کسب و کار ایرانیمجله عمومی

تعویض شناسنامه چند روز طول میکشد

رییس سازمان ثبت احوال در خصوص بازه زمانی برای تعویض ها در آینده نزدیک توضیحاتی ارائه داد و گفت: امکان دارد تا چندی دیگر پس از هماهنگی با دستگاه های مختلف بازه زمانی برای تعویض ها را تعریف کنیم. در ادامه این مطلب از سایت ویکی گردی شما می توانید توضیحات بیشتری در خصوص تعویض قدیم به جدید بخوانید.

هاشم کارگر در تشریح آخرین وضعیت صدور کارت های ملی هوشمند در جمع خبرنگاران تصریح کرد: عقب افتادگی دو سال و شش ماهه ای در حوزه صدور و تحویل کارت های ملی وجود داشت که حدود ۱۰ میلیون کارت ملی هوشمند را شامل می شد که خوشبختانه اواخر سال گذشته ۱۰ میلیون کارت صادر و بدهی قبلی به اتمام رسید.

ثبت نام کارت ملی هوشمند نیمه دوم سال بروز می‌شود

وی تأکید کرد: در تلاش هستیم نیمه اول سال جاری حدود ۵ میلیون ثبت نام جدید که بخشی مربوط به سال ۱۴۰۰ و اکثریت آن مربوط به سال ۱۴۰۱ است را تحویل دهیم تا به این ترتیب در صورت همراهی و همکاری شرکا ثبت نام کارت های ملی هوشمند را در نیمه دوم سال جاری بروز کنیم و تحویل کارت هر متقاضی در کمتر از یک ماه انجام شود.

محبوب ترین اخبار اقتصادی و طلا که امروز باید بخوانید

اعتبار تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵

رییس سازمان ثبت احوال کشور افزود: بر اساس آنچه که پیشتر نیز در رسانه ها اطلاع رسانی شده است تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت. اما برای موضوع تمدید کارت های ملی یکی از اقداماتی که دنبال می کنیم باز مطالعه و تحقیق مجدد برای کارت های ملی است.

وی ادامه داد: در حقیقت مطالعات کارت های ملی هوشمند فعلی مربوط به ۱۵ سال قبل است، باتوجه به تغیرات حوزه فناوری، بی تردید بازنگری در وضعیت کلی کارت های ملی ضروری است تا با کمترین هزینه و بیشترین کارایی این کارت ها برای متقاضیان صادر شود. برای مثال یکی از مواردی که بعضا مورد اعتراض قرار گرفته است شیوه عکس های استفاده شده بر روی کارت های ملی است که قطعا برای تمدید بعد از سال ۱۴۰۵ این موضوع و موارد بسیار دیگری در مطالعات مدنظر قرار خواهد گرفت.

کارگر تاکید کرد: قطعا در تمدید کارت های ملی باید چهره جدید افراد ثبت شود که در مطالعات همه راهکارهای مناسب و بهره گیری از فناوری های بروز مورد تحقیق قرار می گیرد. کارت های ملی فعلی نیز قابلیت های زیادی دارد؛ اما برای بهره برداری از این قابلیت ها نیازمند کارت خوان های متفاوتی است که شاید بعضا امکان استفاده از این قابلیت ها را دشوار کرده است.

احراز هویت افراد باید غیرحضوری باشد / فعالیت سامانه احراز هویت و تشخیص چهره در کشور

رییس سازمان ثبت احوال کشور در پاسخ به سوالی درباره سامانه تشخیص چهره ایرانیان نیز گفت: پردازش تصویر در حوزه های مختلف در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد؛ در حقیقت احراز هویت باید غیرحضوری باشد بر همین اساس باید سامانه ای وجود داشته باشد که به لحاظ چهره تشخیص انجام و اصالت هویتی فرد را احراز کند. این سامانه در حال حاضر مبتنی بر توان داخلی تولید و در حال استفاده است و در آینده نیز سامانه های دیگر سازمان ثبت احوال کشور همانند« هدا » از سامانه تشخیص چهره استفاده خواهند کرد.

احتمال تعریف بازه زمانی برای تعویض شناسنامه ها

وی درباره تعویض شناسنامه ها نیز گفت: برای تعویض شناسنامه ها بازه زمانی نگذاشتیم؛ اما توصیه جدی ما این است که شهروندان حتما برای تعویض شناسنامه اقدام کنند. به این ترتیب هم اطلاعات آنها در پایگاه داده های ثبت احوال به روز می شود و هم از بسیاری سو استفاده ها جلوگیری خواهد شد و البته امکان دارد تا چندی دیگر پس از هماهنگی با دستگاه های مختلف، بازه زمانی برای تعویض شناسنامه ها تعریف کنیم.

صدور شناسنامه های جدید یک تا سه روز زمان می برد

کارگر درباره زمان لازم برای تعویض و صدور شناسنامه های جدید گفت: در سازمان ثبت احوال زمان صدور شناسنامه ها یک تا سه روز زمان می برد، اما زمان ارسال آنها توسط پست و رسیدن به دست متقاضی موضوعی است که به شرکت پست ارتباط دارد و در شهرهای بزرگ طولانی تر است.

مجوز ارائه خدمات ثبت احوال در دفاتر پیشخوان دولت نیازمند رعایت ضوابط

وی تاکید کرد: دفاتر پیشخوان دولت ارائه دهنده خدمات دولتی هستند و برای ارائه خدمات ثبت احوال ضوابطی وجود دارد که اگر آنها را رعایت کنند سازمان ثبت احوال برای ارائه این خدمات به آنها مجوز می دهد.

محاسبه و اعلام نرخ باروری سال ۱۴۰۱ بزودی

رییس سازمان ثبت احوال کشور درباره ارائه آمارهای ثبتی از سوی سازمان ثبت احوال کشور نیز گفت: سازمان ثبت احوال سازمانی است که هر آماری که ارائه می دهد مبتنی بر داده های ثبتی است؛ لذا این آمار قابل اتکا هستند. نرخ باروری بر همین اساس برای سال ۱۴۰۰ محاسبه و اعلام شد و بزودی نرخ باروری برای سال ۱۴۰۱ نیز محاسبه و اعلام خواهد شد.

صدور الکترونیکی گواهی ولادت و فوت تا یک ماه آینده

وی درباره صدور گواهی ولادت و فوت الکترونیکی نیز گفت: در تلاش هستیم فرایندها را الکترونیک کنیم و در همین راستا ظرف یک ماه آینده بحث الکترونیک شدن گواهی های ولادت و فوت اجرایی خواهد شد.

خدمات جدید ثبت احوال برای مشاهده شجره نامچه خانواده ها و ویرایش نشانی افراد

کارگر در بخش دیگری از صحبت های خود به سامانه «سهیم» سازمان ثبت احوال کشور اشاره کرد و افزود: بستری فراهم شده تا در تعامل با مردم، همه خدمات ثبت احوال را در قالب آن ارائه کنیم که در حال حاضر ۱۹ خدمت در این سامانه ارائه می شود و روز به روز نیز تعداد این خدمات افزایش می یابد. یکی از اقدامات سازمان شجره نامچه خانواده است که مشخصات فرد، پدر، مادر و همه فرزندان را قابل مشاهده کرده است و نشانی که از افراد در پایگاه ثبت احوال وجود دارد نیز قابل مشاهده است و امکان ویرایش برای همه آنها فراهم شده است.

وی تاکید کرد: این شجره نامچه روز به روز کامل تر خواهد شد. بی تردید یکی از موضوعات مهم در کشور روابط سببی و نسبی است که در موضوعات اقتصادی و… بسیار حائز اهمیت است و بحث ذینفع واحد در مسائل اقتصادی نیز در حال حاضر در کشور ما جایش خالی است که در صورت تحقق از ببا توجه به تاکید سازمان ثبت و احوال بر تعویض شناسنامه‌های قدیمی، همه ما نسبت به تعویض شناسنامه باید اقدام کنیم. اما برای عوض کردن شناسنامه چه مدارکی لازم داریم و باید چکار کنیم؟ ما در این متن به این مسائل خواهیم پرداخت. بنابراین تا انتها با ما همراه باشید.

آیا می‌دانید با کلیک بر روی لینک زیر علاوه بر استعلام گارانتی گوشی خود، سرقتی یا مفقودی نبودن آن، اصالت گوشی، از مشخصات کامل گوشی خود نیز مطلع می‌شوید؟

مراحل گرفتن شناسنامه جدید

برای دریافت شناسنامه جدید باید مراحل زیر انجام شود تا شناسنامه به دست شما برسد:

  • رفتن به اداره ثبت احوال
  • ارائه مدارک
  • بررسی صحت مدارک
  • تطبیق اطلاعات
  • چاپ شناسنامه
  • کنترل شناسنامه صادره
  • تحویل شناسنامه

اولین کار این است که برای درخواست صدور شناسنامه جدید به صورت حضوری به ثبت احوال و یا یکی از دفاتر پیشخوان مراجعه نمایید و پس از دریافت فرم تعویض شناسنامه و پرداخت هزینه‌های قانونی، درخواست خود را ارائه کنید.

بیشتر بدانید:  آیا می‌دانید بعد از گم شدن یا سرقت گوشی، لپ تاپ و سایر کالاهای دیجیتال خود می‌توانید واردشوید و یا را نصب کنید و بعد از ثبت به راحتی گوشی خود را ردیابی نمایید؟

آخرین اخبار مسکن از قیمت مسکن و معاملات ملکی در تهران و سایر نقاط کشور همراه با آخرین پوشش آخرین تصمیم ها و سیاست های حوزه شهری را در اقتصادنیوز بیابید.

مدارک لازم جهت تعویض شناسنامه

اما حالا این سوال پیش می‌آید که برای عوض کردن شناسنامه چه مدارکی لازم است؟ در ادامه مدارکی که برای تعویض شناسنامه نیاز دارید را نام بردیم.

  • اصل شناسنامه.
  • سه قطعه عکس 4×3 تمام رخ جدید ( برای اشخاص 15 سال به بالا )
  • پرداخت هزینه متعلقه طبق تعرفه جاری.
  • چنانچه شناسنامه‌ای که جهت تعویض ارائه می‌شود فاقد عکس باشد ارائه اصل مدارک معتبر عکسدار از قبیل ( گذرنامه، کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت، گواهینامه رانندگی، کارنامه عکسدار دوره‌های تحصیلی راهنمایی به بالا‌، معرفی نامه عکسدار محصلین از سوی مدرسه‌ای که مشغول تحصیل می‌باشند یا کارت شناسایی عکسدار کارکنان دوایر دولتی باذکر مشخصات سجلی ) الزامی است.
  • چنانچه صاحب شناسنامه فاقد هر یک از مدارک مذکور در بند بالا باشد از طریق معرفی وی به نیروی انتظامی، درخواست تأیید عکس خواهد شد.
  • کارمندان دولت و یا کسبه(با جواز کسب) می‌توانند نسبت به تآیید هویت در ظهر عکس‌های دارنده شناسنامه اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید:

ثبت نام اینترنتی تعویض شناسنامه

در سال‌های گذشته، خدمات تعویض شناسنامه و دریافت شناسنامه المثنی، به شکل اینترنتی و از طریق سایت سازمان ، انجام میشد. و همچنین امکان پیگیری صدور شناسنامه با کد ملی نیز وجود داشت؛ اما در حال حاضر، این خدمت در لیست خدمات الکترونیکی سایت ثبت احوال، وجود ندارد.

هزینه تعویض شناسنامه


هزینه عوض کردن شناسنامه، در سال 1401 طبق نرخ تعرفه‌های خدمات سازمان ثبت احوال کشور به طور کلی، 50 هزار تومان می‌باشد.

هزینه تعویض شناسنامه، در اجرای حذف ازدواج و طلاق از شناسنامه زوجه در طلاق بائن غیر مدخوله و حذف نام شوهر از شناسنامه زن، 125 هزار تومان است.

همچنین هزینه عوض کردن شناسنامه، به علت گم شدن، که باید شناسنامه المثنی گرفته شود، برای مرتبه اول، 100 هزار تومان، برای بار دوم، 150 هزار تومان و برای مرتبه سوم به بعد، 350 هزار تومان است.

بیشتر بخوانید:

چقدر طول می‌کشد شناسنامه را تعویض کنند؟

عوض کردن شناسنامه و صدور شناسنامه جدید، در شهرستان‌ها، در حدود 1 تا 2 روز، طول کشیده، اما در تهران، با توجه به تعداد بالای متقاضیان و حجم بالای درخواست ها، این مدت، در حدود 7 تا 10 روز می باشد.

نتیجه گیری

در این متن به صورت کامل نحوه تعویض شناسنامه را آموزش داده و به سوال برای تعویض شناسنامه قدیمی به کجا مراجعه کنیم؟ پاسخ دادیم. اما موضوع دیگری وجود دارد که بهتر است به آن نیز اشاره کنیم. با توجه به الکترونیکی شدن خیلی از فعالیت‌ها و استفاده زیاد از گوشی‌های موبایل خطر سرقت گوشی بسیار زیاد شده است. بنابراین بهتر است را نصب نمایید تا علاوه بر استفاده از آن با سرقت گوشی خود نیز خداحافظی نمایید. اگر سوال یا نظری دارید با ما در میان بگذارید.تعویض شناسنامه، با ارائه مدارک لازم، شامل شناسنامه قبلی و سه قطعه عکس ۴×۳ تمام رخ جدید، از طریق مراجعه حضوری به یکی از ادارات ثبت احوال کشور یا دفاتر پیشخوان دولت، امکان پذیر می‌باشد. در حال حاضر، ثبت نام اینترنتی تعویض شناسنامه و پیگیری آن، با کد ملی، امکان پذیر نبوده و متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه رهگیری مرسولات پستی و با استفاده از شماره مرسوله، برای پیگیری شناسنامه خود، اقدام نمایند.

علاوه بر کارت ملی که کارت هویتی اصلی ایرانیان محسوب گردیده، شناسنامه نیز در بسیاری از موارد، مانند افتتاح حساب بانکی، ثبت نام سامانه ثنا و ثبت نام فرزندان در مدارس، جهت دریافت خدمات دولتی و خصوصی، مورد نیاز می‌باشد.

اما، گاهی، بنابر به دلایلی، شناسنامه فرد، با وضعیتی که دارد، قابل استفاده نبوده و لذا، دارنده این سند هویتی، جهت دریافت خدمات بخش دولتی و خصوصی، باید برای تعویض شناسنامه خود اقدام نماید که انجام این امر، مستلزم آگاهی از روند، مدارک لازم و هزینه‌های مربوط به عوض کردن شناسنامه می‌باشد.

شناسنامه، در کنار کارت ملی، اصلی‌ترین و مهم‌ترین، اوراق هویتی اتباع ایرانی، محسوب می‌شود و در بردارنده مشخصات هوتی فرد، و آیا سری و سریال شناسنامه، نام پدر و مادر و تاریخ تولد فرد می‌باشد. اما، گاهی، پیش می‌آید که به دلایلی، دارنده این سند هویتی، باید برای تعویض آن، اقدام کند.

به همین دلیل، این سوالات، مطرح می‌گردد که مراحل و نحوه تعویض شناسنامه، به چه صورت است؟ آیا ثبت نام اینترنتی تعویض شناسنامه نیز همچون ثبت نام کارت ملی هوشمند، برای متقاضیان، امکان پذیر می‌باشد یا خیر؟ و اینکه، آیا پس از ثبت نام، می‌توان برای پیگیری صدور شناسنامه با کد ملی اقدام نمود؟

لذا، در این بخش، به سوال اول، پاسخ داده و امکان ثبت نام اینترنتی تعویض شناسنامه را در بخش بعد، بررسی کرده و در ادامه نیز خواهیم گفت که آیا پیگیری این سند سجلی، با کد ملی، برای متقاضیان، امکان پذیر می‌باشد یا خیر؟

اما، پیش از آنکه به بررسی نحوه تعویض شناسنامه، پرداخته و مراحل انجام آن را برای افراد متقاضی، توضیح دهیم، لازم است تا ابتدا، به این سوال، پاسخ دهیم که در چه مواردی، دارنده این سند سجلی، می‌تواند برای تعویض آن، اقدام نماید؟

در پاسخ به سوال فوق، باید گفت، در این موارد، تعویض شناسنامه، انجام می‌گیرد: پس از رسیدن فرد به ۱۵ سالگی، جهت عکس دار کردن شناسنامه؛ پس از رسیدن دارنده، به ۳۰ سالگی، جهت تعویض عکس شناسنامه؛ حذف ازدواج سابق از شناسنامه؛ حذف طلاق از شناسنامه زوجه در طلاق بائن غیر مدخوله؛ مخدوش شدن شناسنامه؛ تبدیل شناسنامه‌های قدیمی به جدید و تغییر مشخصات هویتی دارنده شناسنامه.

در هر یک از حالات فوق، دارنده، به منظور تعویض شناسنامه خود، باید با در دست داشتن مدارک لازم، به اداره ثبت احوال محل سکونت خود یا یکی از دفاتر پیشخوان دولت، مراجعه کرده و پس از دریافت فرم تعویض شناسنامه و پرداخت هزینه‌های قانونی، درخواست خود را به اداره ثبت احوال، ارائه نماید.

پس از ثبت درخواست، مامور اداره ثبت احوال مربوطه، به درخواست واصل شده، رسیدگی کرده و در صورتی که مطابق شرایط قانونی باشد، شناسنامه جدید، برای فرد، صادر شده و در غیر مورد مفقودی شناسنامه قدیم، متقاضی می‌تواند با ارائه شناسنامه سابق، شناسنامه جدید خود را به شکل حضوری و یا از طریق پست، دریافت نماید.

لازم به ذکر است که ثبت درخواست تعویض شناسنامه، صرفا، توسط افراد بالای ۱۸ سال امکان پذیر بوده و افراد کمتر از ۱۸ سال، صرفا در صورت داشتن حکم رشد یا از طریق پدر، جد پدری، مادر (تا زمانی که در قید زوجیت پدر باشد) و سایر نمایندگان قانونی فرد، مانند قیم، می‌توانند برای عوض کردن شناسنامه خود، اقدام نمایند.

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر، سازمان ثبت احوال کشور نیز همچون سایر بخش‌های دولتی، با راه اندازی سایت‌ها و سامانه‌های اینترنتی، کوشیده تا خدمات خود را هر چه بیشتر از حالت حضوری، خارج کرده و به شکل الکترونیکی و غیر حضوری، به مراجعین خود ارائه دهد، ممکن است این سوال نیز برای متقاضیان تعویض شناسنامه، مطرح گردد که آیا سامانه‌ای نیز جهت ثبت نام اینترنتی تعویض شناسنامه، تاسیس شده است؟ و اگر آری، نحوه ثبت نام اینترنتی تعویض شناسنامه، به چه صورت می‌باشد؟

برای پاسخ به سوال فوق، باید به درگاه خدمات الکترونیکی سایت سازمان ثبت احوال کشور مراجعه نمود. پس از مراجعه به سایت سازمان ثبت احوال کشور، در صورتی که بر روی گزینه خدمات الکترونیکی، کلیک شود، معلوم می‌گردد که ثبت نام اینترنتی تعویض شناسنامه، جزء این خدمات نبوده و در بخش مربوط به اطلاعات این خدمت سازمان نیز چنین مقرر شده که متقاضیان، باید به نحو حضوری، برای تعویض شناسنامه خود و پیگیری آن با کد ملی یا سایر اطلاعات اقدام نمایند.

علاوه بر مساله ثبت نام اینترنتی تعویض شناسنامه، یکی دیگر از مسائلی که در رابطه با تعویض این سند هویتی، باید به آن پرداخته شود، بحث مدارک لازم برای انجام آن می‌باشد. این مدارک، در سایت سازمان ثبت احوال کشور، مشخص گردیده و شامل موارد زیر می‌باشند:

اصل شناسنامه قبلی؛ البته، به غیر از موارد تعویض به دلیل مفقودی و در واقع، صدور شناسنامه المثنی که امکان ارائه شناسنامه سابق وجود ندارد.

سه قطعه عکس ۴×۳ تمام رخ جدید؛ صرفا برای افرادی که به دلیل رسیدن به ۱۵ سالگی و ۳۰ سالگی، قصد تعویض شناسنامه دارند.

ارائه مدرک معتبر عکس دار، در صورتی که شناسنامه، فاقد عکس باشد؛ مدارک قابل پذیرش، شامل پاسپورت، کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت، کارت شناسایی کارمندان دولت، کارنامه عکس دار مقاطع تحصیلی راهنمایی به بالا و معرفی نامه عکس دار دانش آموزان که توسط مدرسه محل تحصیل آنها صادر گردیده، می‌باشد.

لازم به ذکر است که در موارد استثنایی که متقاضی، فاقد مدارک فوق بوده، به منظور تعویض شناسنامه، به نیروی انتظامی، معرفی شده و با درخواست تایید عکس از ارگان مربوطه و تایید آن نهاد، شناسنامه جدید برای فرد، صادر می‌گردد.

در بخش‌های قبل، در مورد نحوه و مراحل تعویض شناسنامه، صحبت کرده و گفتیم که در حال حاضر، ثبت نام اینترنتی تعویض شناسنامه، برای متقاضیان، امکان پذیر نبوده و این افراد می‌توانند جهت عوض کردن شناسنامه خود، به صورت حضوری، به اداره ثبت احوال یا یکی از دفاتر پیشخوان دولت، مراجعه نمایند.

یکی از دیگر از مسائلی که در رابطه با تعویض شناسنامه، دغدغه بسیاری از متقاضیان بوده، بحث زمان صدور این سند سجلی است و لذا، این سوال، برای بسیاری از آنها مطرح می‌گردد که تعویض شناسنامه چند روز طول میکشد؟

در پاسخ به سوال فوق، باید گفت، در حال حاضر، تعویض شناسنامه و صدور شناسنامه جدید، در شهرستان‌ها، در حدود ۱ تا ۲ روز، طول کشیده، اما در تهران، با توجه به تعداد بالای متقاضیان و حجم بالای درخواست‌ها، این مدت، در حدود ۷ تا ۱۰ روز می‌باشد. همچنین، بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال کشور، در هفته دولت، تعویض شناسنامه در محل این سازمان، ظرف یک روز انجام می‌گرفت که البته، در حال حاضر، این مهلت، پایان یافته است.

از زمانی که افراد برای تعویض شناسنامه خود اقدام کرده، تا زمانی که این سند هویتی صادر شده و به دست آنها می‌رسد، مدتی طول می‌کشد که گاه، بنابر دلایلی، ممکن است که این مدت، بیش از اندازه، طولانی شود. بنابراین، این سوال، قابلیت طرح دارد که آیا می‌توان برای پیگیری تعویض شناسنامه با کد ملی، اقدام نمود؟ اگر آری، نحوه انجام آن، به چه صورت می‌باشد؟

خبرگزاری اقتصادی ایران اولین خبرگزاری رسمی و تخصصی اقتصاد در ایران ، آسیا و خاورمیانه است.

در پاسخ به سوال فوق، باید گفت، در حال حاضر، سایت یا سامانه‌ای راه اندازی نشده که از طریق آن، متقاضیان بتوانند برای پیگیری تعویض شناسنامه با کد ملی، اقدام نمایند. البته، در گذشته، امکان پیگیری شناسنامه از طریق سایت سازمان ثبت احوال کشور وجود داشت که این پیگیری، نیازمند داشتن کد پیگیری درخواست بود و با کد ملی، قابلیت انجام نداشت که در حال حاضر، این امکان، به طور کلی، از سایت سازمان، حذف شده است.

 

دکمه بازگشت به بالا