مجله ورزشی

تحریم مهم‌ترین دارندگان ذخایر گاز پیامد غیرقابل جبرانی دارد

وزیر نفت در نشست وزرای JECF:

وزیر نفت تاثیر تحریم ها بر مهمترین صاحبان ذخایر گاز طبیعی را جبران ناپذیر دانست و گفت: معتقدم اجرای زیست کره جهانی با انتشار کربن صفر، بدون اراده سیاسی، تامین سرمایه، سرمایه گذاری در زیرساخت ها. و همکاری جدی علمی و فناوری همه ذینفعان به عنوان یک شعار باقی خواهد ماند. .

به گزارش گروه کارآفرینان اقتصادی خبرگزاری آنا به نقل از وزارت نفت، جواد اوجی روز سه شنبه (12 آبان) در بیست و چهارمین اجلاس وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) در قاهره با بیان اینکه گاز طبیعی نقش مهم و تعیین کننده ای دارد، گفت: وی در دوره انتقال انرژی و از آنجایی که مزیت های زیست محیطی ظرفیت باورنکردنی برای جایگزینی سایر سوخت های فسیلی از جمله زغال سنگ دارد، گفت: با وجود این، با توجه به اهمیت افزایش میزان و تعیین مسیرهای جدید برای گاز طبیعی، ضروری است که در مسیرهای جدید قرار گیرد. سیاست ها در دستور کار نمایندگان مجلس

وی گفت: در راستای افزایش راندمان و رشد تجارت گاز طبیعی، لازم است کشورهای در حال توسعه و به ویژه کشورهای توسعه یافته به فناوری های مرتبط با تجارت گاز از جمله فناوری های مرتبط با LNG و انحصار زدایی در تجارت گاز توجه جدی داشته باشند. فناوری‌های مرتبط که این اصل را می‌پذیرند، گفت: از سوی دیگر استفاده از ابزارهای سیاسی و مجازات مهم‌ترین صاحبان ذخایر گاز طبیعی عواقب جبران‌ناپذیری بر محیط‌زیست خواهد داشت و دستیابی به اهداف توسعه پایدار را غیرممکن می‌سازد. توافق شده است. سازمان ملل متحد

وزیر نفت افزود: پرهیز از اقداماتی که جامعه بشری را با عواقب ناگوار مواجه می کند و مانعی برای تجارت گاز طبیعی به عنوان سوخت پاک است، از دیگر اصولی است که کشورها باید به آن توجه کنند. استراتژی این سکو در حمایت از دو اصل ذکر شده تاثیر بسزایی در توسعه تجارت بین المللی گاز طبیعی خواهد داشت و منافع اقتصادی این سکو را تضمین می کند.

** لزوم توجه به محیط زیست توسط JECF

اوجی بر لزوم توجه به مسائل زیست محیطی تاکید کرد و با بیان اینکه باید توجه کشورهای عضو به کاهش کربن تولیدی از فرآیند استحصال گاز طبیعی معطوف شود، گفت: به عنوان فردی که در زمینه مهندسی فعالیت کرده ام. و فعالیت های مدیریتی در بخش گاز ایران طی سالیان متمادی، به اعتقاد من این امر به دلیل اراده سیاسی و توانمندی های فنی و مهندسی موجود امکان پذیر است.

وی با تاکید بر اینکه لازم است کشورهای در حال توسعه و به ویژه کشورهای توسعه یافته، فناوری های نوینی مانند جذب، بهره برداری و ذخیره سازی کربن را برای کاهش نشت گاز متان یا هیدروژن آبی به طور جدی مدنظر قرار دهند، افزود: خوشبختانه فناوری های کاهش کربن حاصل از تولید گاز طبیعی . مدارها در دسترس هستند. ما واقع شده ایم. من معتقدم اجرای اکوسیستم جهانی بدون کربن بدون اراده سیاسی، سرمایه، سرمایه گذاری در زیرساخت ها و همکاری جدی علمی و فناوری همه ذینفعان در حد شعار باقی خواهد ماند.

** نقش کلیدی GECF در حفظ و ارتقای امنیت جهانی انرژی

وزیر نفت با بیان اینکه با توجه به موقعیت استراتژیک کشورهای عضو JECF و سهم تقریبا 50 درصدی آنها در سبد جهانی صادرات گاز و LNG، تقویت توان، ظرفیت و سازوکار مورد نیاز این مجمع ضروری است، اظهار داشت: ارتقاء هم افزایی و هماهنگی مشترک دلیل حفظ منافع اعضا و حفظ امنیت عرضه بین المللی گاز طبیعی است.

اوجی با بیان اینکه با وجود چالش های فراوان در بازار بین المللی گاز در سال های اخیر، JECF در چارچوب منشور و استراتژی بلندمدت خود توانسته است همبستگی، هماهنگی و همکاری را در این مجمع ارتقا دهد، افزود: این ترتیب استراتژیک باعث شده است. این انجمن نقش کلیدی خود را در حفظ و تقویت امنیت انرژی جهانی در دوران کووید-19 و پس از کووید-19 ایفا کند.

به گفته وی، راه طولانی و پر از بلاتکلیفی در پیش است که نیازمند تقویت همفکری و همکاری نمایندگان مجلس است.

** لزوم همکاری اعضای کنگره در سطوح راهبردی، مدیریتی و فنی

وزیر نفت با تاکید بر اینکه ارتقای جایگاه کنگره در بازارهای بین المللی گاز و ایفای نقش موثرتر در تامین امنیت انرژی جهان یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای رشد و توسعه کشورهای در حال توسعه است، گفت: بر این اساس پیشنهاد می کنم. ترویج تفکر جمعی و همکاری میان نمایندگان مجلس در «سطوح راهبردی، مدیریتی و فنی». من معتقدم تبادل تجربیات موفق بین کشورهای عضو در سطوح ذکر شده بسیار مهم است.

با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران آماده ایفای نقش در چارچوب ابتکار ویژه سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران با عنوان «گاز طبیعی در خدمت اقتصاد جهانی در عصر ویروس کرونا» است. وی در ششمین اجلاس سران مجمع در دوحه قطر افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر قطعی گاز طبیعی در جهان و یکی از بزرگترین صاحبان سیستم توزیع گاز طبیعی خانگی در جهان است. ایران آماده هر نوع همکاری در زمینه اکتشاف، حفاری، توسعه، بهره برداری و توزیع گاز طبیعی است.

وی بیان کرد: برای انجام این امر نیازمند تقویت مدیریت راهبردی و توان فنی و مهندسی است و در این زمینه تشویق سرمایه گذاری های مشترک بین المللی نقش برجسته ای دارد. این استراتژی یک استراتژی مشترک است و با آن قدرت فناورانه کشورهای عضو مجمع در زنجیره توسعه صنعت گاز طبیعی تقویت می شود.

**پیشرفت چشمگیر ایران با وجود تحریم ها

وزیر نفت توسعه صنعت گاز جهان و اجرای امنیت عرضه و تقاضای گاز طبیعی در بازارهای جهانی را مستلزم صلح بین المللی و غیرسیاسی شدن تجارت انرژی دانست و گفت: بر این اساس، اعمال هرگونه تحریم یکجانبه یا چندجانبه علیه هر یک از اعضای کنگره یک اقدام سیاسی در ما ارزیابی می کنیم که تعارض با اصول و استانداردهای حقوق بین الملل و خلاف عقل سلیم اقتصادی است.

اوجی با بیان اینکه قربانیان به خطر افتادن امنیت انرژی مردم عادی و به ویژه کشورهای در حال توسعه هستند، افزود: واقعیت این است که علیرغم تحریم های یکجانبه و وحشیانه آمریکا، ایران توانسته است با تکیه بر توان داخلی پیشرفت کند و بازارهای توسعه خارجی به میزان قابل توجهی برسد.

وی گفت: من به عنوان وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران از منافع تولیدکنندگان و صادرکنندگان گاز که در کنگره عضویت دارند حمایت می کنم. من اطمینان دارم که با تقویت همبستگی و همکاری بین کشورهای عضو و ناظر، آینده درخشانی در مواجهه با چالش های بازار بین المللی گاز خواهیم داشت.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا