کسب و کار ایرانیمجله عمومی

برگه ژئوتکینک پیست و چگونه آن را دریافت کنیم؟

ژئوتکنیک چیست؟

از آنجایی که ما در مورد کاربرگ های ژئوتکنیک بحث می کنیم، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که مهندسی ژئوتکنیک چیست؟ برای پاسخ به این سوال، مهندسی ژئوتکنیک را می‌توان دانشی پویا توصیف کرد که محیط ژئومکانیکی و عملکردهای آن را به مهندسان ارائه می‌دهد که کار شناسایی انواع خاک را تسهیل می‌کند. ژئوتکنیک بخشی از زیرمجموعه ساخت و ساز است که به اطلاعات فنی در مورد خاک می پردازد.

اطلاعات به دست آمده از این علم در زمینه های مختلفی از جمله برنامه ریزی، طراحی، اکتشافات، ساخت و ساز و بهره برداری و … مورد استفاده قرار می گیرد. اطلاعات به دست آمده .از علم ژئوتکنیک شامل طیف وسیعی از داده ها در زمینه های مکانیک خاک، مکانیک سنگ، منابع آب و … می باشد.

به عبارت ساده، علم مهندسی زمین مطالعه رفتار مهندسی سنگ ها و خاک ها در سایت مهندسان عمران و ارائه بهترین راه حل برای بهبود شرایط خاک در محل پروژه ها است. علاوه بر این اصطلاح، ممکن است با اصطلاحی به نام ژئومکانیک نیز مواجه شوید. در این رابطه باید گفت که تفاوت دانش ژئوتکنیک با ژئومکانیک در این است که ژئومکانیک به بررسی رفتار فنی سنگ ها و خاک ها در محل پروژه می پردازد در حالی که ژئومکانیک این رفتار را در آزمایشگاه بررسی می کند.

دلیل اهمیت مطالعات ژئوتکنیکی

مطالعات ژئوتکنیکی در ساخت و ساز ساختمان بسیار مهم است. این مطالعات به منظور بررسی و ارزیابی خاک و پایه سازه ها و کاهش خطرات ناشی از ناپایداری سازه ها انجام می شود. در واقع خاک و پایه سازه ها را می توان از اجزای حیاتی در ایمنی سازه ها دانست و نباید بدون تحلیل و ارزیابی دقیق انتخاب شود. اگر خاک و پایه سازه ها به درستی ارزیابی نشود، می تواند منجر به کاهش پایداری سازه و در نهایت منجر به ریزش سازه، تخریب، آسیب جدی به اموال و افراد شود. بنابراین انجام مطالعات ژئوتکنیکی در ساخت ساختمان ها برای تضمین پایداری و ایمنی سازه ها ضروری و مهم است.

در برگه سبز ژئوتکنیک چه اطلاعاتی درج می شود؟

جزئیات مکان: اطلاعات مربوط به موقعیت جغرافیایی، نام پروژه، نام سازمان ساختمان، شماره پلان، شماره طبقه و شماره سایت اضافی.

مشخصات نمونه: شامل نام نمونه، شماره نمونه، نوع نمونه، عمق نمونه برداری، نام نمونه، تاریخ نمونه برداری و جزئیات بیشتر نمونه برداری.

خواص فیزیکی خاک و سنگ : اطلاعاتی در مورد رنگ، مورفولوژی، چگالی، تشکیل، سختی و سایر خواص فیزیکی سنگ ها.

خواص هیدرولیکی: اطلاعات در مورد نفوذپذیری خاک و سنگ، نفوذپذیری و تغییرات حجمی.

خواص مکانیکی: اطلاعاتی در مورد مقاومت فشاری، مقاومت برشی، مدول الاستیسیته، زبری سطح، ضریب اصطکاک داخلی و سایر خواص مکانیکی خاک و سنگ.

اطلاعات در مورد متریالذخیره شده: اطلاعات مربوط به محیط ذخیره سازی و نام مکان ذخیره سازی.

نتایج آزمایشات آزمایشگاهی: شامل نتایج آزمایشات مربوط به خواص فیزیکی، هیدرولیکی و مکانیکی خاک و سنگ است.

تجزیه و تحلیل داده های آزمایشگاهی: در این بخش، نتایج آزمایش های ذکر شده در قسمت قبل برای شناسایی کامل ویژگی های خاک و سنگ مورد تجزیه و تحلیل و تایید قرار می گیرد.

نتایج بررسی ژئوتکنیکی: در این بخش، نتایج بررسی های انجام شده بر روی اطلاعات جمع آوری شده گنجانده شده است. این مطالعات می تواند شامل ایجاد تحقیقات پایه، تحقیق بیماری و مسئله، طبقه بندی بار و غیره باشد.

نتیجه گیری: در این بخش از تجزیه و تحلیل و ارزیابی خواص خاک و سنگ نتیجه گیری و معرفی می شود. در این بخش توصیه هایی برای طراحی و اجرای پروژه ارائه می شود.

مراحل اخذ برگه سبز ژئوتکنیکی

حال که با برگه سبز خاک و برگه سبز ژئوتکنیک آشنا شدیم بد نیست مراحل اخذ برگه سبز ژئوتکنیکی را به اختصار مرور کنیم. همانطور که گفتیم برای شروع پروژه و ساخت سازه های لازم باید برگه سبز گرفت. اما چگونه می توان برگه سبز ژئوتکنیکی گرفت و مراحل آن چیست؟

ضبط فیلم آزمایش خاک توسط کارشناس و ارسال آن به همراه مستندات برای سازمان نظام مهندسی الزامی است. البته می دانید که اولین قدم در این آزمایش ها حفر چاه است. در این مرحله بررسی باید شامل محل ملک، پلاک جزئیات کارگاه و محل چاه باشد.

پس از تعیین تعداد چاه های مورد نیاز برای آزمایش خاک و عمق آنها، شرکت خدماتی که در این زمینه آزمایش می کند، قبل از حفاری چاه ها را به سازمان نظام مهندسی اعلام می کند و در صورت نیاز متخصصان به محل حفاری اعزام می شوند. مرحله بعدی نمونه برداری خاک، آزمایش spt و غیره است.

آزمایشات دیگری نیز روی خاک در آزمایشگاه ها انجام می شود. از دیگر آزمایشاتی که باید روی خاک برای اخذ برگه سبز ژئوتکنیکی انجام شود، آزمایش هایی مانند درجه بندی خاک، برش مستقیم، تقویت تک محوری و غیره است. بعد از این مرحله انجام و تایید بررسی و ارسال آن به شهرداری حدود 10 روز زمان می برد و کارت سبز ژئوتکنیکی حاصل صادر می شود.

هزینه آزمایش خاک نظام مهندسی و اخذ برگه سبز ژئوتکنیکی

هزینه آزمایش خاک مهندسی و اخذ برگه سبز ژئوتکنیکی از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است. پارامترهای موثر بر هزینه آزمایش خاک شامل مکان پروژه، اندازه سازه، روش حفاری، تعداد و عمق گمانه ها و تعداد و نوع آزمایش های صحرایی و آزمایشگاهی می باشد.

به عبارتی قیمت آزمایش خاک به روش مهندسی شامل قیمت نصب دستی و قیمت دستگاه استفاده کننده از دستگاه و اخذ برگه سبز ژئوتکنیک می باشد. لازم به ذکر است که هزینه شنا در مکان های مختلف بر اساس استحکام زمین به صورت توافقی تعیین می شود.

ضمناً بخشی از هزینه تست زمینی نظام مهندسی مربوط به هزینه صفحه درگیری (صفحه سبز ژئوتکنیک)، هزینه تهیه کتاب گزارش زمینی و اخذ تاییدیه از نظام مهندسی می باشد.

دکمه بازگشت به بالا