مجله حوادث

“اپراتور پایش هوشمند اعلام حریق” از تکرار حوادث تلخ جلوگیری می‌کند

یکی از اعضای شورای شهر تهران گفت: کنترل کننده هوشمند اعلام حریق می تواند از تکرار حوادث تلخ گذشته جلوگیری کند.

به گزارش کندوج، مراسم رونمایی از اولین «مانیتور هوشمند اعلام حریق» با حضور احمد صادقی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، هادی محارنیا برگزار شد. رئیس سازمان فاوا و قدرت الله محمدی رئیس سازمان آتش نشانی. نشانی و حسین تهرانی مدیرعامل شرکت ارتباطات مبین نت بازداشت شدند.

احمد صادقی در این مراسم گفت: خدا را شاکرم که امروز در جمع شما دوستان شاهد راه اندازی پروژه ای در حوزه اینترنت اشیا هستیم که مدت هاست در حوزه فناوری در این شهر پیدا شده است. «مانیتور هوشمند سیستم اعلام حریق» با هدف پایش هوشمند حریق ساختمان های شهری امکانی است که در هر شهر توسعه یافته و البته شهرهایی که در این راستا گام برمی دارند اتفاق افتاده و می افتد.

وی ادامه داد: امکاناتی که تغییرات اساسی در نحوه تعامل انسان با محیط خود ایجاد می کند و با ایجاد قابلیت نظارت و کنترل، بهینه سازی عملکرد سیستم ها و فرآیندها، تصمیم گیری بر اساس داده ها و اطلاعات را ممکن می سازد. در نهایت باعث بهبود کیفیت زندگی انسان می شود.

نماینده شورای شهر تهران افزود: شاید این موضوع برای ما جدید باشد اما دنیا بارها آن را تجربه کرده است. همانطور که می دانید قهقرایی تاریخی ما در حوزه IOT و به ویژه در حوزه فناوری اطلاعات ناشی از تحریم های قبل از انقلاب اسلامی است. اما تاریخ به ما نشان داده است که ملت بزرگ ایران همواره تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده است و اغراق نیست اگر بگوییم ققنوس وار ظهور کرده ایم.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران گفت: گواه این گفته نیز موفقیت های سال های اخیر در حوزه فناوری است که با وجود ادامه و شدید تحریم ها، در بخش های مختلف حمل و نقل، ورزش، پزشکی و … حوزه های دیگر با کمک مردم آمده اند تا سطح زندگی همه را ارتقا دهند و این به خاطر نگاه خلاقانه و علمی نخبگانی است که به خود و این کشور ایمان دارند و قله های پیشرفت را یکی پس از دیگری فتح می کنند.

صادقی خاطرنشان کرد: اکنون قرار است شاهد رونمایی از نظارت هوشمند آتش نشانی ساختمان های شهری در مکانی باشیم که چند سال پیش سوخت و مردم کشورمان را غمگین کرد. این اتفاق ناگوار باعث شد تا نخبگان برای رفع ایرادات فعلی با حرکاتی در حوزه IOT حرکت کنند که مطمئنا اگر همین روش در سال 2015 در این ساختمان وجود داشت، امروز عزیزان ممکن بود همراه ما باشند.

این عضو شورای شهر تهران گفت: به هر حال ضمن گرامیداشت یاد و خاطره جان باختگان این حادثه دلخراش و آتش نشانانی که داستان قربانی برای همیشه در اذهان و افسانه های مردم خواهد ماند. توجه شما را به نکاتی در زمینه شهرهای هوشمند جلب می کنم: «شهرهای هوشمند رویایی در آینده نیستند، اما از 40 سال پیش که این ایده به دنیا معرفی شد، راه حل های نوآورانه اینترنت اشیا ارائه شده است. این رویا را به واقعیت تبدیل کرد شایان ذکر است که در حال حاضر شهرهای هوشمند در برخی از نقاط جهان فعال هستند و به سرعت در حال گسترش هستند، از کپنهاگ دانمارک که در حال حاضر رتبه اول را در جهان دارد تا استکهلم در سوئد و زوریخ در سوئیس. به سنگاپور که دومین شهر هوشمند جهان است و به همین ترتیب می توانید توکیو، تایپه، سئول، هنگ کنگ، پکن، شانگهای، کوالالامپور، دهلی نو و بمبئی را از آسیا بشمارید.
شهرهای هوشمند که شهرهایی هستند که بر اساس فناوری اطلاعات ساخته شده اند، بر شش عنصر اصلی بنا شده اند. شش عامل شناسایی شده عبارتند از: مردم، زندگی، دولت، حمل و نقل، محیط زیست و اقتصاد.

صادقی تاکید کرد: طرح شهر هوشمند در کشور ما در پنج شهر بزرگ مشهد، اصفهان، تبریز، تهران و ارومیه آغاز شده است اما برای رسیدن به اهداف تعیین شده همچنان نیازمند زیرساخت ها و سرمایه گذاری هستیم تا حداقل از کشورهای همسایه عقب باشیم. بمانیم چون همانطور که اشاره کردید کشورهای همسایه سرمایه گذاری زیادی در این زمینه کرده اند.

وی افزود: برای داشتن شهر هوشمند نیاز به زیرساختی داریم که به کمک آن بتوانیم از نقاط مختلف شهر داده دریافت کنیم و بین آنها ارتباط برقرار کنیم. این اولین قدم در شهر هوشمند است که باید با حفظ حریم خصوصی افراد در سطوح مختلف مدیریتی از آن استفاده کرد. با این حال باز هم تاکید می کنم که برای داشتن شهر هوشمند به هر 6 عنصر اصلی نیاز داریم.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران گفت: شهرداری تهران در دوره جدید سعی کرده با ایجاد پل های ارتباطی بین سازمان های مختلف و فراهم کردن زیرساخت های لازم، در حد توان خود گام های موثری بردارد. کارگروه و رفع موانع و مقاومت ابزار مهمی برای رسیدن به چنین هدف بزرگی است که می تواند کیفیت زندگی ساکنان شهرمان را بهبود بخشد.

به گزارش روابط عمومی شورای شهر تهران، صادقی تاکید کرد: با تجهیز این شهر به سامانه هوشمند مانیتورینگ حریق ساختمان های شهری که توسط جوانان نخبه این خطه طراحی شده است، نه تنها حوادث تلخ گذشته تکرار نخواهد شد؛ بلکه با تجهیز و تجهیز این شهر به سامانه هوشمند مانیتورینگ حریق ساختمان های شهری که توسط جوانان نخبه این خطه طراحی شده است، رخ داده است. بلکه روزهای پر امید و شادی در انتظار ساکنان شهرمان است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا