مجله بانوان

اندیشکده «بانوان و تحکیم خانواده» در وزارت علوم ایجاد شد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین به نقل از معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، هفدهمین اتاق فکر تخصصی وزارت علوم با برگزاری اولین نشست تفکر زنان و تحکیم خانواده تشکیل شد. دکتر. علی خیرالدین در اولین نشست اندیشکده زنان و خانواده که در محل دفتر معاونت فناوری و نوآوری ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: مشکلات موجود در اتاق های فکر شناسایی و اولویت بندی و توسط کارشناسان بررسی می شود و در این راستا بالغ بر 100 مورد جلسات تخصصی تاکنون برگزار شده است. 150 جلسه کارگروه های زیر مجموعه این اتاق فکرهای تخصصی بر اساس محورهای موضوعی و چالش های تعریف شده تشکیل شد.

وی با اشاره به اینکه اتاق فکر زنان و تحکیم خانواده هفدهمین اتاق فکری است که در وزارت علوم تأسیس شده است، افزود: علاوه بر این اتاق فکرها، یک گروه راهبری زیر نظر عالی ترین مقام این وزارتخانه فعالیت می کند. ، که وظیفه تصمیم گیری در مورد خط مشی و نحوه انجام وظایف اتاق فکر را بر عهده دارد.

خیرالدین با بیان اینکه محدودیتی برای حضور افراد در اتاق های فکر وجود ندارد، گفت: تاکنون 370 نفر از اعضای نخبه علمی و کارشناسان بر اساس معیارها و شاخص های مورد نظر و همچنین تایید صلاحیت برای حضور در اتاق های فکر انتخاب شده اند. رئیس و دبیر اتاق فکر برای احراز ضوابط.

وی گفت: بررسی برنامه های هفتم توسعه و بحث بودجه الحاقی 1402 از اولویت های اتاق های فکر است.

خیرالدین بر لزوم بازنگری در قوانین، مقررات و سیاست ها و اسناد در سطوح عالی آموزش عالی تاکید کرد و گفت: در حوزه زنان در این زمینه خلأ بزرگی وجود دارد و انتظار می رود اتاق فکر زنان و تحکیم خانواده نقش مهمی در ارائه راه حل خواهد داشت.»

وی با اشاره به اینکه علم تولید شده باید در خدمت جامعه باشد، تصریح کرد: موضوعات مطرح شده در اتاق های فکر ضمانت اجرایی ندارد و تنها مکانیزمی برای بررسی پیشنهادات و همفکری است.

معاون فناوری و نوآوری خاطرنشان کرد: نتایج فعالیت اتاق های فکر باید تبلور عینی داشته باشد و برای این منظور اتاق های فکر به دستگاه های اجرایی متصل شوند.

وی به لزوم ارتباط نزدیک بین نسل ها اشاره کرد و گفت: باید با نسل جدید ارتباط برقرار کرد چرا که این نسل حرف های زیادی برای گفتن دارد.

خیرالدین با بیان اینکه باید به جای کارگر، کارآفرین تربیت کنیم، گفت: زنان کارآفرین متخصص زیادی داریم و باید به کارآفرینی در حوزه زنان توجه جدی شود.

دکتر. فخرالسادات نصیری مشاور وزیر علوم در امور خانواده و زنان نیز در این نشست گفت: باید بر نقش زنان به عنوان موثرترین عامل در تربیت و سلامت روحی، روحی و جسمی فرزندان، همسران و جامعه تاکید شود.

نصیری با اشاره به اینکه آرایش نهادهای آموزشی انسانی و مقوله انسان سازی است، افزود: زن ریشه و شالوده انسان است و اهمیت پرداختن به مسائل زنان ریشه در اهمیت نهاد خانواده دارد. “

وی تصریح کرد: جامعه سالم و پویا در گرو حفظ سلامت و ثبات خانواده است که این امر نیز به نقش سازنده زنان در خانواده بستگی دارد.

نصیری خاطرنشان کرد: کانون ایده های زنان و خانواده با ایجاد فضایی تعاملی و خلاقانه برای تولید ایده های نو و گسترش دانش آنها تأسیس شد. این اتاق فکر ایده های مرتبط را برای حل مشکلات و چالش های پیش روی زنان تولید می کند.

دکمه بازگشت به بالا