اقتصادیکسب و کار ایرانی

آب بندی استخر و جکوزی

آب بندي استخر» بررسی چسب ها و مواد آب بند کننده (آب بندی/ سیل) استخر، سونابخار، جکوزی سرویس های بهداشتی، ملات های سیمانی آب بند، سرستون ها و بتن فنداسیون:

توجه:این مطلب صرفا آموزشی بوده و پرشین استخر هیچگونه محصولی در خصوص آب بندی ارائه نمی نماید..

 مواد آب بندی یا چسب آب بندی در انواع مختلفی جهت عایقکاری و ضد آب نمودن چسب های کاشی (خمیری‌-پودری) و چسب های مخصوص سنگ آنتیک، حمام و سرویس های بهداشتی، نمای ساختمان و همچنین

در استخر ها و جکوزی های دچار مشکل نشت آب مورد استفاده قرار میگیرد.

(توجه: بخش عمده و اساسی آب بندی در سازه های آبی بتنی مانند استخر، در مرحله اجراء فونداسیون این سازه، یعنی آرماتوربندی و بتن ریزی انجام میپذیرد.

بنابراین شرط آب بندی یک استخر بتنی، به انجام محاسبات و تنظیم جدول لیستوفر آرماتور، رعایت میزان مواد افزودنی در بتن، عیاربتن، ویبره مناسب، قالب بندی صحیح و در مجموع، اجراء اصولی بخش فونداسیون این سازه ارتباطی مستقیم دارد..)

؛ بطور معمول بمنظور آب بندی استخر و جکوزی، سازه های سیمانی و سرویس های بهداشتی و تقویت کننده ملات سیمان و چسب های کاشی و سرامیک و سایر موارد مشابه استفاده میگردد.

نحوه تشخیص نشتی آب استخر

اولین گام برای آب بندی کردن استخر آن است که مشخص کنید چه‌قدر آب نشت می‌کند. اگرچه پوسیدگی که نتیجه نشت آب می‌باشد، به تدریج رخ می‌دهد ولی هر چه زمان بیشتری می‌گذرد، شناسایی آن دشوارتر از قبل خواهد شد. به همین دلیل، نباید همیشه به دنبال درزهای بزرگ بگردید. بر این اساس، پیدا کردن تَرَک‌ها و درزهای کوچک نیز به همان اندازه یافتن تَرَک‌ها و درزهای بزرگ اهمیت دارد.

یکی از شاخص‌ها و معیارهای تشخیص نشتی آب این است که نباید سطح آب یک استخر در یک هفته بیش از 5 سانتی‌متر افت کند. حال اگر بررسی کردید و متوجه شدید که سطح آب 5 سانتی‌متر یا بیشتر پایین‌تر رفته، می‌توانید این احتمال را بدهید که از دیواره استخر، در مکان‌های اتصال کاشی‌ها به یکدیگر و یا دیواره‌های بتنی، آب نشتی دارد.

در صورت عدم نشتی؛ افت سطح آب استخر در یک هفته، نباید بیشتر از 5 سانتی‌متر باشد.

چنان‌چه می‌خواهید مطمئن شوید که استخر نشتی دارد و افت سطح آب نیز نتیجه تبخیر نیست، می‌بایست آزمایش روزانه که اتفاقاً بسیار ساده است را انجام دهید. فقط کافی است روی دیواره عمقی استخر چند علامت بگذارید تا پس از خاموش کردن پمپ تصفیه و ثابت بودن استخر، سطح آب مشخص شود. حالا اندازه آن را یادداشت نمایید. در ادامه آب باید به مدت 24 ساعت ثابت بماند که البته بهتر است این کار را زمانی انجام دهید که از استخر استفاده نمی‌کنید. اگر سطح آب افت کرده، قطعاً نشتی دارد و در آن تَرَک‌هایی وجود دارد بنابراین مجبور خواهید بود آن را آب بندی کنید. یکی دیگر از راه‌هایی که از طریق آن می‌توان متوجه نشتی آب شد، مبلغ غیر طبیعی قبض برق و آب می‌باشد. برای انجام این کار فقط کافی است متوسط مقدار آب مصرفی را کنترل نمایید. اگر دیدید هزینه و زمانی که برای تنظیم میزان PH آب صرف کرده‌اید، زیاد است، استخر قطعاً نشتی دارد زیرا تنظیم عناصر شیمیایی آب تازه پیچیده‌تر از تنظیم عناصر شیمیایی آب از قبل موجود در استخر خواهد بود.

بررسی پیشگیرانه؛ جلوگیری از نشتی آب استخر

حتی اگر مطمئن هستید یا فکر می‌کنید که استخر نشتی ندارد و دیواره‌های آن تَرَک نخورده نیز باید سالی دوبار آن را بررسی کرده و آب بندی کنید. البته چنان‌چه از زمان ساخت استخر شما بیش از ده سال می‌گذرد، عملیات آب بندی و بررسی بدنه‌های آن را به طور مکرر انجام دهید.

نیازی نیست ریز به ریز قسمت‌های مختلف استخر را بررسی کنید و اگرچه توصیه شده که حداقل هر سال یا دو سال یک بار این کار را صورت دهید ولی بد نیست هر از چند گاهی نوار چک مدرج را به مدت ده دقیقه به دیواره استخر بچسبانید و یا رنگ خوراکی را بریزید.

شاید این کار در نگاه اول زیاد به چشم نیاید اما یادآوری آن سبب خواهد شد در هزینه‌های نگه‌داری و یا حتی آب بندی استخر صرفه‌جویی گردد. روزی که در آن برچسب مدرج را چسبانده‌اید را در تقویم ثبت و چند قبض آب را به طور همزمان با همدیگر مقایسه کنید و یا ببینید چه مقدار مواد شیمیایی در استخر ریخته‌اید. حتی می‌توانید از خودتان سؤال بپرسید که آیا استفاده از مواد شیمیایی مانند کلر، اسیدها و بازها جهت تنظیم عناصر مختلف آب استاندارد بوده یا مصرف افزایش یافته است. اگر مصرف‌تان زیاد شده، باید خیلی سریع به فکر راه چاره‌ای باشید.

 

https://berke.ir/آب-بندی-استخر-و-جکوزی/منبع:

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا