امروز روابط عمومی ابزار آشتی دهنده اجتماعی است

معاون امور رسانه ای و تبلیغات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات را تبریک گفت.
به گزارش کندوج به نقل از روابط عمومی معاونت امور رسانه ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام محمدرضا نوروزپور آمده است:
«به نام خداوندِ روشنگر رهنما
همکاران ارجمند در روابط عمومی استادان دانشجویان و پژوهشگران حوزه ارتباطات و رسانه
فرا رسیدن روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات را گرامی داشته و این مناسبت خجسته را به همه تلاشگران متعهد و خلاق این عرصه تبریک می گویم؛ روزی برای پاسداشت علم اخلاق شفافیت و مشارکت.
ما امروز در جهان و به ویژه در ایران با مجموعه ای از چالش های درهم تنیده مواجه ایم که از آن ها به درستی به عنوان «مسائل بدخیم» (Wicked Problems) یاد می شود؛ مسائلی چون کاهش سرمایه اجتماعی شکاف دولت و ملت مهاجرت نخبگان تنش های ارتباطی میان اقوام و گروه ها ناترازی های بلندمدت در حکمرانی انرژی تضعیف مرجعیت رسانه و کاهش اعتماد عمومی. حل این مسائل مستلزم آن است که روابط عمومی ها با تکیه بر ظرفیت تحلیل گفتمانی سواد رسانه ای پیشرفته توانایی در ایجاد گفت وگوی بین نسلی و با شناخت عمیق از لایه های مختلف جامعه نقش خود را به عنوان تسهیل گر اجتماعی معمار بازسازی اعتماد و واسط بازخورد مؤثر میان دولت رهبران افکار و افکار عمومی ایفا کنند.
روابط عمومی باید تبلور فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی ما باشد؛ مأمور به روایت حقیقت تقویت اخلاق جمعی ترویج کرامت انسانی و زنده نگه داشتن امید در دل جامعه. ما نیازمند روابط عمومی ای هستیم که نه فقط حرفه ای و کارآمد بلکه ریشه دار در هویت تمدنی و فرهنگی این سرزمین باشد.
در عصری که الگوریتم ها بر جریان اطلاعات حکم می رانند محتوا به طور فزاینده ای شخصی سازی شده و لاجرم با تشکیل اتاق های پژواک حباب های فیلتر و سمت گیری های متعصبانه رسانه ای افق ارتباطی جامعه تنگ شده است ؛ اخبار جعلی به آسانی تکثیر می شوند و جامعه به مجموعه ای از جزایر گفتمانی گسسته بدل شده و به سوی دوقطبی های خانمان سوز می رود؛ روابط عمومی دیگر نمی تواند به متون کلاسیک یا تکنیک های یکنواختی تکیه کند که برای جوامع کم چالش طراحی شده اند. روابط عمومی امروز باید نقش نوینی ایفا کند: نقشی مبتنی بر درک پیچیدگی های اجتماعی بازآفرینی ظرفیت گفت وگو شنیدن صداهای متکثر و تلاش برای بازسازی سرمایه اجتماعی. این روابط عمومی نه صرفاً ابزار اطلاع رسانی بلکه آشتی دهنده اجتماعی و معمار همبستگی ملی است.
این مهم اما تنها با یک تحول جدی میسر است: بومی سازی روابط عمومی. ما دیگر نمی توانیم صرفاً مصرف کننده ادبیات و تکنیک های ترجمه شده باشیم. باید مدل های خودمان را بر اساس واقعیت های فرهنگی سیاسی اجتماعی و رسانه ای ایران طراحی کنیم. مثلاً در الگوی بومی ما «شفافیت» صرفاً خروج اطلاعات نیست بلکه فرآیندی است برای برقراری گفت وگوی اصیل و قابل اعتماد با مردم. «بحران» صرفاً یک وضعیت اضطرار نیست بلکه لحظه ای است برای بازسازی سرمایه اجتماعی و جلب مشارکت.
پیشنهاد می کنم طراحی چارچوب های بومی روابط عمومی بر سه محور اصلی استوار شود: ۱. بازتعریف کارکردها در راستای افق تمدن ایرانی اسلامی؛ به گونه ای که روابط عمومی نه صرفاً ابزار مدیریت تصویر (آن هم فقط رئیس سازمان) بلکه رکن مشارکت سازی و تقویت هویت فرهنگی باشد. ۲. بومی سازی و ارتقای روش ها و تجهیز ابزارهای سنجش افکار عمومی متناسب با ابعاد گسترده و درهم تنیده مسائل بدخیم اجتماعی و سیاسی در ایران. ۳. ایجاد و تقویت سامانه های بازخورد فراگیر در سطح ملی و محلی برای ترمیم و تقویت پیوندهای ارتباطی میان مردم نخبگان اجتماعی (رهبران افکار) و ساختارهای حکمرانی. اکنون که ایران در مسیر پیچیده پیشرفت قرار دارد هیچ سرمایه ای بالاتر از اعتماد عمومی و هیچ ابزار مؤثرتری از مشارکت مردم در همه ابعاد وجود ندارد. روابط عمومی ها می توانند و باید پرچم داران بازکردن این مسیر باشند.
بار دیگر این روز را به همه فعالان عرصه روابط عمومی تبریک می گویم. به امید روزی که در هر نهاد و سازمان روابط عمومی نه یک واحد جانبی بلکه قلب تپنده ارتباط با مردم باشد.
مانا و سرافراز باشید.
محمدرضا نوروزپور
معاون امور رسانه ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴»
انتهای پیام