مجله علمی و سلامت

استقرار انجمن اهدا عضو در ایستگاه متروی مدافعان سلامت 

تفاهم نامه داوطلبانه ای بین شرکت بهره برداری مترو تهران و سازمان اهدای عضو به منظور بهره برداری از توانمندی ها و امکانات سخت افزاری، نرم افزاری، تبادل اطلاعات و ارتباطات بیشتر به منظور افزایش آگاهی عمومی از مرگ مغزی و نهادینه سازی امضا شد. فرهنگ معنوی اهدای عضو

به گزارش کندوج، مهدی شایسته عسل – مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه – در انعقاد تفاهم نامه با سازمان اهدای اعضای بدن گفت: در حال حاضر روزانه یک و نیم میلیون مسافر در تهران از مترو استفاده می کنند و پیش بینی می کنیم. که این تعداد تا پایان سال به دو نفر افزایش یابد به یک میلیون مسافر می رسد. همین توانایی می تواند به ایجاد فرهنگ اهدای عضو کمک کند تا خانواده ها بتوانند با اهدای اعضای عزیزان خود در دوران طلایی موافقت کنند.

وی با اشاره به اینکه ایستگاه مترو به صورت ویژه برای توسعه فرهنگی در این منطقه انتخاب شده است، افزود: مرکز حفاظت از سلامت خط 7 مترو را در نظر گرفته ایم تا با برپایی نمایشگاه دائمی و اهدای عضو، در زمینه اهدای عضو فرهنگ سازی کنیم. پایه، به طور مداوم. انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه خاطرنشان کرد: تشکیل انجمن اهدای عضو در کانون مدافعان سلامت به معنای عدم فعالیت مراکز دیگر در این زمینه نیست، بلکه این تشکل ها می توانند در آموزش شهروندی در سطح شهر مشارکت کنند. با کمک معاونت فرهنگی و اجتماعی رئیس جمهور نیز به صورت مخفیانه درآید.

شایسته عسل افزود: امیدواریم در راستای توسعه فرهنگی مناسب، شاهد نتایج بهتری در حوزه اهدای عضو باشیم.

وی افزود: پخش کمک های مربوط به اهدای عضو بر روی صفحه های قطار و ایستگاه ها و تامین فضای مناسب در ایستگاه های مترو برای آموزش و فرهنگ سازی مسافران از دیگر اقدامات شرکت بهره برداری مترو در فرهنگ سازی در این زمینه است.

پیرهادی -عضو شورای اسلامی شهر تهران- در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه در سال 68 و دو هفته قبل از رحلت امام خمینی (ره) فتوای اهدای اعضا از سوی امام خمینی (ره) صادر شد، افزود: این فتوا از مهمترین فتوای ایشان است. فتوا به این دلیل است که اهدای عضو جان هزاران نفر را نجات داده است.

پیرهادی در ادامه بیان کرد: ما نمایندگان مردم شورای اسلامی شهر تهران در تلاش هستیم تا جایی که بتوانیم کمک جدی به سازمان های اهدای اعضا کنیم و شهرداری تهران را متعهد می کنیم که در خصوص اهدای اعضا اقدام کند.

وی زمان را برای پیوند اعضا بسیار مهم دانست و گفت: اگر این تصمیم در کمتر از 24 ساعت اتخاذ شود می توان جان هشت نفر را نجات داد. در حال حاضر 25000 نفر در لیست انتظار اهدای عضو هستند که از این تعداد 23000 نفر نیاز به پیوند کلیه دارند.

نماینده شورای شهر تهران با بیان اینکه موزه های مختلف در شهرداری تهران می توانند به حل مشکل پیوند کمک کنند، گفت: اگر شهرداری تهران در مسیر درست حرکت کند، می تواند در حوزه اهدای عضو نقش آفرینی کند.

دکتر. کتایون نجفی زاده، مدیرعامل سازمان اهدای عضو نیز با اشاره به اینکه در ایران سالانه حدود 2500 تا 4000 مرگ مغزی با امکان اهدای عضو رخ می دهد، گفت: حدود 3000 نفر با اندام های کاملا سالم دچار مرگ مغزی می شوند که تنها از این تعداد مرگ مغزی وجود دارد. 1000 نفر در مرحله اهدای عضو هستند.

نجفی زاده تصریح کرد: هر بیمار مرگ مغزی می تواند 8 عضو خود را اهدا کند و حتی اگر خانواده متوفی فقط سه عضو را به تاخیر بیاندازد، اما طبق آمار سالانه 6000 عضو سالم با ارزش اهدا نمی شود و از هفت نفر، 10 نفر فوت می کنند. روزانه به دلیل کمبود اندام

وی با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از 25 هزار نفر در لیست انتظار اعضای مختلف هستند، گفت: اگر فرهنگ اهدای عضو اصلاح شود، تقریبا نیمی از مرگ مغزی با اهدای عضو برطرف می شود.

وی با اشاره به اینکه مرگ بر اثر ایست قلبی برای مردم شناخته شده است، خاطرنشان کرد: مرگ مغزی مشخص نیست و مردم گیج شده اند زیرا سینه مرگ مغزی به دلیل داشتن دستگاه مرتبط با آن و قلب او حرکت و تنفس مشابهی دارد. ضربان و حتی برخی حرکات واکنشی نیز دارد. مرگ مغزی هنوز به طور کامل توسط جامعه پذیرفته نشده است و بنابراین خانواده ها به راحتی رضایت نمی دهند.

نجفی زاده با بیان اینکه علت بیشتر مرگ های مغزی تصادفات رانندگی است و سن شایع این افراد بین 20 تا 40 سال است، گفت: بنابراین اعضای سالم و جوانی داریم که متأسفانه به دلیل ناآگاهی خانواده ها به زمین می نشیند. در حالی که بسیاری از بیماران در لیست انتظار هستند.

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل استان تهران و شرکت بهره برداری مترو هوم، مدیرعامل سازمان اهدای عضو ایران گفت: سازمان هایی مانند مترو که هر روز میزبان مخاطبان زیادی است، می توانند گام های بلندی در جهت فرهنگ سازی در جامعه بردارند. منطقه هرچند برای این تفاهم نامه همکاری خوبی با شرکت بهره برداری مترو تهران برای انجام بررسی تنفسی داشتیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا