انواع دیزل ژنراتور
دیزل ژنراتورها یک ژنراتور الکتریکی را با یک موتور دیزلی برای تولید برق ترکیب می کنند.
انواع دیزل ژنراتور
دیزل ژنراتورها ماشین های بسیار کارآمدی هستند که با سوزاندن سوخت دیزل برق تولید می کنند. این ماشین ها از ترکیب یک موتور الکتریکی و یک موتور دیزل برای تولید برق استفاده می کنند. دیزل ژنراتورها مقداری از انرژی شیمیایی بنزین را از طریق گرما به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند. این قدرت موتور میل لنگ را می چرخاند و برق تولید می کند.
حرکت سیم در میدان مغناطیسی باعث ایجاد بار الکتریکی بر روی سیم می شود. در کاربردهای ژنراتور الکتریکی، آهنرباهای دو قطبی معمولاً یک میدان مغناطیسی ایجاد می کنند. سپس سیم چندین بار دور میل لنگ ژنراتور دیزل پیچیده می شود و بین آهنرباها و در میدان مغناطیسی قرار می گیرد. هنگامی که یک موتور دیزل میل لنگ را می چرخاند، سیم ها به سمت میدان مغناطیسی حرکت می کنند که می تواند باعث ایجاد بار الکتریکی در مدار شود.
یک قانون کلی این است که یک دیزل ژنراتور به ازای هر کیلووات ساعت تولید خود 0.4 لیتر سوخت دیزل مصرف می کند. موتور دیزلی مورد استفاده یک موتور احتراق داخلی است. برخلاف موتورهای بنزینی، موتورهای دیزلی از گرمای تراکم برای احتراق و احتراق سوخت تزریق شده به محفظه تزریق استفاده می کنند.
به طور کلی، موتورهای دیزلی بالاترین راندمان حرارتی را در بین تمام موتورهای احتراق داخلی دارند که به شما امکان می دهد به درصد مشخصی از برآورد بازده کارنو دست یابید. بسیاری از مشتقات نفتی را می توان در موتورهای دیزل استفاده کرد. سوخت هایی که موتورهای دیزلی می توانند برای احتراق استفاده کنند عبارتند از گاز طبیعی، الکل، بنزین، گاز چوب و گازوئیل.
انطباق
دیزل ژنراتور ها در بسیاری از کاربردهای همه کاره در سراسر جهان استفاده می شوند. معمولاً در مناطق روستایی متصل به شبکه برق نصب می شوند و می توانند به عنوان منبع اصلی برق یا به عنوان یک سیستم پشتیبان استفاده شوند. از دیزل ژنراتورها می توان برای پوشش حداکثر توان مورد نیاز در شبکه استفاده کرد.
زیرا بدون معطلی به سرعت باز و بسته می شوند. ژنراتورهای خانگی بین 8 تا 30 کیلووات و ژنراتورهای تجاری بین 8 تا 2000 کیلووات هستند. کشتیهای بزرگ نیز از ژنراتورهای دیزلی برای مقاصد برق کمکی از روشنایی، فنها و سوئیچها گرفته تا سیستمهای محرکه استفاده میکنند.
آلودگی
سوزاندن گازوئیل یا سوخت های دیگر باعث تولید گازهای خروجی از اگزوز می شود. دیزل ژنراتورها دی اکسید کربن (CO2)، اکسیدهای نیتروژن (NOx) و ذرات تولید می کنند. این ژنراتورها آن را در اتمسفر رها می کنند که به طور قابل توجهی کیفیت هوا را در مناطق مجاور کاهش می دهد. 0.73 کیلوگرم کربن، 2.6 کیلوگرم دی اکسید کربن در هر لیتر سوخت دیزل آزاد می شود.
چگونه از دیزل ژنراتور استفاده کنیم؟
موتور دیزل دینام را می چرخاند و جریان متناوب تولید می کند. برای تغذیه تجهیزات الکتریکی استفاده می شود. آنها می توانند برای طیف گسترده ای از کاربردها مانند مدارس، بیمارستان ها، کارخانه ها و خانه ها استفاده شوند. آنها می توانند به عنوان منبع اصلی برق یا در صورت قطع برق مورد استفاده قرار گیرند. ژنراتورها بسته به برنامه رتبه بندی متفاوتی دارند، چهار رتبه بندی اصلی وجود دارد.
آماده به کار اضطراری (ESP) و زمان محدود (LTP) آماده به کار، زمانی که به عنوان منبع تغذیه اولیه برای برنامه های کاربردی (COP) و توان با نرخ اولیه (PRP) استفاده می شود. هر طبقه بندی با ساعت و ضریب بار محدود می شود.
ژنراتور، زمانی که در حالت آماده به کار استفاده می شود، معمولا دارای چیزی است که سوئیچ انتقال نامیده می شود. این یک وسیله مکانیکی است که از اتصال ژنراتور به همان باری که منبع تغذیه اصلی است جلوگیری می کند. هنگامی که برق از شبکه برق وجود دارد، ژنراتورها باید با کنترل های مخصوص به یکدیگر متصل شوند تا بتوانند به صورت موازی کار کنند. بدون این سیستم کنترل، ژنراتور ممکن است آسیب جدی ببیند و باعث آتش سوزی شود.
اگر برق قطع شود، بدون قطع کردن ژنراتور از شبکه به شبکه باز میگردد – به طور بالقوه همه کسانی که برای بازگرداندن برق تلاش میکنند کشته میشوند و در صورت بازگشت برق به ژنراتور شما آسیب میزند.
هنگامی که از آن به عنوان منبع تغذیه استفاده می شود (مثلاً هنگامی که برق اصلی وجود ندارد یا شبکه برای استفاده از آن ضعیف است) به این حالت “حالت جزیره ای” می گویند. در مواردی که نیازهای انرژی زیادی وجود دارد، می توان چندین واحد کوچکتر را به صورت موازی با استفاده از فرآیندی به نام عملیات سنکرون متصل کرد.
آیا ژنراتورها نیاز به تعمیر و نگهداری دارند؟
دیزل ژنراتورها نیاز به تعمیر و نگهداری منظم در فواصل زمانی معین دارند. بستگی به سازنده دارد، اما مهم ترین موردی که باید به طور منظم سرویس شود، موتور است. موتورها معمولاً بعد از 250 یا 500 ساعت نیاز به سرویس دارند، اما فاصله سرویس توسط سازنده موتور مشخص می شود.
اگر این را به ماشین بگویید، با سرعت 50 مایل در ساعت یا 80 کیلومتر در ساعت، در 500 ساعت رانندگی، این معادل 25000 مایل یا 40000 کیلومتر است! به طور معمول در حالت عادی، فیلتر هوا، فیلتر روغن و فیلتر روغن را به طور کامل بررسی کنید، روغن و برخی تسمه ها مانند تسمه فن رادیاتور و تسمه دینام را تعویض کنید.