مجله فرهنگ

توضیحات سخنگوی ستاد اربعین درباره میزبانی دولت و مردم عراق

رایزن فرهنگی و سخنگوی ستاد اربعین ایران در عراق می گوید که دولت و مردم عراق در برگزاری مراسم اربعین بسیار همکاری داشته اند.

حجت الاسلام غلامرضا اباذری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که سخنگوی ستاد اربعین عراق نیز هست، معتقد است که زبان ما باید زبان قدردانی از دولت و ملت عراق برای میزبانی اربعین باشد. زائران و ما نباید از ظرفیت واقعی موجود غافل شویم و هرگونه ناهماهنگی را به بی لیاقتی یا بطالت آنها نسبت دهیم.

به گزارش کندوج، وی که در کمیته فرهنگی ستاد اربعین کربلا حضور داشت، در این خصوص افزود: اولین خدمت دولت عراق این بود که پس از مذاکراتی در زمینه صدور ویزا با ما همکاری کردند. لغو در زمینه اعتبار سنجی پاسپورت هم خیلی همکاری داشتند. در سفر سایر اتباع غیرایرانی نهایت همکاری را داشتند و از کمک به حرکت موکب دریغ نکردند.

وی افزود: علاوه بر دولت عراق، اقلیم کردستان عراق نیز در این زمینه همکاری زیادی داشتند و حتی قوانین اقلیم در سفرهای برون مرزی زائران ما را زیر پا گذاشتند. هم اقلیم کردستان و هم دولت عراق در زمینه مرزهای چند ورودی با ما همکاری کردند.

حجت الاسلام اباذری افزود: شرایط سیاسی روزهای قبل از راهپیمایی اربعین در عراق خوب نبود، اما مردم عراق همکاری زیادی با زائران ایرانی داشتند. آیا می توان با مردمی که در کشور خودش پای یک زائر ایرانی را که در راه امام حسین (ع) قدم نهاده است، می شویند و می بوسند، نامهربانی کنیم؟

سخنگوی ستاد اربعین ایران در عراق با اشاره به دولت و ظرفیت مردم عراق گفت: واقعیت این است که ظرفیت شهرهای نجف و کربلا پر شده بود و می خواستیم جلوی فعالیت مرزها را بگیریم. تا امکان پذیرش بیشتر با خروج بخشی از زائران امکان پذیر شود. زیرا زیارت در ایام اربعین مورد سفارش بزرگان دینی است و تنها محدود به روز اربعین نیست. بنابراین با مدیریت زمان و ورود و خروج منطقی زائران مشکلات حل می شود.

اباذری افزود: 120 هزار نیروی عراقی در عملیات اربعین حضور دارند. مدیریت امامزاده های شهرهای نجف، کربلا، سامرا و کاظمین نیز با تمامی امکانات در خدمت زائران بوده است. بنابراین، زبان عراقی ما باید زبان شکرگزاری باشد. وقتی ظرفیت نیست، باید کار خودمان را مدیریت کنیم.

رایزن فرهنگی ایران در عراق با اشاره به اینکه حجم کار اربعین بر دوش عراقی ها است، گفت: با یک حساب سرانگشتی در مجموع نیم میلیارد وعده غذایی برای زائران نیاز است که بیش از 90 درصد آن به زائران ارائه می شود. عراقی ها مایل به خدمت به زائران امام زمان(عج) حسین علیه السلام روزی می دهد. در واقع روز و شب را برای خدمت رسانی به زائران می گذرانند.

سخنگوی ستاد اربعین عراق در پایان تاکید کرد: مشکل اصلی هر ساله در چارچوب آیین اربعین بحث حمل و نقل است که نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد. هر چیز دیگری لطف عراقی ها برای عاشقان امام حسین (ع) و زنده نگه داشتن ایمان اربعین است.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا