کسب و کار ایرانیمجله عمومی

حسابدار مالیاتی کیست؟ مهمترین وظایف حسابدار مالیاتی

امروزه حسابداری مالیاتی یکی از ارکان اصلی شرکت ها و مشاغل مختلف است. در گذشته شاید کمتر کسی اهمیت حسابداری مالیاتی را درک می کرد و از این علم برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کرد. اما امروزه اکثر سازمان ها و شرکت ها تیم های حسابداری مالیاتی ویژه ای دارند و روی این موضوعات تمرکز می کنند.

حسابداری مالیاتی برای جلوگیری از متحمل شدن شرکت‌ها از مالیات‌های بیش از حد و جرایم ناشی از آن، اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کند. یک حسابدار مالیاتی با دانش دقیق قوانین مالیاتی می تواند یک شرکت را از اشتباهات مالیاتی نجات دهد. یک شرکت می تواند با نظارت حسابدار از مزایای مالیاتی برخوردار شود.

با توجه به اهمیت حسابداری مالیاتی، بر آن شدیم تا اطلاعات کاملی در مورد اینکه چه کسی حسابدار مالیاتی است، چه وظایفی دارد و اهداف اصلی این رشته چیست، ارائه دهیم. اگر می خواهید بدانید که آیا حرفه حسابداری مالیاتی برای شما مناسب است یا خیر؟ به شما توصیه می کنیم تا پایان این مقاله با آقای محول همراه باشید.

مهمترین وظایف حسابدار مالیاتی

حسابداری مالیاتی یک تخصص بسیار مهم و حساس است. به همین دلیل حسابدار مالیاتی فردی متخصص و با تجربه است که در کار خود بسیار پرانرژی و فعال است. یک حسابدار مالیاتی به عنوان مشاور مالیاتی نیز شناخته می شود. در نظر داشته باشید که فردی که در زمینه حسابداری مالیاتی فعالیت می کند تنها فردی نیست که در امور حسابداری مسلط است. در عوض این فرد باید به قوانین مالیاتی و امور مالیاتی اشراف داشته باشد و تا حدودی در امور حقوقی توانایی داشته باشد.

وقتی صحبت از مشاغل کوچک می شود، گاهی اوقات به نظر می رسد که مردم از دانش افراد آگاه و متخصص بهره می برند. به همین دلیل چنین اموری به افراد تازه وارد در حوزه حسابداری مالیاتی واگذار می شود. اما وقتی صحبت از شرکت های بزرگ و کسب و کارهای بزرگ می شود، واگذاری امور مالیاتی به دست افراد بی تجربه توصیه نمی شود. زیرا کوچکترین بی احتیاطی و یا ناآگاهی شخصی می تواند خسارت زیادی به شرکت وارد کند و سرمایه شرکت را به خطر بیندازد. وظیفه حسابدار مالیاتی در یک سازمان یا تجارت این است که منجر به حفاظت از دارایی های سازمان یا تجارت شود.

بنابراین، با توجه به اهمیت حسابداری مالیاتی و دغدغه مدیران کسب و کار مبنی بر اجتناب از پرداخت مالیات اضافی، وظایف اصلی حسابدار مالیاتی را می توان به صورت زیر خلاصه کرد.

وظیفه اصلی یک حسابدار مالیاتی تهیه و تنظیم به موقع اظهارنامه مالیاتی است.

همچنین حسابدار مالیاتی مسئولیت تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و انجام وظایف مربوط به مالیات بر عملکرد را در مدت تعیین شده بر عهده دارد.

یک حسابدار مالیاتی باید گزارش های ماهانه، فصلی و سالانه درآمد، هزینه ها، مطالبات و بدهی ها را به مدیران ارائه دهد.

حسابداران مالیاتی همچنین مسئول نظارت بر مسائل مالیات بر درآمد کارکنان هستند.

یکی دیگر از وظایف مهم حسابداران مالیاتی ارائه اطلاعات دقیق و افشای قوانین و مقررات مالیاتی است. به این ترتیب برنامه ها و فرآیندهای شرکت تابع مقررات است.

سایر خدمات حسابداری مالیاتی شامل ممیزی قانونی مربوط به مالیات شرکت یا مسائل مالیاتی شرکت با سایر سازمان ها می باشد.

بسیاری از حسابداران مالیاتی با قوانین سازمان امور مالیاتی آشنایی ندارند و پیشنهاد می کنیم از خدمات مشاوره مالیاتی آنلاین، تلفنی و حضوری استفاده کنید.

هدف حسابدار مالیاتی چیست؟

با وجود توضیحات فوق در مورد حسابداری مالیاتی هنوز نمی دانیم هدف از حسابداری مالیاتی چیست؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید در نظر داشت که هرگونه جریان نقدی و منابع غیرنقدی با مالیات ارتباط مستقیم دارد. بنابراین کلیه وجوه نقد و غیرنقدی که از طریق اشخاص یا سازمان های مختلف وارد یا خارج می شود به بخش های مختلف شرکت باید تحت نظارت کامل حسابداری مالیاتی باشد.

هدف اصلی از نظارت بر این موضوعات رسیدگی به مسائل مالیات بر درآمد و اجتناب از جرایم مالیاتی بیش از حد است. از سوی دیگر، اهداف دیگری مانند پیگیری معافیت ها و مشوق های مالیاتی و همچنین حسابداری هزینه های مالیاتی و استهلاک را نیز می توان از اهداف حسابداری مالیاتی به حساب آورد.

پس از آشنایی با هدف حسابداری مالیاتی، شرکت های تجاری، سیستم های حسابداری، حسابداری مالی و … را در نظر بگیرید.

اهمیت حسابداری مالیاتی چیست؟

اصولاً مالیات یکی از مهم ترین موضوعات در سازمان ها و شرکت های خصوصی است. زیرا همه شرکت ها، سازمان ها و بنگاه های غیردولتی باید هر ساله بخشی از درآمد خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند. این مالیات مالیاتی است که دولت در قبال استفاده شهروندان از منابع کشور از شرکت ها و سازمان ها دریافت می کند. کارمزد مبلغ ثابتی نیست که برای افراد مختلف ثابت باشد و بسته به نوع کسب و کار و اندازه آن، برای هر حرفه مبالغ متفاوتی در نظر گرفته می شود.

اهمیت حسابداری مالیاتی زمانی آشکارتر می شود که قوانین و مقررات مالیاتی خاص به جای موارد دیگر منجر به جرایم مالیاتی جدی و آسیب جدی به شرکت شود. در واقع اتفاقاتی مانند عدم شفافیت در پرداخت یا تاخیر در پرداخت مالیات و عدم تعهد نسبت به تسلیم مالیات می تواند پیامدهای منفی داشته باشد. مشوق های مالیاتی و معافیت های مالیاتی به نفع این شرکت بوده است. بنابراین، حسابداری مالیاتی می تواند با ارائه و اجرای استراتژی های مالیاتی موثر منطبق با قانون، از سرمایه و رونق مالی شرکت محافظت کند.

حسابداری مالیاتی برای چه کسانی مناسب است؟

یک سوال رایج که اغلب پرسیده می شود این است که چه کسی مالیات را محاسبه می کند؟ برای پاسخ به این سوال باید مهارت ها و توانایی های لازم برای یک حسابدار مالیاتی را بررسی کنیم. اولین نکته ای که در این زمینه باید به آن اشاره کرد این است که حسابداری رشته ای است که با اعداد و ارقام سروکار دارد، بنابراین این شغل برای افرادی که محاسبات و ریاضیات را می دانند و می دانند مناسب است. علاوه بر این، این شغل برای افرادی مناسب است که درک بالایی از انواع کارها دارند. از سوی دیگر: مهارت های ارتباطی قوی، انعطاف پذیری، اخلاق کاری و اشتیاق، ثبات شخصی، قابلیت اطمینان و تجربه کاری بالا ویژگی هایی است که یک فرد علاقه مند به حسابداری باید از آن برخوردار باشد.

قوانین مالیاتی در حسابداری مالیاتی

قوانین مالیاتی یکی از مواردی است که حسابداران مالیاتی باید به آن تسلط داشته باشند. قوانین مالیاتی به طور کلی شامل بخش 273 قانون می شود. دانستن این قوانین برای هر کسی که قصد دارد به عنوان یک حسابدار مالیاتی حرفه ای کار کند ضروری است. در این مقاله برخی از موضوعات ضروری و مفیدتر قانون مالیات را توضیح خواهیم داد.

قوانین مالیاتی در مورد حساب های بانکی: مؤدی باید از مزایای بانکی، مزایای شرکت و شرایط مختلف ارائه حساب بانکی آگاه باشد.

قوانین مالیاتی مربوط به فاکتورهای فروش: در مورد فاکتورهای فروش، حسابدار مالیاتی باید با قوانین مربوط به قراردادها، مزایده ها و مناقصات آشنایی کامل داشته باشد.

قوانین مالیاتی در خصوص فاکتور خرید: ابتدا باید بدانید که خریدهای انجام شده توسط شرکت و همراه با گواهی مالیات بر ارزش افزوده مشمول قوانین مالیاتی می باشد. بنابراین حسابدار باید از این قوانین آگاهی کامل داشته باشد.

قوانین مربوط به انبار و موجودی کالا: یکی از مهمترین وظایف حسابداران مالیاتی دانستن قوانین محاسبه انبار و موجودی است تا بتوانند محاسبه دقیقی از سود و زیان بدهند.

قوانین مربوط به هزینه ها: یکی از مهم ترین اصول تهیه صورت های مالی، اطلاع از خالص و کل هزینه های شرکت است و بر این اساس می توان مالیات ها را محاسبه کرد.

تفاوت حسابداری مالیاتی و حسابداری مالی

در مورد حسابداری مالی و مالیاتی باید به یاد داشته باشیم که این دو موضوع با یکدیگر متفاوت هستند و نباید با هم اشتباه گرفته شوند. در واقع حسابداری مالی با حسابداری و ارزیابی ارزش و گزارشگری در صورتهای مالی سروکار دارد. اما حسابداری مالیاتی را می توان ترکیبی از استانداردهای حسابرسی و حسابداری دانست که بر اساس قوانین و مقررات مالیاتی ارزیابی می شوند.

قبل از خدافظی

در این مقاله به بررسی خطرناک ترین و خطرناک ترین حوزه های علم از زوایای مختلف پرداخته ایم. در مورد اینکه حسابداری مالیاتی چیست و چقدر اهمیت دارد، توضیح داده ایم. در زیر نقش حسابدار مالیاتی و هدف حسابداری مالیاتی را توضیح داده ایم، همچنین در مورد اینکه این سمت برای چه کسانی مناسب است صحبت کرده ایم، برخی از مواردی که یک حسابدار مالیاتی باید در رابطه با اعمال قانون بداند را مورد بحث قرار داده ایم. همچنین اگر هنوز در مورد سوابق مالیاتی سوالی دارید، در قسمت نظرات از یک متخصص مالیاتی بپرسید.

دکمه بازگشت به بالا