مجله فرهنگ

تاریخچه امپراتوری بریتانیا جایزه‌ها را درو می‌کند

«میراث خشونت: تاریخچه امپراتوری بریتانیا» نوشته کارولین الکینز در میان 12 کتابی است که در فهرست نهایی جایزه ادبی غیرداستانی بیلی گیفورد امسال قرار گرفته است. این کتاب استفاده از خشونت توسط این امپراتوری را در قرن بیستم مورد بحث قرار می دهد.

همچنین در این فهرست، «جمهوری بی‌قرار: بریتانیای بدون تاج» اثر آنا کی قرار دارد که به دهه پس از ۱۶۴۹ می‌پردازد، سالی که شاه چارلز اول اعدام شد.

چهار نویسنده کتاب اول شامل «آندرا الیوت»، «توماس هالیدی»، «سالی هیدن» و «مت رولند هیل» نیز در این فهرست قرار گرفتند. «کودک نامرئی: فقر، بقا و امید در یک شهر آمریکایی» الیوت برنده جایزه پولیتزر 2022 برای ادبیات غیرداستانی شد.

در فهرست امسال، کتاب ترجمه شده «زن پابرهنه» نوشته نویسنده فرانسوی-رواندایی «اسکولاستیک موکاسونگا» و ترجمه «جردن استامپ» نیز به عنوان کتاب اولیه انتخاب شد.

سه کتاب درباره ادبیات نیز در این فهرست حضور دارند: «بی نهایت» نوشته کاترین راندل، «زن دلپذیر» نوشته «پلی مورلند» و «شام با جوزف جانسون» نوشته دیزی هی.

«پادشاهی شخصیت ها» ساخته «جینگ سو» و «هنرمند فرار» اثر «جاناتان فریدلند» نیز از دیگر آثار این فهرست محسوب می شوند.

فهرست نهایی جایزه ادبی بیلی گیفورد برای آثار غیرداستانی قرار بود در 13 سپتامبر منتشر شود اما به دلیل مرگ ملکه الیزابت دوم به تعویق افتاد.

فهرست نهایی در تاریخ 10 اکتبر و برنده نهایی در 17 نوامبر اعلام می شود.

پاتریک رودن کیف سال گذشته برای کتاب امپراتوری درد برنده جایزه ادبی بیلی گیفورد شد.

معتبرترین جایزه ادبی بریتانیا برای ادبیات غیرداستانی، جایزه 50000 پوندی بیلی گیفورد، شامل کتاب هایی در همه موضوعات، از تاریخ و طبیعت گرفته تا زندگی نامه و خاطرات می شود و تا چند سال پیش با نام «ساموئل جانسون» شناخته می شد. . این جوایز برای کتاب‌های انگلیسی زبان نوشته شده توسط نویسندگانی از سراسر بریتانیا در موضوعاتی مانند تاریخ، سیاست، علم، امور جاری، ورزش، سفر، زندگی‌نامه و هنر است.

57245

دکمه بازگشت به بالا