اقتصادیکسب و کار ایرانی

برای شروع فارکس چه باید کرد؟

احتمالا اولین سوالی که قبل از ورود به به ذهن شما خطور می‌کند «برای آموزش فارکس از کجا شروع کنیم» خواهد بود. شما فعلا در مرحله صفر یا شاید مبتدی هستید و برای تبدیل به یک تریدر موفق، باید ١١ مرحله را به کمک یک استاد با‌سابقه، سپری کنید. اما چرا این مراحل مهم هستند؟ یادگیری ١١ مرحله به‌صورت عملی و تئوری، تمرین در پلتفرم‌های شبیه‌سازی‌شده و غیره، به شما کمک می‌کند تا سرمایه خود را به‌راحتی از دست ندهید. در ادامه شما را با این مراحل آشنا می‌کنیم.

هر استادی، به سوال «برای آموزش فارکس از کجا شروع کنیم»، پاسخ خاصی دارد. مدرس‌های مطرح خارجی بعد از بررسی‌های فراوان برای تبدیل یک فرد مبتدی به فرد متوسط، نقشۀ راه یادگیری فارکس زیر را طراحی کرده‌اند.

چرا مدیریت سرمایه در بازار فارکس مهم است؟ یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از مدیریت سرمایه در بازار فارکس، انتخاب حجم معاملات است که در صورت عدم توجه سرمایه‌گذاران به این موضوع ممکن است در معاملات خود سوددهی مناسبی نداشته باشند. در حقیقت محاسبه دقیق حجم معاملات تاثیر زیادی در تعیین حد ضرر در بازار فارکس دارد.

مقدمه ای بر تجارت فارکس

قبل از اینکه بدانید  برای آموزش از کجا شروع کنیم، باید بدانید که فارکس یک بازار دیر‌بازه است و شکست‌های زیادی در سر راه شما قرار دارد. اولین کاری که شما باید انجام دهید، تحقیق کنید و بدانید که فاركس چيست. بعد از آن باید بدانید که چرا تصمیم دارید از فارکس کسب درآمد کنید؟ شما در مرحله دوم باید دلیل محکمی برای انتخاب این‌کار داشته باشید. در بازارهای فارکس اصطلاحات زیادی وجود دارد. شما باید با مفاهیم جفت ارز، پیپ، لات، بروکر و غیره آشنا شوید. در بعضی از دوره‌های اختصاصی، شما با بیش از 90% از اصطلاحات فارکس آشنا می‌شوید.

در پایان این مرحله، شما باید از کار بانک‌ها، موسسات، معامله گران خرده فروش و غیره سر در بیاورید. یادتان باشد که تمامی مواردی که در قدم اول می‌بینید، ممکن است فقط به صورت تئوری باشد و لازم است آن‌ها را نت‌برداری کنید تا دوباره در جستجوی این نباشید که آموزش فارکس را از کجا شروع کنیم.

 گسترش دانش

شما با قدم اول برای آموزش فارکس از کجا شروع کنیم آشنا شده‌اید. در قدم دوم، لازم است دانش خود را بیشتر کنید. توصیه می‌شود در اولین مرحله از قدم دوم، به فکر شناخت ساختار مبانی و شرکت‌کنندگان بازار فارکس باشید. وقتی این مرحله را سپری می‌کنید، مدرس از شما می‌خواهد با جفت ارزهای اصلی و متقابل آشنا شوید. درک کدهای ارز  و آشنایی با ویژگی‌های فارکس، مراحلی است که قبل از ترید باید با آن‌ها آشنا شوید.

قدم ٣. تحلیل بنیادی یا فاندامنتال

وقتی به قدم سوم می‌رسید، دیگر ضروری نیست دوباره در گوگل سرچ کنید که برای آموزش فارکس از کجا شروع کنیم. از این مرحله به بعد، کار عملی شما شروع می‌شود. اولین موردی که شما باید در قدم سوم یاد بگیرید، شناخت تحلیل بنیادی است. شاخص‌های اقتصادی، انتشار اخبار و تقویم‌های اقتصادی، از عوامل نوسان بازار forex هستند. اگر شما این شاخص‌ها و اخبار را بشناسید، وقتی خبر مربوط به انتخابات یک کشور خاص مطالعه می‌کنید، راحت‌تر می‌توانید تاثیر این خبر را روی فارکس تجسم کنید.

 تحلیل فنی یا تکنیکال

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای یک تریدرِ تازه‌کار در دنیای مالی، توانایی تحلیل فنی بازار است. برای اینکه بتوانید آمار و ارقام ارزها را به‌صورت فنی تحلیل کنید و یک استراتژی خلق کنید، لازم است هفت قسمت زیر را مطالعه کنید.

  • قسمت 1: شاید هدف شما از جستجوی «برای آموزش فارکس از کجا شروع کنیم» یادگیری تحلیل تکنیکال باشد. شما نباید عجله کنید. این قدم، یکی از طولانی‌ترین مراحل فارکس است و به 8 قسمت تقسیم می‌شود. بهتر است در این گام ابتدا، به دنبال مقدمه‌ای بر تحلیل تکنیکال باشید. سپس یادگیری اصول و مفروضات کلیدی فارکس را در اولویت قرار دهید. مهم‌ترین بخش بورس فاركس و بقیه بازارهای مالی، شناخت انواع نمودارها است. در آخرِ این قسمت، شما باید به‌صورت مبتدی با سطوح حمایت و مقاومت آشنا شوید.
  • قسمت 2: در این بخش، باید سطوح حمایت و مقاومت را به‌صورت عمیق درک کنید. در این مرحله است که مدرس شما را با روش و تکنیک‌های تشخیص سطوح مقاومت آشنا می‌کند. قبل از آغاز قسمت سوم، شما باید با اهمیت ترکیب چند شاخص آشنا شوید.
  • قسمت 3: برخی از ساعات روز در فارکس، اتفاقات نادری در نمودار رخ می‌دهد و شما باید الگوهای نمودار را بشناسید و آن‌ها را درک کنید. شناخت MACD و RSI برای شما از نان شب واجب‌تر است. مدرس در انتها این قسمت از تحلیل فنی فارکس، به شما کمک می‌کند تا بتوانید سطوح مختلف برای شناخت زمان سود و ضرر را پیاده سازی کنید.
  • قسمت 4: ممکن است در زمان تحقیق «برای آموزش فارکس از کجا شروع کنیم» یک سوال دیگر برای شما پیش آمده باشد و آن‌هم چرا خطوط روند و کانال‌ها در فارکس ضروری هستند؟ یک مدرس باید به شما کمک کند تا بتوانید به سوال خود برسید و حتی بتوانید خطوط روند و کانال‌ها را دقیق ترسیم کنید. حاصل این قسمت، این می‌شود که قادر به تجزیه‌و‌تحلیل این خطوط خواهید بود.
  • قسمت 5: در زمان یادگیری معاملآت فارکس باید بتوانید با استراتژی‌های این بازار آشنا شوید. استراتژی های فارکس به چندین نوع تبدیل می‌شود که می‌توان به استراتژی فیبوناچی اشاره کرد.
  • قسمت 6: چندین تکنیک نوسان‌گیر مانند MACD، RSI، استوکاستیک و غیره وجود دارد که از مهم‌ترین تکنیک‌های ترید است. یادگیری شناخت شاخص قدرت نسبی، میانگین متحرک واگرایی و همگرایی و غیره بسیار مهم است.
  • قسمت 7: در هفتمین قسمت، باید با نسبت‌های شاخص فیبوناچی، سطوح حمایت و مقاومت، مدیریت ریسک با تحلیل فیبوناچی بیشتر آشنا شوید و از آن‌ها در کارهای معاملاتی استفاده کنید.

 خواندن نمودارهای فارکس

رسیدن به پاسخ سوال برای آموزش فارکس از کجا شروع کنیم، بسیار مهم است و ما هنوز در نیمۀ راه هستیم. در قدم پنجم یاد می‌گیرد نمودارهای فارکس را بخوانید. ابتدا، مدرس شما را با الگوها و تفاسیر آشنا می‌کند. سپس باید با چارچوب‌های زمانی نمودار و اهمیت آن‌ها آشنا شوید. شناخت روند و تحلیل روند یکی دیگر از مهم‌تر مراحل کار فارکس است. در آخر باید از اندیکاتورها، حرکات قیمت را تحلیل کنید.

یادگیری کل فارکس بدون درک اصول مدیریت ریسک، تاثیری ندارد. شما باید اصول مدیریت ریسک را درک کنید و سطوح ضرر، سود و حتی زمان برداشت مناسب را تخمین بزنید. این مرحله، همان قسمتی است که لازم است با مفهوم اهرم و حاشیه آشنا شوید.

استراتژی‌های مدیریت پول برای کسی که برای آموزش فارکس از کجا شروع کنیم را جستجو می‌کند، ضروری است در قدم هفتم، شما با تکنیک‌های مدیریت پول، اندازه لات در مقابل درصد ریسک در هر معامله، نسبت ریسک به پاداش و غیره را آموزش می‌بینید. در youtube دوره‌های متعددی به زبان انگلیسی وجود دارد که شما را با استراتژی‌های مدیریت پول آشنا می‌کند.

پرایس اکشن، یکی از مطرح‌ترین روش‌های معاملات در پلتفرم‌های برپایه متاتریدر و غیره است. برای یادگیری این روش معاملاتی، باید با مفاهیم و فلسفۀ آن آشنا شوید سپس بتوانید الگوها را تفسیر کنید. مدرسی که این تکنیک را آموزش می‌دهد،  شما را با سطوح پشتیبانی و مقاومت در عمل قیمت به همراه سایر تکنیک‌های تحلیل به‌صورت عملی آشنا می‌کند.

سه قدم دیگر وجود دارد که یک مبتدی به مرحله متوسط می‌رسد و شما را به جواب سوال برای آموزش فارکس از کجا شروع کنیم می‌رساند. در نهمین قدم،  شما با موارد زیر آشنا می‌شوید.

  • اصلاحات و الحاقات فیبوناچی
  • نقاط محوری و کاربردهای آنها
  • تجزیه و تحلیل حجم و اهمیت آن
  • استراتژی های نوسان ساز پیشرفته

 توسعه یک برنامه معاملاتی

برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر خوب، باید بتوانید یک برنامه معاملاتی و اجزای آن توسعه دهید. وقتی با اهمیت طرح معاملاتی آشنا می‌شوید، باید بتوانید اجزای یک برنامه را طراحی کنید اهداف خود را از اهداف طراحی‌شده شناسایی کنید.

قدم ١٢. ایجاد استراتژی معاملاتی فارکس

حالا وقت آن رسیده است تا بتوانید با قوانین ورود و خروج،  چارچوبِ زمانیِ تست استراتژی و مدیریت پول را مدیریت کنید. شما در این مراحل در پلتفرم متاتریدر 4 و 5 روبرو می‌شوید که جزو مطرح‌ترین پلتفرم‌ها است.

اگر به فکر یادگیری فارکس هستید بهترین کار استفاده از تجربیات اساتید و افراد حرفه‌ای در این زمینه است. شما می‌توانید با استفاده از دوره‌های آموزشی از تجربیات این افراد استفاده کنید. در مکتب خونه انواع روش های capital management موجود است که می‌توانید نقطه عطفی برای معامله گران و همچنین افراد تازه وارد به این حوزه باشد.

دکمه بازگشت به بالا