مجله علمی و سلامت

آیا اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا، محدودیت دارد؟

مدیرعامل انجمن اهداکنندگان خون ایران با اشاره به ممنوعیت اهدای خون پس از تزریق برخی واکسن‌ها، گفت: افرادی که واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا تزریق کرده‌اند به مدت 14 روز و افرادی که واکسن‌های دیگر دریافت کرده‌اند از انتقال خون معاف هستند. مانند سینوفارم و بینا از انتقال خون سینوفارم مستثنی نیستند و می توانند با خیال راحت خون اهدا کنند.

به گزارش کندوج، دکتر. مصطفی جمالی گفت: هیچ مدرکی دال بر انتقال ویروس کرونا از طریق خون وجود ندارد زیرا ویروس کرونا یک ویروس تنفسی است و عمدتاً به دستگاه تنفسی یا دستگاه گوارش حمله می کند.

وی افزود: در ماه های اول شیوع بیماری کرونا به دلیل نگرانی هایی که اغلب به دلیل ناآگاهی و پرسش در ذهن مردم ایجاد می شد، شاهد کاهش اهدای خون در ایران و سایر کشورها بودیم.

جمالی تاکید کرد: پس از مدتی با رفع ابهام و ارائه اطلاعات مربوطه، با کمک مستمر اهداکنندگان خون و استفاده از سامانه ملی اهدای خون، نیاز تمامی بیمارستان ها و مراکز درمانی و بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن برطرف شد. ملاقات کرد. .

مدیرعامل انجمن اهدای خون اعلام کرد: با شروع موج هفتم بیماری عروق کرونا قلب و تسریع واکسیناسیون علیه این بیماری و در جایی که تاج تاج آن تا حدی کنترل شده است، به دلیل افزایش جراحی و افزایش نیاز به خون و آن محصولات محترم مثل همیشه باید خوش شانس تر باشد و صاحبان گروه های خونی در این امر مهم سهیم باشند.

وی با اشاره به ابتلای چند اهداکننده دیگر به کرونا، یک ماه پس از بهبودی را بهترین زمان برای اهدای خون پس از ابتلا دانست تا آسیبی به اهداکننده و گیرندگان خون وارد نشود.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، جمالی با اشاره به ممنوعیت انتقال خون پس از تزریق برخی واکسن‌ها، گفت: افرادی که واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا را تزریق کرده‌اند به مدت 14 روز و کسانی که واکسن اسپوتنیک تزریق کرده‌اند به مدت 14 روز از انتقال خون معاف هستند. واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا را تزریق کرده است. انواع دیگر واکسن ها مانند سینوفارم و برکات را دریافت کرده اند، از انتقال خون معاف نیستند و می توانند با خیال راحت خون اهدا کنند.

وی به اهالی شهرستان پیشنهاد کرد: از ورود به مراکز اهدای خون و اتلاف وقت با مراجعه به سایت انجمن اهدای خون به نشانی https://www.ibto.ir و گرفتن نوبت آنلاین از مراکز اهدای خون خودداری کنند. و در زمان درخواست شده، خون اهدا شود

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا