مجله علمی و سلامت

تشخیص بروز سکته زودهنگام به کمک گروه خونی

بر اساس یک گزارش روشن، به نظر می رسد در مقایسه با سایر گروه های خونی، افراد دارای گروه خونی “A” بیشتر در معرض سکته مغزی قبل از 60 سالگی قرار دارند، البته این تفاوت زیاد نیست و نیاز به مراقبت یا غربالگری بیشتری ندارد.

گروه های خونی طیف وسیعی از مواد را در سطح گلبول های قرمز توصیف می کنند. از جمله شناخته شده ترین آنها می توان به “الف” و “ب” اشاره کرد.

حتی در این گروه‌های خونی اصلی، تفاوت‌های ظریف ناشی از جهش در ژن‌ها وجود دارد. مطالعات ژنتیکی اکنون ارتباط واضحی را بین ژن زیرگروه A-1 (A1) و سکته اولیه شناسایی کرده است. محققان داده های 48 مطالعه ژنتیکی را تجزیه و تحلیل کردند که شامل حدود 17000 نفر با سابقه سکته مغزی و نزدیک به 600000 نفر بدون سابقه سکته بود. همه شرکت کنندگان بین 18 تا 59 سال سن داشتند.

غربالگری گسترده ژنوم دو موقعیت را نشان داد که به طور قابل توجهی با خطر سکته اولیه مرتبط است. یکی از این موقعیت ها مربوط به نقطه متناظر یک ژن گروه خونی است. تجزیه و تحلیل دیگری از انواع خاصی از ژن‌های گروه خونی نشان داد که افراد دارای ژنومی که گروه خونی A را کد می‌کند، 16 درصد بیشتر احتمال دارد که قبل از 60 سالگی دچار سکته مغزی شوند. در افراد دارای گروه خونی O1، این خطر 12 درصد کمتر است.

با این حال، محققان اعلام کردند که افزایش خطر سکته مغزی در افراد دارای گروه خونی A اندک است و بنابراین نیازی به مراقبت یا نظارت و غربالگری اضافی برای این افراد نیست. در ایالات متحده، سالانه حدود 800000 نفر دچار سکته مغزی می شوند و حدود سه چهارم آن در افراد 65 سال و بالاتر رخ می دهد. پس از 55 سالگی، خطر سکته مغزی هر 10 سال دو برابر می شود.

یکی از نتایج مهم این مطالعه با مقایسه سکته های مغزی زیر 60 سال و بالای 60 سال به دست آمد. برای این منظور، محققان از داده های 9300 نفری که بالای 60 سال سکته کرده بودند و همچنین حدود 25000 نفر بالای 60 سال که سکته مغزی نکرده بودند استفاده کردند.

آنها دریافتند که سکته هایی که در اوایل زندگی اتفاق می افتد ممکن است سیر متفاوتی نسبت به سکته هایی که در سنین بالا رخ می دهند داشته باشد. سکته های مغزی در افراد جوان کمتر با رسوبات چربی در شریان ها مرتبط است، اما بیشتر به لخته شدن خون مربوط می شود.

تحقیقات قبلی نشان داده است که بخشی از ژنومی که برای گروه خونی کد می‌کند، به نام جایگاه ABO، با کلسیفیکاسیون عروق کرونا مرتبط است که جریان خون را محدود می‌کند و با حملات قلبی مرتبط است.

منبع: Science Alert

دکمه بازگشت به بالا