اقتصادیکسب و کار ایرانی

آموزش نصب شیرآلات بهداشتی ساختمان

در هر ساختمانی حداقل یک سرویس بهداشتی وجود دارد و بخش مهمی از آن ساختمان به شمار می‌رود؛ زیرا روی سلامتی افرادی که در آن سکونت دارند تاثیر گذار است. خرید و نصب شیرآلات بهداشتی از عوامل موثر بر بهداشت توالت محسوب می‌شوند. به همین دلیل باید در خرید و شیر سرویس بهداشتی دقت زیادی به خرج داد. پس از انتخاب و خرید یک محصول خوب، نوبت به نصب آن می‌رسد. اگر شما نیز می‌خواهید نصاب شیرآلات را خودتان انجام دهید، تا انتهای مقاله از مجله با ما همراه باشید. برای آگاهی از نصب شیرآلات پایپ سرویس کلیک کنید.

آموزش نصب شیر توالت

هنگامی که بسته بندی شیر توالت را باز می‌کنید، همراه شیر مخلوط، دو عدد قالپاق، دو عدد واشر و دو عدد لنگی وجود دارد. بسته بندی محصولی که خریداری کرده‌اید با توجه به نوع طراحی و شیوه نصب می‌تواند اجزای دیگری نیز داشته باشد. همچنین باید توجه داشت که بسته‌بندی ، شیر حمام، روشویی و غیره اجزای متفاوتی دارند. قبل از انجام هرکاری، اطمینان حاصل کنید که همه قطعات برای نصب را در اختیار دارید.
همچنین باید مطمئن شوید که داخل لوله سرد و گرم، رسوب وجود نداشته باشد. برای این کار جریان آب را ببندید و درپوش لوله‌ها را بردارید. با برقراری جریان آب، رسوبات داخل لوله از آن خارج می‌شوند.
در ادامه برای نصب شیر توالت مراحل زیر را دنبال کنید:
• جریان اصلی آب را ببندید
• در مرحله بعدی باید لنگی‌ها را به لوله‌های آب سرد و گرم متصل کنید. برای این‌کار سر کوچک‌تر لنگی را نوار تفلون ببندید و در مجرای آب قرار دهید و با استفاده از آچار فرانسه، آن‌ها را خوب بپیچید.
• لنگی‌ها باید در یک خط افقی قرار بگیرند تا شیر کج نصب نشود. به همین دلیل باید آن دو را تراز کنید.
• برای تنظیم فاصله لنگی و دو ورودی شیر مخلوط، باید شیر را مقابل آن‌ها قرار دهید.

  • کاورها (قالپاق‌ها) را روی لنگی ببندید.
    ‌ اکنون واشر‌های موجود در بسته بندی را داخل مهره‌های شیر قرار دهید و سپس مهره‌ها را روی لنگی‌ها در حد متوسط محکم کنید. می‌توانید برای انجام این کار از آچار کمک بگیرید( اگر مهره‌ها زیادی محکم بسته شوند ممکن است واشر‌هایی که درونشان قرار دارند پاره شود و اگر به اندازه کافی محکم نکنید، شاهد چکه کردن آب از شیر توالت خواهید بود)
    • تبدیل شلنگ را به شیر اصلی و شلنگ را به تبدیل وصل کنید. (معمولا شلنگ داخل بسته بندی وجود ندارد و باید به‌صورت جداگانه تهیه شود).
    • آویزی را که برای قرار دادن شلنگ خریداری کردید در جای مناسب پیچ کرده و شلنگ را به آن وصل کنید.

تعویض شیر توالت

در بعضی موارد به دلیل فرسوده شدن شیر توالت‌ یا برای تغییر دکوراسیون، باید شیرتوالت را تعویض کنید. بهتر است انجام این کار را به افراد متخصص در این کار بسپارید. اما اگر خودتان قصد انجام این کار را دارید؛ در ادامه انجام این کار را مرحله به مرحله بررسی خواهیم کرد:
۱- ابتدا لوازم مورد نیاز یعنی شیر توالت، شلنگ توالت، نوار تفلون، آچار فرانسه و غیره را آماده کنید.
۲- در مرحله بعد باید از قطع شدن جریان آب اطمینان حاصل کنید؛ برای این کار شیر فلکه را ببندید. همچنین بهتر است یک یا چند تا از شیر‌های ساختمان را باز بگذارید تا اگر بستن شیر فلکه به خوبی جریان آب را قطع نکرده بود، به‌راحتی بتوانید کارتان را انجام دهید.
۳- قالپاق‌های کشویی باید آزاد شوند تا بتوانید پیچ‌های شیر قبلی را باز کنید. برای این کار قالپاق‌ها را با دست بچرخانید تا باز شوند. درصورتی که قالپاق‌ها رسوب گرفته بودند، مقداری سرکه داغ را روی آن‌ها بریزید و کمی صبر کنید تا راحت‌تر باز شوند.
۴- پس از آزاد کردن قالپاق‌ها می‌توانید مهره‌های متصل کننده شیر را با استفاده از آچار باز کنید. مراحل باز کردن مهره را به‌آرامی و همزمان برای دو شیر آب سرد و گرم انجام دهید.
۵- شیر را به‌آرامی جدا کنید و قالپاق و پیچ را از روی لنگی بردارید.
۶- به فاصله دو ورودی آب سرد و گرم توجه کنید. در صورتی که فاصله بین دو لنگی، متناسب با ورودی‌های شیر مخلوط جدید بود، همان مراحل باز کردن شیر را بر عکس انجام دهید و شیر توالت جدید را نصب کنید.
۷- اگر فاصله دو ورودی آب سرد و گرم در شیر مخلوطی که تهیه کرده‌اید متفاوت است لنگی ها را باز کنید.
(در صورتی که لنگی‌ها خارج از دیوار نصب شده باشند، با استفاده از آچار فرانسه می‌توانید آن‌ها را باز کنید. اما اگر درون دیوار قرار گرفته باشد، باید از انبر قفلی برای باز کردن آن استفاده کنید).
۸- اکنون بررسی کنید که لوله‌ها در یک راستا بوده و حداقل نیم سانتی متر از دیوار بیرون زده باشند.

بهترين روش نصب شيرآلات تماس با نصابی با تجربه و قابل اطمينان است، اما اگر لوازم مورد نياز برای نصب شير در دسترس شما باشد و همه چيز خوب پيش برود، نصب شيرآلات کار سختی نيست. در اين مقاله، آموزش نصب شيرآلات (نصب شير روشويی و نصب شير ظرفشویی معمولی و شیر ظرفشویی شاوری یا شلنگدار) آورده شده است.

اولین مرحله در نصب هر نوع شیر روشویی و ظرفشویی تخلیه رسوبات احتمالی موجود در لوله کشی است تا بعداً باعث کم فشار شدن جریان آب نشوند. برای انجام این کار شير اصلی آب را قطع نماييد. سپس درپوش های لوله کشی آب سرد و گرم را باز کنيد و جريان آب را به صورت لحظه ای برقرار نماييد. در این حالت آب با فشار از لوله ها خارج شده و به همراه آن رسوبات و یا سنگریزه هایی که به داخل لوله ها راه یافته اند، از مسیر آب خارج می شوند.

سپس شيرهای پيسوار را پس از پيچيدن نوار تفلون در محل اتصال مربوط ببنديد و شير اصلی آب را باز کنيد.

آموزش نصب شيرآلات روشويی و شيرآلات ظرفشويی

  1. شيلنگ های آب سرد و گرم (شیلنگ های پیسوار) موجود در جعبه را در زير شير، ابتدا با کمک دست و سپس با آچار کمی محکم نماييد.

تذکر: برای بستن شيلنگ ها در زير شير نيازی به استفاده از نوار تفلون نيست.

  1. پيچ زير بند موجود در جعبه را در محل مربوط در زير شير ببنديد.
  2. اورينگ مربوط به کف شير (شير روشويی و يا شير ظرفشويی) را در جای خود قرار دهيد.
  3. سپس شيلنگ ها را از سوراخ نصب روشويی يا سينک عبور داده و مهره زير بند را بعد از قرار دادن واشر و متعلقات مربوطه با دست يا آچار مخصوص مهره زيربند تا حدی محکم کنيد که شير در جای خود ثابت شود.

تذکر: بستن قطعه پلاستيکی مثلثی برای تثبيت بهتر شير ظرفشويی بر روی سينک لازم است.

  1. شيلنگ های آب سرد و گرم متصل به شير را ابتدا با دست و سپس با آچار فرانسه بر روی شير پيسوار محکم نماييد.

تذکر: برای بستن شيلنگ ها به شير پيسوار نيازی به استفاده از نوار تفلون نيست. با نگه داشتن شيلنگ ها در هنگام بستن، از پيچش و تاخوردگی شديد جلوگيری نماييد. رعايت نکردن اين مورد باعث باز شدن شلنگ از زير شير و خرابی می شود.

  1. جريان آب را از طريق شيرهای پيسوار برای آزمون نشتی اتصالات و اطمينان از صحيح بودن عمليات نصب برقرار کنيد. شير شما آماده استفاده است.

در حالت معمول شيرهای روشويی و ظرفشويی با استفاده از يک اورينگ، 2 عدد پيچ زيربند، دو عدد واشر و 2 مهره زيربند با کمک آچار و پيچ گوشتی بر روی سينک بسته می شوند. با استفاده از نصب آسان می توان با لوازم کمتر و با دست شير را در جا خود محکم نمود.

برای کسانی که با قابليت نصب آسان خريداری نموده اند، مرحله 3 نصب به صورت زير می باشد.

3- اورينگ مربوط به کف شير را در جای خود قرار دهيد. سپس شيلنگ ها را از سوراخ نصب روشويی يا سينک عبور داده و مهره زير بند (آسان بند) را با دست تا حدی محکم کنيد که شير در جای خود ثابت شود.

نصب آسان شيرآلات چيست؟

يکی از مواردی که در نظر گرفتن آن هنگام خريد شيرآلات اهميت دارد، قابليت نصب آسان است. نصب آسان به ويژه برای تاسيسات کاران، نصاب ها و کسانی اهميت دارد که خودشان تمايل به نصب سريع شيرآلات در منزل دارند.

شايد برای شما هم پيش آمده باشد که هنگام نصب و  با تعداد زيادی پيچ و مهره روبرو شده باشيد. در نصب آسان تعداد اين پيچ و مهره ها کاهش داده شده و به جای آنها از قطعه ای به نام مُشتی که شبيه به واشری بزرگ است استفاده می شود. در اين صورت افرادي با حداقل دانش فنی و با استفاده از دست به جای آچار نيز می توانند شيرآلات بهداشتی خود را شخصاً نصب نمايند.

هنگام از وبسايت شيرآلات کاويان، در بخش اطلاعات فنی، از وجود امکان نصب آسان در محصول مورد نظر خود اطلاع حاصل نماييد.

راهنمای مراحل نصب شیر ظرفشویی شلنگدار (شاوری)

  1. شیلنگ های پیسوار (شیلنگ های آب گرم و سرد) را بدون بستن نوار تفلون در زیر شیر محکم کنید. در صورت نیاز می توانید از آچار استفاده نمایید.
  2. اورینگ آب بندی را در شیار کف شیر قرار دهید و شیلنگ ها را از سوراخ نصب سینک عبور دهید تا شیر در محل نصب مناسب خود قرار گیرد.
  3. سپس در زیر سینک، شیلنگ های آویزان را از قطعه پلاستیکی عبور داده و قطعه پلاستیکی را به زیر سینک بچسبانید و به وسیله مهره زیر بند در جای خود محکم کنید تا در جای خود نصب و ثابت شود.
  4. قسمت انتهای شیلنگ شاوری را بدون استفاده از نوار تفلون، به لوله بلند زیر شیر متصل و با آچار سفت کنید.

5.وزنه سربی را مطابق با شکل بالاتر از قوس U شکل پایین شیلنگ شاوری نصب کنید به نحوی وزن آن را در پایین کشیدن شیلنگ حس کنید.

  1. شیلنگ های آب سرد و گرم (که قبلاَ در زیر شیر ظرفشویی شاوری نصب کرده اید) را ابتدا با دست و سپس با آچار بر روی شیر پیسوار محکم کنید. دقت کنید تا از پیچ و تاب خوردگی شیلنگ ها جلوگیری کنید تا بعدا در اثر فشار از جای خود در نیایند.
  2. جهت اطمینان از نصب صحیح شیر ظرفشویی شاوری خود، جریان آب را از شیر پیسوار برقرار و عدم نشتی را چک کنید.

در صورت نياز به آموزش نصب شیرآلات دوش و توالت، مقاله را بخوانيد.

استفاده از اين مقاله صرفا با لينک فعال مجاز است.

 

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا