کسب و کار ایرانیمجله عمومی

انواع دترجنت ها و كاربرد آنها

دترجنت نوعی سورفکتانت (یا مخلوطی از چند سورفکتانت) است که قابلیت تمیز کردن را دارد. این ترکیبات شبیه صابون هستند، اما دارای قابلیت حلالیت و تمیز کنندگی بیشتری هستند. همچنین دارای خاصیت چربی زدایی و پاکسازی آلودگی از سطوح مختلف است که به همین دلیل کارایی اصلی آن به عنوان یک شوینده محسوب می شود.

ویژگی اصلی یک شوینده این است که تجمع آن در سطح مایع بیشتر از خود مایع است که به آن پدیده جذب می گویند. میزان پدیده جذب در مواد شوینده با تغییر ساختار مولکولی مواد تغییر می کند.

چه نوع مکمل هایی وجود دارد؟

شوینده بدون صابون بوده و در دو دسته با پرکننده آنیونی و غیر یونی تولید می شود. با این حال، انواع مختلفی در بازار موجود است و زمینه های استفاده خاص خود را دارند:

– شوینده های یونی: دارای بار الکتریکی منفی هستند

شامپو غیر یونی: بدون شارژ الکتریکی

-شوینده های کاتیونی: دارای بار الکتریکی مثبت هستند

– شوینده خنثی: با pH حدود 8

شوینده قلیایی: برای تهیه صابون استفاده می شود

شوینده اسیدی: ماده پاک کننده اسیدی است

I-فرمول شیمیایی یه پودر صابون

صابون دارای فرمول (R-SO3-SO3-Na+) است که در آن R یک زنجیره هیدروکربنی آبگریز است. قسمت دیگر صابون گروه سولفونات یا هیدروفیل است.

حذف رنگ، کاهش، مقرون به صرفه بودن، عدم خورندگی، محلول در آب، نفوذ بالا و غیر سمی بودن از ویژگی های شوینده های صنعتی مناسب می باشد.

تفاوت صابون و صابون

شوینده صابون نیست و شباهت آن با خانواده صابون ها آب دوستی (محلول در آب) و آب گریزی (محلول در چربی) و وجود زنجیره های هیدروکربنی در ساختار است. در تصفیه، قسمت آبدوست مربوط به سولفونات و قسمت آبگریز مربوط به زنجیره هیدروکربنی است. صابون از مواد طبیعی مانند روغن های گیاهی یا چربی های حیوانی به دست می آید، اما صابون مصنوعی است. صابون در آبی که سخت تر و شورتر از صابون است و سریعتر از صابون در آب حل می شود موثر است.

از مواد شوینده استفاده کنید

مواد شوینده از خانواده آلکیل بنزن سولفونات هستند و برای کاربردهای مختلفی تولید می شوند. صابون دست، مایع لباسشویی، پودرهای لباسشویی و شامپو مدل های مختلف این محصولات برای نظافت منزل هستند.

این محصول در ترکیب با سایر مواد دارای سطوح مختلف پاک کنندگی و ته نشینی است. به عنوان مثال: قطعات کاربراتور و انژکتور با مواد شوینده تمیز می شوند. رسوبات روی سطوح و داخل لوله ها را می توان با مواد شوینده بدون ساییدگی فیزیکی که در مبدل های حرارتی و کمپرسورها مشاهده می شود، از بین برد.
برای خرید دترجنت صنعتی یا آبان شیمی پالایش تماس بگیرید.

همچنین از ماده تمیز کننده در صنعت حفاری برای کاهش گشتاور و اصطکاک سیالات حفاری مبتنی بر آب استفاده می شود. این نوع پاک کننده همچنین از چسبیدن ذرات خاک رس به تجهیزات حفاری فلز جلوگیری می کند و در فرآیند حفاری به عنوان یک امولسیفایر در نظر گرفته می شود.

دکمه بازگشت به بالا