مجله بانوان

اسلام هرگز مخالف آزادی‌های معقول و منطقی نیست – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، نشست فرهنگی «نقش زنان در این بین بین المللی در اجرای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، با سخنرانی آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در سطح عالی دانشگاه. بنت الهادی برگزار شد.

آیت الله اعرافی در سخنانی با اشاره به موضوع فضایل و رذایل در معارف اخلاق اسلامی، گفت: فضایل یک سلسله صفاتی است که منشأ فضایل و حسن خلق است و رذایل نیز خاستگاه انجام اعمال زشت و ناپسند. اما در اخلاق اسلامی بحث دیگری مطرح است که به جمع فضایل ظاهراً غیرقابل قیاس می پردازد.

وی ادامه داد: گاهی تلفیق فضایل غیرممکن یا بسیار دشوار به نظر می رسد. برای مرد خوب است که قلبی سخاوتمند و مهربان داشته باشد و صلابت نیز چیز خوبی است آه تو است. اما گاهی برای انسان سخت است که در جای خود حداکثر رحمت را داشته باشد و در جای خود حداکثر قدرت و مقاومت را داشته باشد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، انباشت هر چه بیشتر فضایل به ظاهر ناسازگار در شخصیت را موجب افزایش کمال انسان دانست و خاطرنشان کرد: انسان در سطح پایین غالباً قرار دارد. فشار و معمولاً یکی از نشانه های فضیلت بیشتر در او ظاهر می شود. یکی از موضوع سلام انسان کامل این است که از یک فرد معمولی ظرفیت بیشتری داشته باشد و امواجی از فضایل مختلف در او هضم شود.

اهمیت عبارت جهانی متضادها در شخصیت های بزرگی چون پیامبر گرامی اسلام (ص)صلی الله علیه وسلم خدا علیه او خداوند) و حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) را از همین دسته دانسته و فرمود: امیرالمومنین (علیه السلام)آ) هنگامی که در محراب عبادت قرار می گیرد، مانند مار گزیده ای حلقه می زند و در برابر یتیمان تسلیم و انفعال است، اما در میدان جنگ، استواری او کوه را آب می کند و هرگز از دشمن دور نمی شود. این نرمی و لطف از یک سو و این سختی و استحکام از سوی دیگر، هر کدام در جای خود فضیلت است. از راه این خود می تواند یک رذیله باشد.

رئیس هیئت امنا جامعة المصطفی وی تاکید کرد: همه چیز در خودسازی است سوار شدن، می توانید توانایی های بیشتری پیدا کنید و دوبل های بیشتری جمع آوری کنید. در زمان ما امام خمینی (قدس سره) سر) مظهر اضداد و جامع فضایل گوناگون بود. مقام معظم رهبری (مدازلا خوب) سخنان پسرش را نقل می کرد که حوله ای برای پاک کردن اشک امام در نماز شب لازم است و این رئوف انقلابی را با صلابت و سرسختی رهبری کرد که کمتر کسی انتظار پیروزی آن را داشت.

وی ادامه داد: ما و شما که به حوزه آمدیم صبح باید تکمیل شود هر چه زیرساخت دانش خود را بسازیم. در احوالات حضرت زهرا (سلام الله علیها) در هنگام اقامه نماز آمده است که اگر کسی به آن حضرت نزدیک شود، قوت ضربان قلبش را احساس می کند. همین فاطمه پس از رسول گرامی اسلام با اقدامات شجاعانه خود سرنوشت تاریخ را رقم می زند.

حضرت خدیجه (س)حضرت فاطمه زهرا(س)س) و حضرت زینب(س)س) آن را دارای سه ویژگی مهم و مشترک دانست و گفت: حضرت خدیجه در زمانی در کنار رسول خدا ایستاد که هیچ کس تصور نمی کرد که آینده جهان در شعاع این رسول رقم بخورد و خدیجه تنها بود. با هوش تاریخی فوق فوق العاده و شهود عمیق آسمانی این حقیقت را درک کرد. از دیگر خصوصیات ایشان داشتن نقشه و نقشه راه دقیق برای پیروی از پیامبر(ص) است.پ) و سومین کیفیت، استقامت و پایداری در شرایط بحرانی است که حمایت دیگری وجود ندارد.

آیت الله اعرافی ادامه داد: این سه اصل بسیار مهم حضرت زهرا(س)س) نیز آشکار است. زمانی در مدینه ایفای نقش کرد که همه مردم یا فرار کرده بودند و یا در جا مرده بودند. حضرت زینب(س)س) او هم از بعدازظهر عاشورا تا فردای آن روز که همه چیز فرو ریخته بود با پرچم کاروان اسرا این علائم را نشان داد.

وی این سه ویژگی را الگوی یک زن مسلمان دانست و تاکید کرد: اسلام هرگز مخالف آزادی معقول و عقلایی نیست. جمهوری اسلامی ایران همه درهای علم و دانش را به روی زنان گشود و اسلام نه تنها در این امر منعی ندارد، بلکه آغازگر و مشوق علم و عمل است. گری جیمز یک زن است. اطلاعات تاریخی و استراتژیک، با برنامه و برنامه عملی گری و اقدامات شجاعانه به ویژه در مواقع بحرانی و بحران از ویژگی هایی است که بر اساس نشانه های اسلامی است. بدست آورد می آید و شما باید بتوانید تفکر والای اسلام را در برابر مادی گرایی و عصر غرب به عنوان الگوی یک زن مسلمان ترویج دهید.

رئیس حوزه های علمیه سراسر کشور در قسمت بعدی سخنان خود با اشاره به اینکه اسلام از حدود سیصد سال پیش تاکنون در معرض امواج تمدن غرب بوده است، گفت: در این مدت شاهد تعدادی بوده ایم. جنبش ها و انقلاب ها در کشورهای اسلامی و نقاط مختلف جهان اسلام. صبح. بسیاری از این جنبش ها هرگز نتوانستند موفق شوند و تبدیل به یک جنبش شوند. برخی دیگر که نهضت شدند، انقلاب نشدند و اگر انقلابی شدند، نمی توانستند نظامی ایجاد کنند و حتی اگر نظامی تشکیل می شد، نمی توانست یک ایدئولوژی و گفتمان جهانی را بیان کند.

وی ادامه داد: در میان این تجربه چند صد ساله، انقلاب اسلامی به وجود آمد که امروز همه نیروهای شیطانی با آن مقابله کرده اند. هستند و چون از امواج آن در خارج از مرزهای ایران می ترسند با تمام قوا در مقابل آن صف آرایی کرده اند هستند.

وی با طرح این سوال که چرا انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (قدس سره) رخ داد؟ سر) و اشتیاق و پذیرش دانش مردم بر روی گروه های مختلف جهان، توانست در جایگاه پنج قرار گیرد گانش عبور کنید و پایدار باشید؟ وی یادآور شد: نکته مهم این است که امام خمینی (قدس سره) سر) در انقلاب اسلامی توانست بیست دوگانگی اجتماعی محو نشدنی را خلاصه کند. تلفیق دوگانه گرایی هایی چون دنیا و آخرت، جمهوریت و اسلام گرایی، دین و اسلام دستاوردی است که دیگر جنبش های اسلامی به آن دست نیافته اند.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ظرفیتی ایجاد کرد که بتواند این دوگانگی ها را به هم پیوند دهد. ما معتقدیم که یک فرد کامل و یک جامعه کامل می تواند چنین قابلیت هایی را ایجاد کند. در اعلامیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز به این توانایی اشاره شده است. مقام معظم رهبری در بخشی از این بیانات می فرمایند انقلاب اسلامی مقتدر اما خوب و ماندگار و حتی مظلوم بود. او در هیچ مبارزه ای اولین شلیک را انجام نداده است، اما او همیشه دفاع کرده و محکم ضربه می زند.

آیت الله اعرافی وجه مهمی از گفتمان اسلام ناب محمدی را تجسم روابط انسانی زن و مرد و مقوله خانواده برشمرد و تصریح کرد: برخی از نظریه های بزرگ انقلاب اسلامی که بر اساس اندیشه اسلام ناب محمدی تدوین شده است. تلاوت قرآن و سنت امام راحل، مقوله زن و خانواده است و این موضوع یکی از محورهایی است که باید بتوانیم تقابل اسلام و تمدن غرب را نشان دهیم. شما مردان عزیز باید پرچمدار این گفتمان در دنیا باشید.

رئیس هیئت امنای شرکت مصطفی وی در پایان تاکید کرد: دکترین جامع اسلام در حوزه زن، خانواده و جامعه باید به خوبی برای شما تبیین شود تا پرچمدار این دیدگاه در دنیا باشید. به عمل گری اعتبار معرفتی و فرهنگی، هنجارها و شرایط اخلاقی و معنوی ضروری است که باید مورد توجه شما قرار گیرد. شما موج شکن و مشعل دار ایده ها هستید. گفتمان انقلاب اسلامی، گفتمان علم، فرهنگ، دانش و بینش است، اما طراحی این گفتمان در دنیا نیاز به بزرگانی دارد که باید در دوران تحصیل در مقاطع عالی داشته باشید. بنت برکت دریافت کنید.

دکمه بازگشت به بالا