تقویت سازه ها یا تجهیزات صنعتی و افزایش مقاومت است. این مقاطع فولادی در طیف گسترده ای از اشکال و اندازه ها موجود هستند.

انواع قوطی و پروفیل و کاربردهای آن ها عبارتند از:

قوطی های پروفیل صنعتی مقاومت و استحکام بسیار بالایی دارند. آنها در اندازه ها و ضخامت های متعدد تولید می شوند. این ویژگی، آنها را برای پروژه های صنعتی مانند ساخت ماشین آلات و تجهیزات بزرگ مناسب می کند. در بازار می توانید قوطی های پروفیل صنعتی را با ابعاد 10×10 تا 400×400 میلی متر پیدا کنید.

قوطی های پروفیل ساختمانی از ورق های فولادی سیاه رنگ با ضخامت بین 2 تا 4 میلی متر ساخته شده اند. این نوع قوطی های پروفیلی، استحکام و مقاومت منحصر به فرد خود را دارند. اگرچه ممکن است به اندازه قوطی های پروفیل صنعتی مقاوم نباشند، اما برای ایجاد بخش های مختلف سازه های عمرانی و ساختمانی ایده آل هستند. همچنین قیمت قوطی پروفیل صنعتی به دلیل ضخامت و وزن متفاوت با قوطی پروفیل ساختمانی تفاوت قابل توجهی دارد.

قوطی های پروفیل را می توان بر اساس ظاهر آنها به دو نوع اصلی پروفیل های باز و بسته تقسیم کرد. ویژگی این پروفیل ها به شرح زیر است:

پروفیل ها دارای انواع مختلف

پروفیل های باز با شکل هندسی خود مشخص می شوند و طرفین آنها کاملا به هم متصل نیستند. رایج ترین انواع پروفیل های باز عبارتند از:

این پروفیل شبیه به حرف Z، به طور گسترده در ساخت سازه های بزرگ استفاده می شود. اجزای اصلی آن دو طرف بال و قسمت میانی بدنه هستند. ارتفاع این نوع پروفیل، یک مشخصه ابعادی مهم است. این پروفیل ها در ارتفاع های 16، 18، 20 و 22 میلی متر با ضخامت های 2، 2.5 و 3 میلی متر موجود می باشند.

این پروفیل مشابه حرف C، به عنوان یک اتصال دهنده برای قسمت های مختلف ساختمان ها و سازه ها عمل می کند. این پروفیل در دسته قوطی های پروفیل ساختمانی قرار می گیرد. پروفیل C معمولا در ارتفاعات بین 160 تا 240 میلی متر با ضخامت های بین 2 تا 4 میلی متر موجود است.

پروفیل آبرو نوع دیگری از پروفیل باز بوده و در درجه اول در ساخت و ساز استفاده می شود. هدف آن هدایت آب باران و برف از پشت بام به زمین است. این پروفیل عمدتا در سقف های شیروانی دیده می شود. پروفیل های آبرو را می توان در دو نوع یک طرفه و دو طرفه با ضخامت های بین 2 تا 3 میلی متر و طول 6 متر یافت.شناخت انواع قوطی، لازمه خرید موفق میباشد.

میلگرد مناسب ساخت ساز  در اشکال هندسی مربع یا مستطیل تولید می شوند. نام دیگر این پروفیل ها، قوطی است. انواع مختلف این پروفیل عبارتند از:

این قوطی ها شکل مربعی دارند و در انواع صنعتی و ساختمانی تولید می شوند. در صنعت ساختمان از قوطی های ستونی با ضخامت 2 تا 6 میلی متر استفاده می شود. ضخامت های بیشتر از 6 میلی متر این قوطی ها برای صنایع سنگین مناسب است. قوطی های ستونی از ورق های فولادی سیاه تشکیل شده اند.

قوطی های مبلی بر خلاف قوطی های ستونی از ورقه های روغنی نازک ساخته می شوند. آنها ضخامتی بین 0.7 تا 1.5 میلی متر دارند. این قوطی ها به دلیل ماهیت سبک وزن خود شناخته شده اند.

این قوطی ها از ورق های گالوانیزه ساخته می شوند و در برابر رطوبت و خوردگی بسیار مقاوم هستند. آنها در تولید در، پنجره و گلخانه کاربرد دارند.

بررسی کاربردهای گسترده قوطی های پروفیل

قوطی های پروفیلی به دلیل تنوع زیاد، کاربردهای گسترده ای دارند. این مقاطع فولادی در صنایع مختلفی مانند ساختمان سازی، خودروسازی و راه سازی مورد استفاده قرار می گیرند.

برخی از کاربردهای قابل توجه قوطی های پروفیل عبارتند از:

  • ساخت قطعات خودروهای سبک و سنگین
  • ساخت حفاظ و نرده
  • تشکیل چارچوب های فلزی سازه ها
  • ایجاد پایه های میز و صندلی
  • تولید تابلوهای تبلیغاتی
  • ساخت تجهیزات پزشکی، هوایی و تفریحی

تعیین قیمت قوطی پروفیل

قیمت پروفیل فولاد در درجه اول به وزن قوطی آهن بستگی دارد، زیرا این محصولات با استفاده از آهن ساخته می شوند. مقدار آهن استفاده شده در قوطی به طور مستقیم بر قیمت قوطی فولاد تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، پروفیل های سبک وزن بر اساسساخته می شوند. در حالی که ایجاد پروفیل های سنگین از طریق تکنیک های نورد گرم صورت می گیرد. وزن قوطی آهن14 قیمت متعادلی را رقم می زند.

تولید کننده و کیفیت محصول نیز در تعیین قیمت قوطی پروفیل، نقش بسزایی دارند. عواملی مانند کیفیت قوطی، شهرت سازنده و عملکرد کلی محصول می توانند بر قیمت روز پروفیل آن تاثیر بگذارند. برای به روز ماندن و اطلاع از قیمت پروفیل امروز و خرید آن، با ما تماس بگیرید.

قوطی های پروفیل مقرون به صرفه: کلید ساخت و ساز سود آور

برای انبوه سازان و صنعتگران، خرید قوطی های پروفیلی با مقرون به صرفه ترین قیمت ها بسیار مهم است. ما این محصولات را در سراسر کشور با قیمت اصلی ارائه می کنیم. ما در وبسایت فروشگاهمان، قیمت قوطی های پروفیل را به نمایش می گذاریم. بدین ترتیب شما قادر خواهید بود که قیمت های محصولات را مقایسه کنید.

و تصمیم گیری آگاهانه ای برای خرید داشته باشید. با مراجعه به سایت ما به جدیدترین اطلاعات قیمت مقاطع فولادی از جمله قوطی های پروفیل دسترسی پیدا می کنید.برای خرید قوطی های پروفیل با کمترین قیمت روزانه، کافی است فرم ثبت سفارش در وب سایت ما را پر کرده و ارسال کنید.

کارشناسان ما به سرعت برای نهایی کردن خرید شما و ارائه مشاوره رایگان تماس خواهند گرفت. طیف گسترده ای از محصولات ما، از جمله پروفیل درب و پنجره و پروفیل سپری برای برآوردن نیازهای خپروفیل، نوعی مقطع توخالی فولادی است که در دو حوزه صنعتی و ساختمانی به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پروفیل‌های صنعتی در زمینه خودروسازی و پروفیل‌های ساختمانی در زمینه ساخت انواع درب و پنجره کاربرد دارند. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی انواع پروفیل ساختمانی و کاربرد هریک از آن ها بپردازیم.

انواع پروفیل‌ها را می‌توان در همین ابتدای کار به دو دسته عمده تقسیم‌بندی کرد؛ دسته اول پروفیل‌های ساختمانی و دسته دوم صنعتی هستند. این نوع مقاطع ساختمانی بیشتر در ساخت در و پنجره و نرده کاربرد دارند و پروفیل‌های صنعتی بیشترین کاربردشان در صنایع خودرو است.

به همین دلیل ابتدا به این دو دسته بزرگ می‌پردازیم و سپس شکل‌های مختلف و متریال آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. همچنین به نیز اشاره خواهیم کرد.پروفیل های ساختمانی انواع متنوعی دارند که هرکدام کاربرد مخصوص خودشان را دارند

یکی از سوالاتی که ممکن است برای بسیاری از افراد پیش بیاید، ؟ لازم به ذکر است که پروفیل به مقاطعی توخالی گفته می‌شود که از ورق‌های فولادی ساخته شده‌اند. این مقاطع در اشکال مختلف مانند دایره، مربع، مستطیل و … ساخته شده و در صنایع گوناگونی مانند ساختمان سازی، راه سازی و صنعت کاربرد دارند، لذا بسیاری از افراد برای خرید مقاطع فولادی مانند این مقطع به صورت روزانه قیمت پروفیل را رصد می‌کنند و با توجه به آن تصمیم خود را در مان خرید نهایی می‌کنند.

گفته می‌شود که نخستین بار در کشور آلمان و با فاصله چند سال پس از جنگ جهانی دوم از نمونه اولیه پروفیل استفاده شده و به مرور زمان در سایر کشورها نیز مورد استقبال قرار گرفته است. پروفیل‌ها در حالت کلی به دو نوع صنعتی و ساختمانی تقسیم می‌شوند. در ادامه به طور مفصل با انواع پروفیل‌های ساختمانی آشنا خواهید شد.

پروفیل ساختمانی چیست؟

پروفیل ساختمانی به دسته‌ای از انواع پروفیل گفته می‌شود که در حوزه ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع مختلف پروفیل‌های ساختمانی معمولا با ضخامتی بین 2 الی 4 میلی متر تولید و به بازار عرضه می‌شوند. پروفیل‌های ساختمانی با توجه به معیارهای مشخصی مانند روش ساخت یا سطح مقطع به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند که در بخش‌های بعدی با آن‌ها آشنا خواهید شد.

درواقع در صنایع ساختمانی کاربرد دارند پروفیل ساختمانی می‌گوییم. این مدل محصولات در ساخت درب و پنجره آلومینیومی بسیار معروف هستند. روش ساخت این مدل قوطی‌های ساختمانی متفاوت است. این روش‌های ساخت عبارت اند از: نورد گرم، نورد سرد و مرکب

  • نورد گرم: این محصول از شمش فولادی گرم ساخته می‌شود. محصولاتی که به این روش ساخته می‌شوند در برابر فشار بیرونی مقاومت خوبی دارند. این محصولات دوربسته هستند.
  • نورد سرد: در این روش دیگر مانند روش قبل با مواد مذاب نیست! در این روش ورق‌های سرد تولید شده را با استفاده از پرس و خم کردن تغییر شکل می‌دهند. پروفیل‌هایی که به این شکل تولید می‌شوند معمولا برای کارهای اصلی ساختمانی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند؛ بلکه در کارهای سرپایی و سبک مورد استفاده هستند. کاربردهای این نوع پروفیل، در سقف و چارچوب درها است.
  • مرکب: در این روش پروفیل‌های تولیدشده به روش نورد سرد و نورد گرم را با هم ترکیب می‌کنند.

دسته‌بندی پروفیل‌ها از لحاظ شکل ظاهری

پروفیل‌ها از نظر شکل ظاهری انواع متفاوتی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده و هر کدام را توضیح خواهیم داد:

بسته

دو روش برای ساخت این نوع مقاطع فولادی بسته وجود دارد. در اولین روش، ورق‌های موردنظر توسط غلتک‌نورد شکل داده می‌شوند و لبه‌های لوله‌مانند آن‌ها به هم جوش می‌خورند. روش بعدی هم تحت عنوان فرایند اکستروژن است. در این روش، قطعه‌ای با دمای بسیار بالا از جنس موردنظر، از حفره‌ای عبور داده شده و براساس شکل حفره، پروفیل بسته شکل‌دهی می‌شود.

باز

وجود گستردگی پروفیل‌ها در قسمت دهانه، آن‌ها را به پروفیل‌های باز تبدیل می‌کند. دهانه همان قسمت فاصله دو لبه از یکدیگر است. این مقاطع فولادی مقاومت بالایی در کنار قیمت و وزن پایین دارند. پروفیل زد پرلین را مثالی برای پروفیل باز می‌توان در نظر گرفت. همچنین تیر‌آهن، نبشی، میلگرد، ناودان و تسمه هم در دسته‌ پروفیل‌های باز قرار می‌گیرند.

دسته‌بندی پروفیل‌ها از لحاظ وزن

پروفیل‌ها از نظر وزن انواع متفاوتی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده و هر کدام را توضیح خواهیم داد:

سنگین

پروفیل‌های سنگین، در ضخامت 1.5 میلی‌متر و بیشتر هستند که خود در دو دسته ساختمانی و صنعتی تولید می‌شوند. شکل هندسی مقاطع این پروفیل‌ها، مستطیلی و مربعی است.

سبک

ضخامت این نوع از پروفیل‌ها، در بازه 0.4 تا 1.5 میلی‌متر بوده و از لحاظ ساخت در دسته نورد سرد قرار می‌گیرند. پروفیل زد پرلین هم بنا به درخواست مشتری در انواع سنگین و سبک تولید می‌شود.

پروفیل دارای انواع بسیار متنوع و مختلفی است

دسته‌بندی پروفیل‌ها از لحاظ جنس

پروفیل‌ها از نظر جنس انواع متفاوتی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده و هر کدام را توضیح خواهیم داد:

استیل

نوع نبشی و تسمه‌ای در دسته پروفیل‌های استیل قرار می‌گیرند. مزیت به انواع دیگر، قابلیت ضدزنگ بودن آن به دلیل وجود کروم با درصد بالا است.

کامپوزیتی

این نوع از پروفیل‌ها با وجود وزن پایین، دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی و ارتعاشات هستند و همچنین برای تولید این نوع پروفیل‌ها، هزینه تمام‌شده بسیار پایین است. تولید این نوع مقاطع فولادی با سرعت بالایی انجام می‌گیرد. از طرفی سوراخ‌کاری چنین پروفیل‌هایی زیاد امکان‌پذیر نیست. به دلیل عدم وجود قالب با شکل‌های متنوع، تنوع سطح مقطع در محصولات نهایی کم می‌شود. پروفیل‌های کامپوزیتی، دارای سطح مقطع هندسی با شکل‌های مختلف Z، U، H، I، L، C و T هستند.

 

دکمه بازگشت به بالا