آیا حضور سلبریتی‌ها در تبلیغات برایشان بارحقوقی دارد؟

آیا حضور سلبریتی‌ها در تبلیغات برایشان بارحقوقی دارد؟

در سال های اخیر ، ما شاهد حضور نسبتاً گسترده برخی از افراد مشهور در دنیای تبلیغات هستیم ، از تبلیغات بسته سفید کننده گرفته تا صنعت ساخت و ساز. اتفاقی که بدون شک می تواند دید مخاطبان ، به ویژه طرفدارانشان را نسبت به آن کالا یا خدمات تحت تأثیر قرار دهد ، این سال است که آیا حضور یک فرد ورزشی و هنری در تبلیغ کالایی مسئولیت و بار قانونی برای آنها به همراه دارد یا به عبارت دیگر ، آیا تبلیغات غیر واقعی و اغراق آمیز این ارقام بار قانونی برای آنها و همچنین صاحبان اصلی کالا یا خدمات بوده است؟

علی نجفی توانا در مصاحبه با کندوج ، وی در این باره گفت: به ویژه پس از شیوع بیماری کرونا ویروس قلب و کاهش مراجعه مستقیم به فروشگاه ها ، تأمین کنندگان کالا و خدمات ، عمدتاً از طریق دنیای آنلاین یا رسانه های صوتی و تصویری ، محصول را روانه بازار می کنند یا مشخصات آن را تبلیغ می کنند.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد که تبلیغ کالاها و خدمات متأسفانه برخی به دلیل سهل انگاری ، بی احتیاطی و یا ناآگاهی ، خریداران با کلاهبرداری روبرو می شوند. »پرونده های انضباطی و قضایی زیادی در این زمینه تشکیل شده است.

این جرم شناس گفت: یک نکته جالب در بحث خرید محصولات یا ابزارها از طریق دنیای آنلاین یا ترویج خواص آنها در این فضاها ، متأسفانه در کشور به دلیل عدم فرهنگ سازی ، با وجود چالش های قابل توجه و علی رغم تأکید نیروی انتظامی مواجه است. “و برخی از کسانی که از امنیت و امنیت عمومی مراقبت می کنند همچنان به فریب مصرف کنندگان و مشتریان می پردازند.

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم پرونده را در چارچوب قانون موضوعی كشور از جمله قانون جرایم اینترنتی یا قانون مجازات رسیدگی به جرایم سنتی از جمله كلاهبرداری ارزیابی كنیم ، با برخی از مسائل ظریف روبرو خواهیم شد.

نجفی توانا ادامه داد: اولین مشکل و چالش عدم نظارت بر صحت اطلاعات ارائه شده درباره کالا یا خدمات در دنیای آنلاین و رسانه های سمعی و بصری ، بنابراین در مورد تقویت مو یا رشد ، مشکل اصلی این است که کسانی که اجازه دهید چنین تبلیغاتی دارای یک گواهینامه و مجوز برای اعتبار محصول و سازگاری توصیفات در فضا باشد. آنها درخواست مجازی سازی محصول تبلیغاتی را ندارند ، بنابراین بدون هیچ محدودیت و کنترلی ، مطالبی ارائه می شود که بعضی اوقات با واقعیت مطابقت ندارد.

نجفی توانا افزود: “در ارتباط با اقدامات از این دست ، با چندین بازیکن روبرو هستیم. بازیکن اول شخص حقیقی یا حقوقی است که محصول را تولید می کند و قطعاً در صورت تقلبی بودن مستقیماً مسئول آن است. نقش دیگر و مسئول این اقدامات اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که تبلیغات را سازماندهی می کنند و محصول را با ادبیات ، آرم و توضیحات ویژه برای فروش آماده می کنند. این گروه نیز مسئولیت دارند اما مسئولیت آنها نسبت به گروه قبلی کمتر است. به آنها گفته شده است كه اطلاعات دقیق هستند و شركتهای تبلیغاتی هیچ مسئولیتی در قبال صحت اطلاعات ارائه شده ندارند ، زیرا این مسئولیت بر عهده تأمین كنندگان است.

این جرم شناس گفت: بازیگر دیگر فردی است که محصولات و خدمات را به عنوان یک فرد مشهور ، بازیگر ، ورزشکار یا .. تبلیغ می کند و ادعا می کند که این محصول دارای ویژگی ها و نتایج خاصی با این کیفیت است ، در اینجا باید بین دو نوع تبلیغ کننده تفاوت قائل شد ، یکی فردی است که اظهار می دارد محصولات یا خدمات ارائه شده دارای ویژگی هایی هستند زیرا تأمین کننده برای ارائه تبلیغات متنی برای ارائه تبلیغات مشخص کرده است. اما گروه های دیگری نیز هستند که ادعا می کنند از این محصولات و خدمات استفاده کرده اند و تأثیر مثبتی را مشاهده کرده اند. دیده شده است که برخی از بازیگران ، ورزشکاران و افراد مشهور مقالاتی در مورد رنگ مو ، نرم کننده های مو و غیره ارائه داده اند. و ادعا می کنند که آنها خود اثرات مفید آن را پس از استفاده مشاهده کرده اند.

وی ادامه داد: گروه دوم مسئولیت کیفری دارند و در صورت تقلبی بودن محصول و این تبلیغات برای فریب مردم را انجام داده اند نیز تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند.

این جرم شناس گفت: “مسئله دیگر کانال یا سایت تبلیغ دهنده است که باید تحت کنترل یک آژانس رسانه ای باشد.” دوم ، مجوز یا گواهی باید در نظر گرفته می شد و سپس منتشر می شد.

وی ادامه داد: “در مورد رسانه ملی ، به ویژه رسانه هایی که با بودجه عمومی کار می کنند ، انتظار می رفت و انتظار می رفت.” در اصل ، تبلیغات از طریق بحث ، مجازات افرادی را که مرتکب کلاهبرداری می شوند ، تشدید می کند و این قوانین در قوانین مربوط به سخت تر تصویب می شود مجازات های کلاهبرداران و در واقع ، اگر آنها اقدامی نکنند ، می توان از رسانه ها و مدیران آنها شکایت کرد. فارغ از بعد قانونی ، این رسانه ها همچنین مسئول اخلاق حرفه ای هستند و باید در جهت حفظ اعتبار و اعتماد خود تلاش کنند تا اطلاعات ارائه شده دیگران را فریب ندهد.

وی گفت: در رابطه با نوع دیگری از کلاهبرداری می توان به تبلیغ نوعی محصول در دنیای آنلاین اشاره کرد ، جایی که پول کالای خریداری شده دریافت می شود اما به خریدار تحویل داده نمی شود ، البته در این ارتباط ، سیستم کنترل داخلی ، با نوعی کنترل از طریق تجارت الکترونیکی مرکز توسعه ، معمولاً نشانه اعتماد به این بازیکنان داده می شود ، که پس از شناسایی آنها اتفاق می افتد.

نجفی توانا افزود: با گسترش روزافزون بیماری عروق کرونا ویروس قلب ، این نوع تجارت الکترونیکی افزایش یافته است اما متأسفانه به غیر از مشاوره و اطلاع رسانی ، هیچ راهکاری برای پیشگیری از آن وجود ندارد و جرایم رو به افزایش است.

وی ادامه داد: نکته ظریفی که باید در مورد این نوع کلاهبرداری به آن توجه کنیم این است که قربانیان این نوع جرم دارای خصوصیات روانی هستند که پتانسیل بالایی برای فریب سریع دارند و در این نوع کلاهبرداری منفعلانه اما م effectivelyثر بازی می کنند. . “؛ به عنوان مثال ، در جامعه امروز ، رسانه ها معمولاً به گونه ای ارائه می شوند كه مردم آگاه باشند كه برای خرید یك محصول باید فروشنده شناسایی شود یا فروشنده باید دارای یك مركز جغرافیایی خاص باشد یا روش تحویل باید اصول خاصی داشته باشد. . مانند اکثر کشورهای جهان ، کالاها را از طریق پست دریافت می کنیم و پس از دریافت کالاها ، هزینه آن را پرداخت می کنیم.

نجفی توانا گفت: متأسفانه برخی افراد قبل از رسیدن کالا یا قبل از دریافت خدمات ، هزینه را پرداخت می کنند و کالاها نه تنها به آنها نمی رسند ، بلکه با استراق سمع اطلاعات حساب های بانکی ، پول آنها نیز به سرقت می رود که این یک نوع کلاهبرداری اینترنتی. “؛ علاوه بر این ، طبق قانون افزایش مجازات های کلاهبرداری ، کلاهبرداری سنتی در این مورد حاکم خواهد بود.

وی ادامه داد: “به طور کلی ، وقتی مرتکب چنین جنایاتی می شویم ، نقش آفرینانی را می بینیم که هدفشان دریافت پول ، فروش کالا و درآمدزایی بدون کالاها یا خدمات ارائه شده مطابق با اظهارات شرح داده شده است.” این به ویژه در موارد پیچیده تر صدق می کند ، شبکه های ماهواره ای غیرقابل ردیابی و غیرقابل کنترل. توصیه می شود در این موارد ، صرف نظر از اینکه در هنگام تحویل کالا هزینه محصول را پرداخت می کنند ، آدرس های واقعی را بررسی کرده و محصولات شناخته شده را خریداری کنید.

سرانجام وی گفت: “البته ، تیم پلیس ، به ویژه در رادیو و تلویزیون و فضاهای داخلی که بعضاً کار را به دست می گرفتند ، افراد مشهور ، بازیگران و افرادی را که ادعا کرده اند کالایی مصرف کرده اند و موفق بوده اند جستجو کردند.” بیان می کند افرادی که می خواهند برای تبلیغ چنین کالاهایی نباید قبل از تأیید محصولات و خدمات تبلیغاتی انجام شود ، یا حداقل گواهی حاوی تعرفه های خاص دریافت کنید ، چنین اقداماتی مردم را در جلوگیری از تقلب مجازی بسیار فدا می کند و می تواند نقشی داشته باشد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا