اقتصادیکسب و کار ایرانی

آشنایی با مهم ترین نکات در خرید باتری پراید

باتری ها قلب تپنده ماشین

وظیفه اصلی باتری ها تامین کردن برق مورد نیاز ماشین و بخش های درون آن است، با توجه به این موضوع سالم بودن باتری ها دارای تاثیر به سزایی در عملکرد سایر بخش های خودرو دارد.

در یک نگاه ساده اگر شما دچار مشکلی شود حتی شما این امکان را نخواهید داشت که استارت بزنید و ماشین را روشن کنید.

اما این مهره حیاتی طول عمر بالایی ندارد و احتیاج بر این است که هر چند سالی یک بار آن را تعویض کنید و با توجه به اهمیت بالای آن لازم است که با دقت هرچه تمام تر باتری جدید را انتخاب کنید. در ادامه این مطلب ما شما را با انواع باتری ها و باتری پراید ، نکاتی که در هنگام خرید باید به آن توجه کنید و سایر دانستنی های لازم می پردازیم، بنابراین اگر سلامت خودرو خود برایتان حائز اهمیت است همراه ما باشید.

معرفی انواع مختلف باتری های ماشین

اجازه دهید که در ابتدا شما را با 2 نوع رایج از باتری های موجود در بازار آشنا نماییم.

باتری های اسیدی

باتری های اسیدی ماشین

به نقل از سایت باتری با ما ساختار باطری های اسیدی به این صورت است که درون آن ها 6 محفظه قرار می گیرد و در داخل این محفظه ها صفحات دیگری از جنس سرب که داری دو قطب + و – هستند قرار می گیرد.

تمامی این صفحات موجود در داخل محلول دیگری از آب و اسید سولفریک هستند که در بین آن ها جداکننده های دیگری قرار دارند.

این صفحات که هر کدام توانایی این را دارند که بین 2 تا 2.2 ولت برق تولید نمایند و با کمک اتصال دهنده ها به یکدیگر متصل شوند.

این موضوع دلیل بر آن شد که به آن ها باتری های 12 ولتی نیز گفته شود.

به گفته کیان باتری، نکته ای که درباره این باتری ها وجود دارد این است که مقدار محلول موجود آن باید به صورت مدام چک شود تا در صورتی که احساس شد سطح آن پایین تر رفته است مقداری آب مقطر اضافه شود.

باتری های اتمی

باتری های اتمی ماشین

ساختار باتری های اتمی( نام دیگر آن ها باتری های سیلد است ) این گونه است که صفحات موجود در آن قبل از اینکه در باتری قرار داده شود شارژ می شوند.

این نوع از باتری ها به صورت پلمپ شده هستند که صفحات موجود درون آن احیتاجی به افزودن آب مقطر نخواهند داشت، از راه های شناخت این باتری به این می توان اشاره کرد که در سطح آن ها از درپوش هایی استفاده می شود، علاوه بر آن ظاهر آن ها به این صورت است که از هیچ گونه پیچ برای اسید ها استفاده نمی شود.

در ساختار این باتری یا از کلسیم و یا از کلسیم سیور استفاده می شود. این دو نوع ماده باعث می شود این نوع از باتری ها دارای عمر بالاتری نسبت به سایر باتری ها داشته باشند.

تفاوت های بین دو باتری اسیدی و اتمی

با توجه به رایج بودن این دو باتری بهتر است که با تفاوت هایی که این دو با یکدیگر دارند نیز آشنا شوید.

اولین چیزی که درباره تفاوت های بین این دو می توانی به آن اشاره کنیم این است که باتری های اسیدی به باتری های مراقبت کم معروف شده اند و بانری های اتمی به باتری های بدون مراقبت!

تفاوت اصلی آن ها هم در جنس الکترونیت های موجود در آن ها است. علاوه بر آن باتری های اتمی نسیت به باتری های اسیدی دارای طول عمر بالاتری نیز هستند.

همچنین برای چک کردن وضعیت باتری، در باتری های اتمی به دلیل سر بسته بودن باید با استفاده از نشانگر ها این کار را انجام دهید و با توجه به رنگی که نشان می دهد متوجه شوید که وضعیت باتری شما چگونه است.

اما در باتری های اسیدی با برداشتن درب آن می توانید وضعیت باتری را چک نمایید.

باتری اسیدی یا اتمی کدام را انتخاب کنیم؟

ما در بالا به معرفی این دو از باتری پرداختیم و تفاوت های میان آن ها را نیز به صورت مختصر بیان کردیم؛ اما شاید هنور شما نتوانسته باشید به خوبی متوجه شوید که کدام یک از باتری ها برای شما انتخاب بهتری هستند پس با ما باشید.

اگر شما به دنبال یک باتری هستید که دارای طول عمر بالایی باشد باید به شما بگوییم که به سراغ باتری های اتمی بروید. زیرا عمر یک باتری چیزی حدود بین 2 تا 5 سال است و در این میان باتری های اسیدی نهایتا تا 2 سال عمر دارند.

ویژگی دیگری که باتری های اتمی را برتر می کند در این است که این نوع از باتری به مراقبت زیادی احتیاج ندارد، اما در باتری های اسیدی شما باید مراقب سطح آب آن باشید.

اما اگر تنها قیمت برای شما مهم است و به دنبال محصول ارزانی هستید می توانید از باتری های اسیدی استفاده نمایید.

انواع باتری خودرو

در باتری های اسیدی 6 محفظه قرار دارد و درون هر محفظه تعدادی صفحه سربی با بار مثبت و منفی قرار گرفته. این صفحات سربی درون محلول الکترولیت محتوی 35 درصد اسید سولفوریک و 65 درصد آب قرار گرفته اند و مابین آن ها، جداکننده ای با قابلیت نفوذپذیری نصب شده. صفحات هر محفظه به وسیله اتصال دهنده ای به هم متصل هستند و هر کدام قادر به تولید 2 تا 2.2 ولت برق هستند و دلیل نام گذاری باتری 12 ولتی همین موضوع است.

از دیگر مزایای باتری های سیلد نسبت به باتری های اسیدی می توان به نبود بخارات اسیدی به دلیل جامد بودن مواد و ریخته نشدن اسید روی خودرو و قطعات آن، عمر بیشتر، نوسانات ولتاژی کمتر و ایمنی کلی بیشتر اشاره کرد.

باتری هایی که به تعداد بالا در مدل های هیبریدی و تمام الکتریکی استفاده می شوند ار نوع لیتیوم یونی و دیپ سایکل (Deep Cycle) هستند؛ البته بر خلاف مورد اول، باتری های دیپ سایکل در خودروهای غیر برقی نیز قابل استفاده اند.

باتری های لیتیوم یونی قادر به ذخیره حجم بالایی از انرژی هستند. همچنین ابعاد جمع و جوری دارند و با سرعت مناسبی هم شارژ می شوند. استفاده از این نوع باتری ها با وجود افزایش در چند سال اخیر هنوز به قدر کافی رواج پیدا نکرده است. عیب بزرگ باتری های لیتیوم یونی عمر کوتاه آنهاست.

باتری های دیپ سایکل به دلیل قدرت بالا در تامین نیرو در بازه زمانی طولانی نه تنها در خودروهای معمولی استفاده می شوند، بلکه در ماشین آلات ارتشی، خودروهای الکتریکی و حتی خودروهای زمین گلف نیز کاربری دارند و به راحتی با نور خورشید شارژ می شوند.

روند کاهش عمر باتری خودرو

معیار اصلی تشخیص سلامت باتری خودرو، ورقه های سربی درون آن است. واکنش اسید سولفوریک با ورقه های سربی، زمینه ساز تولید جریان درون باتری محسوب می شود. زمانی که باتری خالی می شود، سولفات روی ورق های سرب انباشته شده و توانایی باتری را برای ایجاد جریان کاهش می دهد. اما زمانی که مولد با وادار کردن جریان برای حرکت در جهت عکس دوباره باتری را شارژ می کند، سولفات انباشته شده روی ورق های سربی به محلول باز می گردد.

با گذر زمان، مقادیری از سولفات به طور ثابت روی ورقه ها باقی مانده و چرخه کاهش توانایی باتری در تولید و ذخیره الکتریسیته آغاز می شود. اگر باتری زود به زود خالی شود یا برای بیش از چند روز خالی بماند، این چرخه سرعت بیشتری هم می گیرد. در نهایت ورقه های سربی کاملا سولفاته شده و دیگر پذیرای شارژ نخواهند بود.

همچنین ممکن است باتری بر اثر مواردی مانند شارژ شدن های ناقص بر اثر مشکلات در شارژ کردن یا رفت و آمد مکرر در مسافت های کوتاه، یا کم شدن سطح آب درون باتری تا زیر قسمت فوقانی ورقه ها بر اثر هوای داغ زودتر سولفاته شود. برای مطالعه نکاتی حیاتی درباره افزایش عمر و شارژ باتری می توانید به این مراجعه کنید.

مشخصات باتری خودرو

انجمن بین المللی باتری (BCI) پارامترهایی را به عنوان مشخصات فنی باتری خودروها تعیین کرده که در ادامه با مهم ترین آن ها آشنا خواهیم شد.

اعداد BCI

نمونه ای از مشخصات حک شده روی بدنه یک باتری

شماره گروه BCI نوع باتری مورد استفاده در خودرو را مشخص می کند. اگر باتری اتومبیل شما به هر دلیلی خراب شد با داشتن مشخصات باتری که از روی اعداد BCI گردآوری می شوند، می توانید به راحتی مناسب ترین باتری‌ را جایگزین نمونه قبلی کنید.

شاخصه هایی نظیر ابعاد (طول، عرض و ارتفاع)، شکل کلی‌ باتری و نحوه قرارگیری ترمینال ها همگی از طریق عدد BCI قابل شناسایی هستند.

بسیاری از شرکت ها باتری های مختلفی، از نظر سایز و جنس صفحات، را تحت یک گروه بندی تولید می کنند. برای همین یک شماره گروه خاص می تواند شامل باتری هایی با ظرفیت های متفاوت از یکدیگر شود. بنابراین با اینکه شماره گروه BCI به خوبی ولتاژ و شاخصه های فیزیکی را برای خریدار مشخص می‌کند، معیار مناسبی برای سنجش ظرفیت باتری نیست.

ولتاژ باتری خودرو

تعیین ولتاژ باتری راحت ترین بخش کار ا ست. تمام خودروهای تولید شده پس از سال 1960 میلادی از باتری 12 ولت استفاده می کنند. حتی تمام خودرو های تمام برقی و هایبرید هم از باتری هایی با چنین ولتاژی برای روشن کردن چراغ ها و سایر ادوات بهره می برند که در بخشی جدا از باتری تامین کننده قوای محرکه قرار دارد. پیشتر به دلیل حجم کمتر پیشرانه از باتری های 6 ولتی استفاده می شد.

تاثیر هوای سرد بر عملکرد باتری

RC یا ظرفیت ذخیره

اما RC به صورت مدت زمانی که طول می کشد تا باتری با شارژ کامل در دمای 26.7 درجه سانتی گراد و با جریان 25 آمپر ساعت دشارژ شده و مقدار ولتاژ آن کمتر از ۱۰.۵ ولت نشود.

به زبان ساده تر هر چه پارامتر مورد بحث افزایش یابد، طول عمر باتری در صورت قطع شدن منبع تغذیه آن (مولد برق) یا روشن ماندن چراغ های خودرو افزایش خواهد یافت. 1 ساعت و نیم شارژدهی در بین باتری خودرو ها متوسط محسوب می شود و باتری های خوب به راحتی تا بالای 2 ساعت، انرژی مصرفی را تامین می کنند.

هر چه ظرفیت ذخیره عدد بزرگتری باشد به علت وجود صفحات بزرگتر و سرب بیشتر باتری سنگین تر خواهد بود.

آمپر ساعت برابر است با حاصل ضرب شدت جریان باتری در مدتی زمانی که طول می کشد تا باتری این شدت جریان را تامین کند. عوامل دخیل در میزان ظرفیت باتری عبارت اند از جنس صفحات باتری، مساحت صفحات، الکترولیت، دما و مواردی این چنین. در صورت اضافه شدن تجهیزات برقی اضافی به خودرو آمپراژ باید افزایش پیدا کند.

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا