مجله فرهنگ

تاکید معاون اول رییس جممهور بر ضرورت جلوگیری از خروج غیرقانونی کتب و نسخ خطی از کشور

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اهمیت حفظ، نگهداری و بهره برداری از اسناد تاریخی، کتب و نسخ خطی ملت بزرگ ایران، تاکید کرد: با ارتقا و تجهیز امکانات سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. ایران، تمامی علاقمندان، دانشجویان و دانش پژوهان از هر نقطه از کشور و جهان می توانند به راحتی به اسناد و کتب تاریخی کشور برای انجام تحقیقات علمی دسترسی داشته باشند.

به گزارش کندوج، محمد مخبر شامگاه چهارشنبه در اولین جلسه هیات مدیره سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم، با تاکید بر اینکه با رفع مشکلات و مشکلات سازمان اسناد و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران کتابخانه ملی در راستای ارتقای جایگاه و جایگاه علمی این نهاد در دولت سیزدهم قدمی برداریم، گفت: به فعالیت ها، اقدامات و تلاش های سازمان اسناد و کتابخانه ملی بیشتر توجه شود. تعهد جمهوری اسلامی ایران به حفظ، جمع آوری و در دسترس قرار دادن گنجینه های علمی کهن ایران، اساس نهادینه سازی فرهنگ نسخه های خطی و خطی است.

وی بر لزوم جلوگیری از خروج غیرقانونی کتب و نسخ خطی از کشور تاکید کرد و ادامه داد: این مخزن بزرگ علمی کشور نباید به صورت طبیعی و ساده باشد، بلکه با حرکتی مستمر، تخصصی و دقیق در جهت به حرکت درآوردن تاریخ مکتوب کشور برای نسل ها آینده کشور اقدامات اساسی انجام داد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه این اسناد تاریخی به هیچ وجه به دلیل تاریخ یک ملت، دین و جامعه قابل ارزیابی نیست، بیان کرد: هیچ نسبتی بین ارزش مادی این اسناد و اهمیت آنها برای تاریخ این کشور وجود ندارد، زیرا زبان کنونی ملت قدمتی چند هزار ساله دارد.

مخبر گفت: امیدواریم با تحول جدید در سازمان اسناد و کتابخانه ملی در دولت سیزدهم شاهد اقدامی اساسی برای حفظ و صیانت از اسناد و نسخ خطی کشور باشیم.

در این نشست که با حضور وزیر آموزش و پرورش و ارشاد اسلامی و یکی از اعضای هیات امنای این نهاد برگزار شد، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران نیز گزارشی را صادر کرد. درباره مشکلات، درخواست‌ها و اقدامات سازمان اسناد و کتابخانه ملی در یک سال گذشته از جمله حفظ اسناد و نسخ خطی برای جلوگیری از قاچاق و همچنین اقدامات برای حفظ و رفع مشکلات امنیتی در حفظ نسخه‌های خطی این نهاد و ارتقای امکانات. . و تجهیزات

در پایان این جلسه با حضور افشاگران اسناد مربوط به اربعین حسینی (ع) طی دهه های گذشته رونمایی شد.

این اسناد برای اولین بار و به عنوان عصاره جدیدی از خزانه اسناد ملی ایران در نظر گرفته شده است که حاوی نمونه هایی از اعلامیه ملت ایران مبنی بر دفن زمین در آستانه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در سراسر کشور است. تاریخچه در قالب هدایا، اسناد، بخشنامه ها و گزارش های 600 ساله مربوط به زائران اربعین حسینی و دسته های عزاداری ایرانی- عرب در قرون اخیر.

پیام امام خمینی (ره) به مناسبت اربعین حسینی برای دعوت مردم به ادامه اعتراضات و اعلام حمایت از جمهوری اسلامی، مقابله با اقدامات دولت در ایجاد قحطی مصنوعی، جلوگیری از اقدام آمریکایی ها برای سرقت سلاح و .. 25 دی 1357; مراسم اربعین با حضور شاهزادگان و مسئولان در عمارت صاحبقرانیه برگزار شد. بخشنامه نخست وزیر (محمود جم) در خصوص حذف 9 محرم، 19 و 23 رمضان و اربعین از تعطیلات رسمی 25 فروردین 1317; عزیمت کنسول ایران در بغداد به کربلا برای نظارت و هدایت اجتماع عرب و دیگر عزاداران در روز اربعین 27 آنلاین 1300 از عناوین اسنادی بود که در این مراسم رونمایی شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا