مجله اجتماعی

افزایش مراجعه زائران به مراکز درمانی پس از حج

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به افزایش بیماری در میان زائران پس از مناسک حج، گفت: در ۲۴ ساعت گذشته نزدیک به ۱۲ هزار زائر به مراکز درمانی مکه مراجعه کرده‌اند.

دکتر سید علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با کندوج، با اشاره به افزایش مراجعه زائران به مراکز پزشکی و درمانگاه‌ها، اظهار کرد: به طور واضح و مشخص آمار مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی در مکه و مدینه افزایش چشم‌گیری داشته است، به طوری که در ۲۴ ساعت گذشته در مکه که تا امروز میزبان ۵۸ هزار زائر بوده است، نزدیک به ۱۲ هزار نفر به این مراکز مراجعه داشته‌اند.

او ادامه داد: پس از انجام عملیات تشریق در حال تخلیه مکه از زائران هستیم و زائران «مدینه بعد» هم چند روز دیگر به میهن باز خواهند گشت. هم‌اکنون ۳۷ زائر هم در بیمارستان‌های سعودی بستری هستند و از زنان آغاز پروازها تا کنون نزدیک به ۳۳ بیمار به کشور منتقل شده‌اند. سه‌شنبه (۵ تیرماه) هم ۱۵ بیمار دیگر برای طی کردین فرایند درمانشان به ایران منتقل می‌شوند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با بیان به اینکه ۷ زائر ایرانی در بیمارستان‌های سعودی زیر دستگاه تنفس مصنوعی هستد، گفت: چنانچه این بیماران حالشان بهبود یابد و از دستگاه جدا شوند در اولین فرصت به ایران منتقل خواهند شد. اگر شرایط شکلی باشد که به حضور تیم پزشکی از ایران برای انتقال نیاز باشد، تیم پزشکی با پرواز به عربستان خواهند آمد و زائران را به کشور منتقل می‌کنند.

او با تأکید بر ضرورت رعایت اصول بهداشت فردی و جمعی، بیان کرد: اصولا بعد از ایام تشریق بیماری افزایش می‌یابد، بنابراین دقت در رعایت نکات بهداشتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، پس استفاده از ماسک و سجاده شخصی در حین تشرف به حرم و پیشگیری از سرد و گرم شدن اتاق مهمترین توصیه برای حفظ سلامتی و پیشگیری از بروز بیماری تا زمان بازگشت زائران به میهن است.

مرعشی همچنین گفت: تا امروز (دوشنبه 4 تیرماه)  20 زائر فوت شده‌اند.

امسال حدود ۸۷ هزار و ۶۰۰ ایرانی در حج حضور داشتند. عربستان جمعیت زائران حج امسال را حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر اعلام کرده است. بنابر آنچه وزارت بهداشت اعلام کرده است تا کنون بیش از ۱۳۰۰ زائر در حج جان خود را از دست داده‌اند، گرمازدگی یکی از دلایل مرگ این زائران اعلام شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا