مجله ورزشی

برانکو؛ همیشه در گروه مرگ!

به گزارش خبرگزاری کندوج؛ برانکوی 70 ساله در مقدماتی امسال با تیم ملی چین در مسابقات حضور خواهد داشت تا چین سومین تیم ملی تحت هدایت او و مقدماتی جام جهانی 2026 نیز سومین رقابت برای رسیدن به جام جهانی، در طول زندگی مرد کروات باشد.

او تا پیش از این، تجربه هدایت تیم ملی ایران و عمان را در کارنامه خود داشته که در مقدماتی جام جهانی 2006 با ایران توانست به جام جهانی آلمان راه یابد اما با عمان و در مقدماتی جام جهانی 2022 در گروهش سوم شد و به جام جهانی قطر نرسید. برانکو اما در طول این سه دوره، هر بار با سخت‌ترین قرعه ممکن مواجه شده اما عملکرد نسبتا مطلوبی از خود به ثبت رسانده است.

مقدماتی جام جهانی 2006؛ نبرد با ژاپن!

او در مقدماتی جام جهانی 2006 آلمان، با هدایت ایران در مسابقات حضور داشت و در گروه دوم با ژاپن، بحرین و کره شمالی هم گروه بود در صورتی که تیم‌های تشکیل دهنده گروه اول، عربستان، کره جنوبی، ازبکستان و کویت بودند. حضور ژاپن در این گروه، جزو محک‌های سخت برانکو بود که در نهایت ایوانکوویچ 48 ساله آن روزها، سربلند از این آزمون بیرون آمد و توانست برای اولین بار و تا این لحظه، آخرین بار به جام جهانی برسد. او آن سال با گرفتن 13 امتیاز، پایین‌تر از ژاپن 15 امتیازی، به عنوان تیم دوم گروه دوم مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا، به جام جهانی 2006 رسید.

مقدماتی جام جهانی 2022؛ برانکو و حضور در گروه مرگ!

برانکو پس از تیم ملی ایران، به مربیگری در تیم‌های باشگاهی پرداخت و هدایت هیچ تیم ملی را بر عهده نگرفت تا ژانویه 2020 که سرمربی عمان شد. او 4 سال سرمربی عمان بود و در مقدماتی جام جهانی 2022 قطر، این تیم را رهبری کرد.

در آن مسابقات نیز برانکو با عمان در گروه مرگ قرار داشت و با ژاپن، استرالیا، عربستان، چین و ویتنام هم گروه بود در صورتی که تیم‌های تشکیل دهنده گروه اول، ایران، کره جنوبی، ازبکستان، امارات، عراق، سوریه و لبنان بودند و برانکو برای حضور در بین دو تیم اول گروه، کار غیر ممکنی را در پیش داشت.

حتی سوم شدن نیز در آن گروه، کاری فوق العاده سخت بود. مرد کروات اما نتایج بدی نگرفت و تنها به خاطر یک امتیاز کمتر، در گروه چهارم شد و با 14 امتیاز، از رسیدن به جام جهانی یا حتی پلی آف باز ماند. استرالیا با 15 امتیاز در آن سال تیمِ سوم گروه دو شد و با پیروزی برابر تیم سوم گروه اول یعنی امارات، در پلی آف بین کنفدراسیونی به مصاف پرو رفت که در نهایت برنده بازی شد و به جام جهانی 2022 قطر رسید.

برانکو یا چین؛ کدام‌یک بدشانس‌تر هستند؟

ایوانکوویچ 70 ساله، باز هم در مقدماتی جام جهانی شانس نیاورد و بدترین قرعه ممکن به تیم او خورد. او که با چین در سید پنجم قرار داشت در نهایت در گروه سوم مسابقات و گروه مرگ قرار گرفت و با ژاپن، استرالیا، عربستان، بحرین و اندونزی هم گروه شد. برانکو اگر خوش شانس‌تر بود در گروه اول و به جای قرقیزستان با ایران، قطر، ازبکستان، امارات و کره شمالی یا در گروه دوم به جای فلسطین با کره جنوبی، عراق، اردن، عمان و کویت می‌توانست هم گروه باشد.

اما دست تقدیر او را به گروه مرگ برد و دوباره با استرالیا، ژاپن و عربستان رو به رو کرد تا برانکو و چین برای دومین دوره متوالی با سه غول بزرگ آسیا برای صعود به جهانی آمریکا، دست و پنجه نرم کند.

257 251

دکمه بازگشت به بالا