مجله فرهنگ

بازیگر یوسف پیامبر از رسم و رسوم زادگاهش می‌گوید

بازیگر یوسف پیامبر از آداب و رسوم زادگاهش می گوید

کورش زارعی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با حضور در نمایش «نشانه ارادت» از ارادت خود به امام حسین (ع) گفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر کودک؛ کورش زارعی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در برنامه «نشان ارادت» با بیان اینکه شیوه عزاداری در جنوب، هرمزگان و بوشهر با جاهای دیگر بسیار متفاوت است و مناجات و نوحه ها و نوحه هایی که برگرفته از موزیکال است، گفت: از آن منطقه، بسیار متفاوت است. زارعی همچنین اضافه می کند که غم ما مانند بوشهری ها دایره ای است و شیردهی نامورهای جنوبی به صورت درآوردن پیراهن در این حلقه است. در ادامه بخشی از سخنان وی را می خوانید.

کوروش زارعی در ابتدای برنامه درباره اولین برخوردش با امام حسین (ع) گفت: اولین برخورد من با امام حسین (ع) از طریق پدرم بود، چرا که اغلب همراه پدرم بودم. ضمن اینکه مادربزرگم پاسدار آستان مقدسی به نام حضرت عباس (ع) بود. یعنی مدیریت آن آستانه دست مادربزرگم بود. در ایام محرم عزاداری بزرگی در آنجا برگزار کردند و من شبهای زیادی در آنجا ماندم. در کل با کمک پدر و مادربزرگم غم امام حسین (ع) را تجربه کردم و با ایشان آشنا شدم.

غم و اندوه جنوبی ها به گونه ای دیگر

بازیگر سریال «یوسف پیامبر» درباره نحوه عزاداری در زادگاهش (هرمزگان) توضیح داد: نحوه عزاداری در جنوب، هرمزگان و بوشهر با جاهای دیگر بسیار متفاوت است. تعزیه و عزاداری در آنجا و نوحه های بر اساس موسیقی های آن منطقه بسیار متفاوت است. غم ما مثل بوشهری ها دایره ای است و غم نامداران جنوبی به این صورت است که پیراهن هایشان را در این حلقه درآورند. چاوشخانی هم داریم که مخصوص ایام محرم است و همه مردم میناب در روز عاشورا در آنجا جمع می شوند و نمایش می دهند.

این هنرمند درباره غمی که به یاد دارد نیز گفت: هنوز در هرمزگان و شهرستان میناب با خاطرات دوران کودکی، صداها، نوحه ها و آیین های غم خود زندگی می کنم. رضا صادقی که اهل میناب است هر از چند گاهی به آهنگ هایی که می خواند گوش می دهد و به قدیم می رسد.

اجرای تعزیه در همایش بین المللی تئاتر مردمی در مراسم اربعین

وی در پایان برنامه با بیان اینکه به کدام یک از اهل بیت نزدیکتر است گفت: من امام حسینی هستم و از نوجوانی آرزو داشتم خادم امام حسین (ع) باشم. وقتی به مرکز هنرهای نمایشی آمدم برنامه ای به نام همایش بین المللی تئاتر پیاده روی اربعین را با عنوان روایت راهیان شروع کردیم. ما هر سال 150 هنرمند برجسته تئاتر مذهبی را به نجف و کربلا می بریم. همچنین ما در کربلا تعزیه می خوانیم و عراقی ها مخاطبان ثابت ما هستند و برخی از تعزیه های ما 2000 مخاطب دارند.

انتهای پیام/





آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه 1 رای دادن به و 0 رای مخالف

دکمه بازگشت به بالا