مجله عمومی

اخبار جعلی ابزار مدرنی برای مغزشویی

اخبار جعلی – شامل ظاهر اخباری است که برای دستکاری درک مردم از واقعیت نوشته می شود – علاوه بر استفاده گسترده در صنعت تبلیغات، تأثیر سیاسی قابل توجهی نیز دارد، مهمترین کاربرد سیاسی اخبار جعلی تحریک و تشدید درگیری اجتماعی است. .

ایسناپلاس-فاطمه کریمخان: داستان هایی که واقعی نیستند و عمداً خوانندگان را گمراه می کنند، باعث بی اعتمادی فزاینده در بین مردم می شوند. فرقی نمی کند که این داستان در مورد سیاستمداری خاص باشد که از یک فرد شناخته شده خارجی پول می گیرد یا در مورد کشف فساد مالی در یک بنگاه اقتصادی یا دستگیری دختر یک مقام عالی رتبه به جرم جنایت. در مورد جاسوسی، همه این داستان ها یک هدف را دنبال می کنند، یعنی ایجاد بی اعتمادی مردم به یکدیگر، بی اعتمادی مردم به دولت و ارائه دلایلی برای اعتراض به یک رویداد یا خشونت تصور شده. با انتشار این اخبار جعلی است که همسایه ها در مقابل یکدیگر قرار می گیرند، اعضای خانواده نسبت به یکدیگر بدبین می شوند و زمینه برای دوقطبی شدن جامعه فراهم می شود.

چرا کسی باید این کار را انجام دهد؟ مردم، سازمان ها و دولت ها از اخبار جعلی برای دو هدف متفاوت استفاده می کنند. اولاً تضادهای اجتماعی را افزایش می دهند تا ایمان مردم به فرآیند دموکراتیک و توانایی مردم برای همکاری با یکدیگر را تضعیف کنند و ثانیاً توجه مردم را از موضوعات مهم منحرف می کنند تا مسائل حل نشده باقی بمانند. این بخش به بررسی نحوه استفاده از اخبار جعلی برای گمراه کردن و تشدید درگیری می پردازد.

اخبار جعلی به سرعت باعث بروز حوادث در دنیای واقعی می شود

وقتی صحبت از حمله به حجاج ایرانی در عربستان شد، هیچکس باور نمی کرد که ماجرای «تجاوز به دو زائر نوجوان» منجر به حمله به سفارت عربستان و بسته شدن روابط دو کشور شود، اما چنین شد. ، و اشتباه نکنید، این تنها نمونه از تاثیر اخبار جعلی بر زندگی واقعی مردم نیست.

یکی دیگر از نمونه های بحث برانگیز تأثیر اخبار جعلی در دنیای واقعی، ماجرای Pizzagate است، شایعاتی که عمدتاً توسط کیوانان (اینجا) منتشر می شود، که ادعا می کند گروهی از دموکرات های ایالات متحده از یک رستوران برای سرپوش گذاشتن بر تجارت آزار کودکان استفاده می کنند. ، نشان می دهد که فقط بهره برداری سیاسی و سیستماتیک از اخبار جعلی نیست، بلکه اغلب حماقت است که باعث می شود مردی با تفنگ نیمه اتوماتیک وارد یک پیتزا فروشی معمولی واشنگتن دی سی شود و به کارمندان شلیک کند. زیرا او متقاعد شده است که این پیتزافروشی پرستار بچه اعضای کمپین هیلاری کلینتون است.

داستانی که منجر به تیراندازی پیتزاگیت شد از کجا آمد؟ یک گروه راست افراطی ابتدا این داستان را برای جلب توجه اختراع کردند، سپس وب سایت های خبری جعلی با نام بردن مکان های خاصی مانند پیتزا فروشی محل تیراندازی، بال هایی به داستان اضافه کردند. لینک این ماجرا در میان کاربران شبکه های اجتماعی پخش شد و در گروه های مختلف به اشتراک گذاشته شد و زمانی که توسط ربات ها بازنشر شد، توجه بیشتری را به خود جلب کرد و تا آنجا پیش رفت که باعث اعتراض عمومی شد.

اخبار جعلی یک ابزار مدرن شستشوی مغزی است

عکس: ادگار مدیسون ولش، مردی که در پی شایعه حضور یکی از شاهان تجارت گوشت بچه، با سلاح نیمه اتوماتیک به یک پیتزافروشی حمله کرد.

اخبار جعلی درگیری اجتماعی را افزایش می دهد

یادتان باشد در تظاهرات بی آبی خوزستان تصویری منتشر شد که زنی را در حال نوشیدن آب از چاه نشان می داد، بد است که مردم به آب آشامیدنی از چاه روی آوردند، اکثرشان گفتند این عکس تقلبی است. اتهامات آن زمان، اما بعداً برای همه مشخص شد که این عکس متعلق به دهه‌ها پیش و زنی است که می‌توان متوجه شد که او فاقد وضوح ذهنی است، اما زمانی بود که بحران اعتراضی در خوزستان تا حدود زیادی آرام شده بود. این مثال نشان می دهد که چگونه اخبار جعلی مانند بنزین روی آتش درگیری عمل کرده و منجر به تشدید آن می شود.

اخبار جعلی یک ابزار مدرن شستشوی مغزی است

در نمونه‌ای جدیدتر می‌توان به تحولات اخیر عراق، انتشار اخباری مانند کشتار ایرانی‌ها در درگیری‌های اخیر در منطقه سبز بغداد و یا انتشار بیانیه‌ای جعلی منتسب به آیت‌الله سیستانی برای تحریک بیشتر احساسات مردم نگاه کرد. و آنها را درگیر حادثه‌ای می‌کند که هنوز ابعاد آن مشخص نیست، نه تنها باعث جلب توجه و افزایش محتوای صفحات نشریات و کانال‌های تلگرامی می‌شود، بلکه باعث افزایش بدگمانی و خصومت بین مخاطبان می‌شود. برندگان این لیگ، به جز کسانی که منافع مالی دارند، کسانی هستند که منافع سیاسی خود را در خصومت و سوء ظن فزاینده دنبال می کنند.

اخبار جعلی یک ابزار مدرن شستشوی مغزی است

عکس: گذرنامه ایرانی در عراق پیدا شد

مردم می توانند اخبار جعلی را با نیات خاص و برای افزایش درگیری داخلی بین گروه های مختلف مردم منتشر کنند. اخبار جعلی سیاسی از منابع مختلفی منتشر شد: دولت های خارجی، مانند آژانس تحقیقات اینترنت روسیه، سیاستمداران آمریکایی که به طور غیرقانونی از داده های فیس بوک برای متقاعد کردن کاربران رسانه های اجتماعی برای رای دادن استفاده کردند، و گروه های ذینفع سیاسی، مانند آلت-راست، alt. – چپ، نظریه پردازان توطئه از جمله کسانی هستند که اخبار جعلی را منتشر می کنند و به سرعت از آن پاداش می گیرند.

شاید نمونه بدی از نحوه کار شرکت‌هایی که به دولت‌ها برای انتشار اخبار جعلی مشاوره می‌دهند، نباشد، کمبریج آنالیتیکا شرکتی بود که در استفاده از داده‌های رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد اطلاعات روان‌شناختی در مورد کاربران در کشورهای مختلف تخصص داشت. این شرکت اطلاعات 87 میلیون کاربر فیس بوک را بدون اطلاع یا رضایت آنها جمع آوری کرده بود و با این داده ها – به خصوص “لایک” آنها – می توانست ترجیحات سیاسی افراد را پیش بینی کند. در طول مبارزات انتخاباتی پیروز دونالد ترامپ، مدیران کمپین او با تبانی با مدیر ستاد انتخاباتی استیو بنن، از داده های این شرکت برای تبلیغات سیاسی هدفمند در فیس بوک، عمدتاً با هدف بی اعتبار کردن انتخابات ریاست جمهوری استفاده کردند. هیلاری کلینتون متمرکز بود. پیام‌های تبلیغاتی که با این اطلاعات منتشر می‌شد اغلب تحریک‌آمیز، هیجان‌انگیز، گاهی خشونت‌آمیز و همه اشتباه بودند!

انتشار اخبار جعلی با حمایت دولت ها؟ بله و خیر!

این تنها ایران، آمریکا یا فرانسه نیست که درگیر مشکل اخبار جعلی است، تمام دنیا درگیر رقابت سیاسی و تجاری هستند و بنابراین اخبار جعلی مشکل همه مردم و سیاستمداران جهان است. در جریان درگیری در میانمار، یکی از مواردی که باعث درگیری سربازان ارتش میانمار با اقلیت مسلمان روهینگیا شد، انتشار تصاویری بود که روهینگیاها را در حال آتش زدن سربازان نشان می داد که باعث شد عده ای به ارتش ملحق شوند. در آتش زدن خانه ها و زندگی مردم روهینگیا به دنبال داشت. بعدها مشخص شد که این تصاویر توسط ارتش میانمار برای توجیه حمله به مسلمانان روهینگیا ساخته و منتشر شده است.

شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه دولت چین نزدیک به دو میلیون نفر دارد که به ازای هر توییت و پست در شبکه های اجتماعی 50 سنت دستمزد دریافت می کنند، یا اینکه ترکیه دارای یک شبکه است که جدایی طلبی را در کشورهای دیگر ترویج و تشویق می کند با 200 لیر در ماه. سایبرفلیگور نام گروهی است که مخالفان پادشاهی عربستان سعودی را به دروغ، نفرین و اتهام در فضای مجازی متهم می کند. سیاستمدارانی هم هستند که هر از چند گاهی ارتش های آنلاین ایجاد می کنند تا در آستانه انتخابات یا درگیری های سیاسی افکار عمومی را کنترل یا گمراه کنند.

اما چرا این همه برای ایجاد و انتشار اخبار جعلی سرمایه گذاری می کنند؟ دور از ذهن به نظر نمی رسد اگر بگوییم مردم کلماتی را که از چندین منبع، چندین حساب کاربری یا چندین سایت مختلف می شنوند راحت تر از کلماتی که فقط از یک نفر می شنوند می پذیرند. بنابراین، ایده داشتن یک شبکه برای اهداف سیاسی دور از دسترس نیست، در واقع انتشار اخبار جعلی یکی از ابزارهایی است که می توان از آن برای متقاعد ساختن مردم در مورد عملکرد افراد یا گروه ها استفاده کرد و آنها را به کار یا کار تشویق کرد. رای، کردها، صرف نظر از این، انتشار ویروسی محتوا است، یعنی انتشار آنقدر گسترده است که نمی توان از آن رویگردان شد و به چیز دیگری فکر کرد، یک روش مؤثر برای کنترل فکر.

موارد بالا نشان می دهد که چگونه اخبار جعلی می تواند درگیری را افزایش دهد و گفتگو در مورد مسائل اجتماعی را خفه کند. نظریه‌پردازان توطئه با انگیزه‌های سیاسی متفاوت، بیشتر در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی خود برای ترویج درگیری‌های ملی، اکاذیب منتشر می‌کنند. دولت با انتشار پست های جعلی در شبکه های اجتماعی سعی می کند شهروندان را راضی نگه دارد و توجه آنها را از موضوعات مهم اجتماعی منحرف کند. آنچه مهم است موفقیت همه این کمپین های اخبار جعلی است، در نهایت کمپین های اخبار جعلی منجر به افسون زدگی مردم با مشارکت سیاسی در اداره زندگی و جامعه می شود و دست قدرت بیشتر کوتاه می شود. اخبار جعلی منبع پول برای ناشران و منبع قدرت برای کسانی است که آن را کنترل می کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا