مجله علمی و سلامت

انباشت مایعات در بدن چه عوارضی به دنبال دارد؟

یکی از موضوعاتی که همیشه بر آن تاکید می شود، نوشیدن آب کافی است تا بدن دچار کم آبی نشود، اما آیا تا به حال به مشکلاتی که احتباس آب در بدن می تواند در شرایط عکس ایجاد کند فکر کرده اید؟

به گزارش کندوج، تقریباً 70 درصد بدن انسان از آب تشکیل شده است و آب در داخل و خارج سلول های بدن ما وجود دارد. همچنین خون موجود در اندام ها و ماهیچه ها عمدتاً از آب ساخته شده است.

سیستم پیچیده ای از هورمون ها و پروستاگلاندین ها (مواد شبه هورمونی) توسط بدن انسان برای تنظیم میزان آب در بدن استفاده می شود. آب اضافی از طریق کلیه ها دفع می شود و به همین ترتیب کاهش جذب آب در بدن با کاهش تولید ادرار نسبت به حالت عادی همراه است.

به گفته وزارت بهداشت، دفتر آموزش و ارتقای سلامت، احتباس مایعات زمانی اتفاق می افتد که آب بیش از حد در بافت های بدن جمع شود. به همین دلیل برخی از قسمت های بدن متورم و نفخ می کند. اما چه شرایطی باعث ایجاد این وضعیت می شود؟

بارداری: افزایش وزن رحم و فشار بر وریدهای بزرگ لگن می تواند منجر به افزایش احتباس مایعات در بدن در دوران بارداری شود. در بیشتر موارد، این موضوع جای نگرانی ندارد و با تولد نوزاد برطرف می شود.

کمبود پروتئین: انسان برای تعادل آب موثر به مقدار مشخصی پروتئین نیاز دارد. اگر به اندازه کافی غذای حاوی پروتئین مصرف نکنید، مقدار آن در خون بسیار کم می شود. در این میان آب از خون وارد بافت ها می شود و به خون باز نمی گردد. به همین دلیل، تورم به ویژه در پاها ظاهر می شود.

احتباس مایعات قبل از قاعدگی: این فرآیند باعث نفخ می شود. کارشناسان می گویند به دلیل عدم تعادل هورمونی و همچنین برخی عوامل تغذیه ای، احتباس آب قبل از قاعدگی اتفاق می افتد.

مصرف زیاد نمک: غذاهای سرشار از نمک و سدیم باعث احتباس آب می شوند. وقتی غذای شور می خورید، نمک زیادی وارد بافت های بدن می شود. در نتیجه آب به داخل بافت ها می رود تا آن را رقیق کند. بنابراین، می توانید هر قسمت از بدن خود را نگه دارید و ضربه بزنید.

_ سوء تغذیه: کارشناسان می گویند کمبود تیامین یا ویتامین B1 و همچنین کمبود ویتامین های B6 و B5 باعث احتباس آب در بدن می شود. سطوح پایین آلبومین همچنین می تواند منجر به بیماری کلیوی و احتباس مایعات شود.

آلرژی: برخی غذاها یا نیش حشرات باعث ایجاد ادم در افراد حساس می شود.

کم کاری تیروئید: در این بیماری متابولیسم بدن کاهش می یابد و یکی از اثرات آن تجمع آب و مایعات در بافت های بدن و ایجاد التهاب کاذب و چاقی است. البته کاهش متابولیسم نیز منجر به افزایش تجمع چربی در بدن می شود. این مورد با علائم بالینی و یک آزمایش خون ساده در صورت مراجعه به موقع به پزشک به راحتی قابل تشخیص است.

_ بیماری کلیوی: اگر این اندام مهم بدن به خوبی کار نکند، تعادل دفع و بازجذب الکترولیت ها در بدن نامتعادل می شود و بازجذب بیش از حد سدیم باعث تجمع آب در بدن و در صورت دفع پروتئین ها از بدن می شود. کلیه ها، ادم قابل توجه و تورم در اندام هایی که وزن روی آنها قرار دارد، دیده می شود.

اما برای جلوگیری از این عوارض چه باید کرد؟

روش های زیر می توانند به کاهش علائم احتباس مایعات کمک کنند:

کاهش مصرف نمک.

_ کاهش وزن در صورت چاقی.

به طور منظم تمرین کن. (ورزش هایی مانند پیاده روی و دوچرخه سواری باعث تخلیه آب و مایعات از پاها می شود.)

برای بهبود گردش خون، چند بار در روز پاهای خود را بالا بیاورید.

_ در صورت احتباس مایعات پایین بدن از جوراب های ساپورت استفاده کنید.

از نشستن یا ایستادن طولانی مدت خودداری کنید.

_ هنگام استفاده از ماشین یا هنگام سفر با هواپیما به طور منظم پیاده روی کنید.

_ از گرمای بیش از حد مانند حمام بسیار داغ، دوش گرفتن یا سونا خودداری کنید.

حداقل 8 لیوان آب در روز بنوشید.

_ از پوشیدن لباس های خیلی تنگ خودداری کنید.

_ به همان میزان پروتئین در روز مصرف کنید.

خوردن میوه و سبزیجات.

استفاده از دیورتیک های تجویز شده توسط پزشک.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا