مجله علمی و سلامت

بهترین راه برای تشخیص بیماری تالاسمی

تشخیص تالاسمی

تالاسمی نوعی اختلال خونی است که با MCV تشخیص داده می شود. این آزمایش اندازه گلبول‌های قرمز خون را اندازه‌گیری می‌کند و در صورت مشکوک بودن پزشک، آن را تجویز می‌کند. در ادامه با این آزمون بیشتر آشنا خواهید شد.

MCV در آزمایش خون چیست؟

برای پاسخ به سوال MCV آزمایش خون چیست؟ می توان گفت که این فاکتور به عنوان میانگین حجم سلولی نیز شناخته می شود و عدد مهمی است که در آزمایش کلی شمارش خون CBC ذکر شده است. MCV مقداری است که اندازه متوسط ​​یک گلبول قرمز را توصیف می کند. این شاخص می تواند به تشخیص انواع کم خونی و کم خونی کمک کند.

اگرچه MCV می تواند اطلاعات مهمی را ارائه دهد، اما معمولاً به تنهایی استفاده نمی شود. MCV با شمارش خون و تعداد دیگر گلبول های قرمز، از جمله میانگین هموگلوبین (MCHC) و تعداد گلبول های قرمز (RDW) انجام می شود. این آزمایش ها با هم می توانند برای تشخیص دقیق اختلالات خونی مورد استفاده قرار گیرند.

MCV تشکیل سلول های کوچک نامیده می شود، به این معنی که گلبول های قرمز خون کوچک هستند. MCV بالا ماکروسیتوز نیز نامیده می شود، به این معنی که گلبول های قرمز خون بزرگتر از حد طبیعی هستند. MCV می تواند یک آزمایش مفید باشد حتی زمانی که تعداد گلبول های قرمز خون و سایر آزمایش ها طبیعی باشد. این امر به ویژه در هنگام تشخیص بیماری کلیوی صادق است. این مقاله دلیل آن را توضیح خواهد داد تست MCV از این آزمایش چه انتظاری باید داشت و چگونه نتایج را تفسیر کرد.

mcv در آزمایش خون

هدف از تست MCV چیست؟

میانگین وزن بدن یکی از اعدادی است که در تست کلی CBC نشان داده شده است. بنابراین، هر زمان که آزمایش CBC تجویز شود، شاخص MCV نیز قابل مشاهده است. این نوع آزمایش خون را می توان به عنوان بخشی از آزمایش غربالگری استاندارد تجویز کرد. همچنین می تواند به عنوان بخشی از تشخیص، درمان و پیگیری بسیاری از بیماری ها انجام شود.

با این حال، مواقعی وجود دارد که پزشک شما ممکن است بخواهد هنگام ارزیابی علائم شما یا یک وضعیت خاص، MCV شما را تحت نظر داشته باشد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • برای ارزیابی علائم احتمالی کم خونی مانند خستگی، رنگ پریدگی پوست و سرگیجه
  • برای تشخیص انواع کم خونی یا کم خونی
  • برای ارزیابی سایر اختلالات خونی مانند تعداد غیر طبیعی گلبول های سفید یا پلاکت ها

موی mcv

تست MCV چگونه تفسیر می شود؟

MCV در آزمایش خون، عددی است که اندازه متوسط ​​گلبول های قرمز خون را در جریان خون توصیف می کند. بنابراین، MCV بالا به این معنی است که گلبول های قرمز خون بزرگتر از حد متوسط ​​هستند. در مقابل، MCV پایین به این معنی است که آنها کمتر از حد متوسط ​​هستند. تعیین اندازه متوسط ​​گلبول های قرمز در تعیین نوع کم خونی یک فرد بسیار مفید است. مثلا:

  • MCV بالا با کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 دیده می شود.
  • MCV پایین در کم خونی فقر آهن یا تالاسمی دیده می شود.

سطح MCV معمولاً در طول زمان ثابت است و به آرامی تغییر می کند، مگر اینکه فرد تزریق خون دریافت کرده باشد. اگر ناهنجاری MCV به دلیل کمبود آهن باشد، ممکن است به مرور زمان با مصرف مکمل آهن افزایش یابد.

سطوح طبیعی MCV در آزمایش خون

محدوده معمول برای MCV حدود 80 تا 94 فمتولیتر (FL) است. با این حال، آنچه آزمایشگاه ها به عنوان محدوده طبیعی گزارش می کنند ممکن است کمی متفاوت باشد. برخی از تفاوت ها در آزمایشگاه ها ممکن است به دلیل تجهیزات، تکنولوژی و مواد مختلف مورد استفاده باشد.

اگر سطح MCV در آزمایش خون شما طبیعی است، به این معنی نیست که قطعاً بیماری مانند کم خونی ندارید. کم خونی وجود دارد که در آن اندازه گلبول های قرمز طبیعی است (مانند کم خونی نرموسیتی). پزشک شما نتایج آزمایش را در رابطه با سابقه پزشکی شما و نتایج سایر آزمایشات تفسیر می کند.

mcv پایین

علامت کم MCV چیست؟

MCV کمتر از حد طبیعی به این معنی است که گلبول های قرمز خون شما کوچکتر از حد طبیعی هستند (میکروسل). تشکیل میکروسلول معمولاً نتیجه ناتوانی در تولید هموگلوبین است. هموگلوبین پروتئینی است که وظیفه انتقال اکسیژن در خون را بر عهده دارد.

با این حال، نتیجه ای که کمی کمتر از حد معمول باشد ممکن است از نظر پزشکی مهم نباشد زیرا آزمایش اغلب از روز به روز و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. پزشک شما این نتیجه را بر اساس تاریخچه پزشکی و سایر آزمایشات مانند گلبول های قرمز، هموگلوبین و سایر شواهد گلبول های قرمز تفسیر می کند.

بیماران با تشکیل میکروسلول معمولاً هیچ علامتی نشان نمی دهند مگر اینکه کم خونی شدید داشته باشند. سایر شمارش های خون کامل می تواند به تعیین علت تشکیل میکروسل کمک کند.

MCV پایین در موارد زیر قابل مشاهده است:

  • کمبود آهن
  • تالاسمی
  • کم خونی یک بیماری مزمن است
  • مسمومیت از سرب
  • اسفروسیتوز

سطوح بسیار پایین MCV (به عنوان مثال کمتر از 70، به نام سلول های کوچک شدید) معمولاً نشانه کم خونی فقر آهن یا التهاب چشم است. با این حال، کم خونی همیشه در این دسته بندی ها قرار نمی گیرد. گاهی اوقات، کم خونی فقر آهن می تواند MCV طبیعی داشته باشد.

ارتباط بین تالاسمی و کمبود آهن در آزمایش MCV

تالاسمی یک اختلال ژنتیکی است که باعث می شود بدن هموگلوبین غیر طبیعی تولید کند. هموگلوبین پروتئینی است که وظیفه انتقال اکسیژن در خون شما را بر عهده دارد و در صورت اختلال در فرآیند انتقال اکسیژن می تواند مختل شود. سطوح پایین هموگلوبین باعث کاهش اندازه گلبول های قرمز و در نتیجه کاهش MCV می شود.

این اختلال منجر به تخریب بیش از حد گلبول های قرمز خون می شود و می تواند منجر به کم خونی شود. تالاسمی ارثی است، به این معنی که حداقل یکی از والدین شما باید ناقل این بیماری باشد.

تالاسمی خفیف شکل کمتر شدید این بیماری است. دو نوع دیگر تالاسمی به نام تالاسمی آلفا و تالاسمی بتا خطرناک تر هستند. اگر سطح MCV شما کمتر از حد طبیعی باشد، ممکن است ایسکمی جزئی داشته باشید.

علائم MCV بالا چیست؟

MCV معمولا با افزایش سن افزایش می یابد. در واقع، MCV در حدود 30 درصد از افراد مسن بدون هیچ دلیل مشخصی افزایش می یابد. MCV بالا ممکن است نشانه ای از موارد زیر باشد:

  • کمبود ویتامین B12
  • کمبود فولات (ویتامین B9)
  • بیماری کبد
  • اعتیاد به الکل
  • کم کاری تیروئید
  • مقداری کم خونی هموراژیک
  • برخی از داروهای شیمی درمانی

تست مک وی

تست MCV در خانه و موزه Humka

کم خونی می تواند نشانه خستگی مداوم، سرگیجه و سردی دست و پا باشد. در این صورت باید آزمایش خون بدهید. در آزمایش خون، شاخص MCV می تواند تشخیص دهد که آیا کم خونی فقر آهن دارید یا خیر. البته پایین بودن MCV نیز می تواند نشانه تالاسمی باشد. با این حال، در صورت داشتن علائم، حتما آزمایش خون بدهید. اگر حضور در آزمایشگاه برای شما سخت است، می توانید به راحتی از خدمات تست خانگی استفاده کنید کومکا از یک تیم متخصص و تحقیقاتی مجهز استفاده کنید و به خانه خود بیاورید.

همکاران هومکا این آمادگی را دارند که تمامی آزمایشات خون را در منزل شما به صورت کاملاً بهداشتی انجام دهند و نتایج را به صورت آنلاین در اختیار شما قرار دهند. در صورتی که ساکن شهرستان های منطقه باشند تهران یا شهرها کرج، مشهد، تبریز، شیراز، رشت، اهواز یا اصفهان شما هستید، می توانید دنبال کنید بیمه پایه و تکمیلیبرای درخواست خدمات تست خانه با شماره 02167371 با مراجعه به سایت هومکا به آدرس www.homeca.ir تماس بگیرید یا درخواست آزمون خود را بدهید.

دکمه بازگشت به بالا