مجله بانوان

اربعین تداوم رشادت و رسالت حضرت زینب (س) است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، همزمان با ایام اربعین حسینی، ویژه برنامه فرهنگی «زنان و مقاومت در ایام اربعین» به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران و با مشارکت بنیاد آیه های ایثار برگزار شد. و تلاش با سخنرانی. به همت طاهره زرنگار، مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه و با حضور همسر شهید روح الله قربانی، شهید مدافع حرم، جمعی از شاعران، نویسندگان، کتابداران و اصحاب رسانه بیستم شهریورماه در جلسه برگزار شد. سالن کتابخانه اصلی پارک شهر.

ارائه و نقد و بررسی کتاب حماسه افسرر الهه آخرتی نویسنده کتاب و شعرخوانی از دستور کار این نشست بود. این برنامه با مشارکت بنیاد آیهای ایثار و تهش، ستاد اربعین حسینی و کانون دانش پژوهان و انجمن شهید و ایثارگر برگزار شد.

الگوسازی برای بانوان توسط حضرت زینب(س)

طاهره زرنگار استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه در خصوص زنان و مقاومت اسلامی و پیوند آن با اربعین گفت: اربعین تداوم رشادت ها و رسالت حضرت زینب(س) است. درست است که اساس و ماهیت زن بر لطافت است، اما وقتی پرچم هدایت بر دوش زن باشد، مرد و زن بودن معنا ندارد و انسانیت معنا پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه تربیت نسل وظیفه زنان است و در دامان زنان است که نسل پرورش می یابد، افزود: برخی می گویند زن در هدایت و هدایت جامعه نقشی ندارد، اینطور نیست. درست است و حضرت زینب (س) بر زنان حکومت می کرد. اسلام را در اربعین نشان داد. هر چند زن نمی تواند امام جماعت باشد، اما گاهی دفاع از ولایت بر عهده اوست. مانند نقش حضرت فاطمه (س) در پاسداری همیشگی از اولیای حضرت علی (علیه السلام) و حضرت زینب (س) و حفظ اصالت عاشورا با بیانات خود.

زرنگار با اشاره به نقش مثال زدنی زن توسط حضرت زینب(س) بیان کرد: نقش افشاگری و بیدارکردن جامعه از ظلم، رسالتی بود که حضرت زینب(س) در برابر بنی امیه و نقش بنی امیه در شهادت آن حضرت داشت. حضرت حسین (علیه السلام). پسران. فرستادن پیام خون شهدا به آیندگان وظیفه بزرگی بود که حضرت زینب(س) انجام داد. همچنین پرستاری، مراقبت، حمایت، پشتیبانی، مدیریت و برنامه ریزی از عوامل دیگری هستند که می توانند الگوی زنان باشند.

وی ارائه روحیه به بازماندگان و خانواده زندانیان حتی در سخت ترین شرایط را نشان از الگوسازی و مدیریت بحران دانست و گفت: تبدیل تهدید زندانیان به فرصت با سخنرانی های سخت گیرانه حضرت زینب(س) جامعه را به سمت راست هدایت می کرد تعمیق حماسه با ایجاد غم و اندوه و تحریک احساسات و عواطف انسانی. تربیت شهید با تربیت فرزندان مجاهد و صالح و تشویق و ترغیب آنان به دفاع از ایمان، مقاومت و صبر و عبرت گرفتن از قرآن کریم و سیره اهل بیت (علیهم السلام) رسالتی بود که حضرت زینب در آن به خوبی ایفای نقش کرد.

زرنگار گفت: آخرین موضوعی که اسلام بر آن تاکید دارد حفظ حدود الهی با رعایت عفاف و حجاب حتی در شرایط سخت و اسیر شدن به دست دشمن است. اینها مواردی است که زنان با الگوگیری از حضرت زینب(س) و ایفای نقش همسری، مادری و فرزندی در جامعه می توانند در جامعه نقش آفرینی کنند.

ارتباط «داستان زخم» با اربعین چیست؟

الهه آخرتی نویسنده کتاب «داستان زخم» نیز در این نشست ضمن معرفی این اثر گفت: این کتاب اربعینی است; زیرا در چهار راوی آن ملیتهای متعددی وجود دارد. جانبازان ایرانی، لبنانی، افغانستانی و پاکستانی. یکی دیگر از ویژگی های کتاب که آن را با اربعین پیوند می دهد این است که قهرمانان از دل حادثه باز می گردند و مستقیماً راوی حوادث هستند و نقل قول غیرمستقیم نداریم. وجه دیگر این کار نقش همسران و مادران این افراد است که هر کدام نقش ویژه ای در تربیت و همراهی افراد دارند.

وی ادامه داد: همه این افراد فارغ از نژادشان وقتی می بینند که امنیت اسلام و قبیله بنی هاشم در خطر است به یک هدف مشترک برای دفاع می رسند. ریسمان دعای این چهار جانباز نیز حاج قاسم است که در روایتشان آمده است.

اخراتی درباره ایده نگارش این کتاب گفت: دیدار با یک سرباز لبنانی بدون دو دست منجر به نگارش این کتاب شد. بعدها سعی کردم با خانواده اش آشنا شوم و دیدم که او آدم بیکار نیست و در دانشگاه است. سپس به این فکر افتادم که به عنوان راوی مستقیم به سراغ این افراد بروم. سپس نزد رضا سلمانی رفتم و آنها خاطرات خود را با دو پیشکسوت دیگر تعریف کردند و در نهایت این کتاب شکل گرفت.

وی افزود: در کتاب سعی کردم تفاوت های زبانی این افراد و ویژگی های گفتاری این افراد را با زبان خودشان نشان دهم، مثلاً ما ایرانی ها می گوییم حضرت زینب(س)، افغان ها می گویند بی بی زینب یا لبنانی ها می گویند سیده زینب.

شهید قربانی از ظهور امام زمان (عج) نگران بود.

زینب فروتن همسر شهید روح الله قربانی درباره این شهید گفت: من همسر سرافراز مدافع حرم شهید قربانی هستم و خوشحالم که در ابتدای راه موفق به پشت سر گذاشتن بهترین فرد عمرم شدم. دوران کودکی. امیدوارم در این راه ثابت قدم باشم.

وی با اشاره به زندگینامه شهید قربانی گفت: شهید قربانی اول خرداد ماه سال 68 در خانواده ای مذهبی و نظامی دیده به جهان گشود. پدرشان از فرماندهان نیروی مقاومت و از دوستان حاج قاسم بود و از همان ابتدا به دلیل جنگ ها، پدرشان سال ها در بوسنی زندگی کرد و در آنجا با فرهنگ شهادت آشنا شد و این فرهنگ را فرا گرفت. از پدرش

فروتن افزود: شهید قربانی در سن 15 سالگی مادرش را از دست داد و زندگی اش تغییر کرد. چون مارش می گفت دوستت دارم یا دانشجو باشی یا شهید راه دانشجویی را طی کرد اما به دلیل علاقه به کار نظامی و رزم وارد دانشکده افسری سپاه شد و وارد دانشگاه شد. دانشگاه نیروی قدس سپاه.

همسر شهید مدافع حرم با بیان اینکه شهید قربانی همیشه برای دیگران مشکل گشا بود، گفت: یکی از ویژگی های شهید قربانی این بود که به شدت برای دیگران غصه می خورد و گاهی اینقدر تعجب می کردم. او سعی در دستگیری نیازمندان داشت. او بسیار منظم و منظم بود. در نماز انگار هیچی نبود که در مقابل همه چیز ایستاد. همیشه با آنلاین کربلا نماز می خواند و انگار دیگر خودش نبود.

وی با اشاره به اینکه مقتول شهید نگران ظهور امام زمان (عج) بود، گفت: زمانی که مشغول کار بر روی کتاب «غمگین نباش» فکر نمی کردم حضرت آقا پیامی را که خوانده بودم بفرستند. این کتاب و اینکه ما باید به دیدنش برویم. وقتی او را دیدم خیلی گریه کردم. اولین چیزی که به او گفتم این بود که چند ماه بعد از اعزام به سوریه، یک روز داشتیم بیرون می رفتیم که او را در ماشین ساکت دیدم و گفتم: خانم صدای پای امام زمان (عج) را می شنوید. ) آینده؟ اگر این هفته بیاید چه کار می کنید؟ گفتم واقعا بهش فکر کن گفت ؛ تمام هفته به این فکر می کردم که برای امام زمان (عج) چه کنم. همیشه به من می گفت کارت را خوب انجام بده ببین برای امامت چه می کنی.

فروتن گفت: شهید قربانی خیلی به خرید علاقه داشت و گاهی هفت ساعت طول می کشید تا برای من در بازار روسری بخرد. اما در آخر گفت این روسری را بخر اما عاشقش نشو چون یک روز باید آن را زمین بگذاری و بروی. شهدا مثل ما عاشق بودند و عاشق بودند، اما می دانستند دنیا جای گذری است و باید در مقابل همه مادیات مقاومت کنند.

در پایان این نشست فرحروز فاتحی مدیرعامل بنیاد آیات ایثار و تلاش به ارائه توضیحاتی در خصوص کارگروه آسیب دیدگان پرداخت و گفت: این برنامه یکی از پروژه های ستاد اربعین است و امیدوارم بتوانیم این برنامه را در سال های آینده برگزار کنید.

در پایان این دیدار از نویسنده، سخنران جلسه و همسر شهید قربانی با اهدای لوح تقدیر و هدیه تجلیل شد.

دکمه بازگشت به بالا