مجله علمی و سلامت

توضیحات پزشکیان درباره چرایی بروز مشکلاتی در اجرای طرح دارویاری

نماینده کمیته بهداشت و درمان شورای اسلامی به تشریح دلایل ایجاد مشکل در اجرای برنامه دارویی پرداخت.

مسعود مزیکیان در گفت وگو با کندوج، با اشاره به اجرای طرح درواری گفت: در تئوری چیزی می گویند که در عمل دیده نمی شود. مردم هنگام خرید دارو با گرانی مواجه می شوند و از طرفی گاهی اوقات به دلیل کمبود دارو با مشکل مواجه می شوند. وقتی با مردها صحبت می کنید، می گویند باید کاری کرد، اما در واقعیت اینطور نمی شود.

وی ادامه داد: برای درک این موضوع کافی است به یک داروخانه تصادفی مراجعه کنید و از مردم بپرسید که چقدر توانسته اند داروی مورد نیاز خود را تهیه کنند. وضعیت فعلی واقعیت تلخی است، اما نتایج آن از قبل مشخص بود که این اتفاق می تواند در زمان اجرای لغو ارز جایگزین رخ دهد.

این نماینده کمیته بهداشت و درمان شورای اسلامی در مورد علت مشکلات در اجرای برنامه دارویی گفت: دلیل آن این است که یا پول ندارند یا دیر پرداخت می کنند یا در ساعت پرداخت نمی کنند. همه، و به بیمار می گویند بیا و پولت را بعداً بگیر.

وی یادآور شد: این مشکل حتی زمانی که من وزیر بودم وجود داشت. روند به این صورت است که مثلاً منابعی را برای سوختگی اختصاص می دهند، اما منابعی که در 10 مورد اختصاص داده شده، داروهای سوختگی است. اکنون که 100 مورد آتش سوزی رخ می دهد و در نتیجه برای پرداخت 90 مورد دیگر با مشکل مواجه می شوند، به این معنی است که خسارت بسیار بیشتر از اعتبار تخصیص یافته است. با فرض اینکه آنها منابع داشته باشند.

این پزشک در تشریح پیشنهاد خود برای اجرای صحیح برنامه دارویی گفت: دولت باید قبل از حذف ارز ترجیحی این کار را انجام می داد که به تولیدکنندگان دارو ریالی کافی برای خرید مواد اولیه می داد و سیستم پزشک عمومی و ارجاع را به درستی اجرا می کرد. تا اینکه رابطه مالی بیمار، پزشک و داروخانه به طور کامل قطع شد. وقتی سیستم را درست نمی کنند و همه چیز را یک پروسه می بینند، شرایط این است که مسائل نادیده گرفته می شود و چنین مشکلاتی پیش می آید، در این شرایط قیمت دارو ادامه دارد و حتی در برخی موارد احتمال کمبود دارو وجود دارد. این چیزی جز مشکلات ادامه دار نیست. ندارد

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا