حضور صدا و سیما در مجامع بین المللی راهبردی است

حضور صدا و سیما در مجامع بین‌المللی راهبردی است

به گزارش گروه فرهنگ و هنر کندوج؛ محسن سوهانی مدیر کل هنر های نمایشی و رادیو نمایش در سخنانی به اهمیت حضور سازمان صدا و سیما در مجامع بین المللی به ویژه ABU پرداخت.

سوهانی با اشاره به سه کارکرد ویژه نهاد های بین المللی گفت: این نهاد ها اولاً کارکرد تنظیم گری دارند که ایجاد همگرایی در سطح کلان راهبردی بین کشور های مختلف را هدف قرار می دهد. دوم فضایی برای هم افزایی تعامل اثربخش به اشتراک گذاشتن دستاورد ها و همچنین امکان تولیدات مشترک فراهم می کنند که می توان از آن به دیپلماسی سازمان های رسانه ای تعبیر کرد. سوم ایجاد فضای رقابتی که برای توسعه و پیشرفت بسیار لازم است.

وی افزود: حضور سازمان صدا و سیما در مجامع بین المللی به خصوص ABU که بزرگترین مجمع رسانه ای دنیاست بسیار مهم و راهبردی تلقی می شود. ارزیابی من از این دوره از مجمع مثبت است و ارائه هایی که صورت گرفت بسیار خوب و حرفه ای بود. این نشان می دهد که کشور های مختلف در زمینه های گوناگون رسانه ای به ویژه فناوری های نوین و هوش مصنوعی دغدغه مند و پیگیر هستند.

سوهانی تأکید کرد: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از بزرگترین سازمان های رسانه ای جهان لازم است در این آوردگاه رقابتی هم زمینه ها و هم فضای فعالیت رقبارا به خوبی رصد کند تا بتوانیم به روز مسیر توسعه مان را پیش ببریم.

مدیر رادیو نمایش ادامه داد: ویژگی رسانه هایی که موفق ظاهر شدند سیاست گذاری راهبردی دقیق تحول گرایی و به روز بودن همگرایی خوب در راستای تحقق سیاست ها و استفاده هدفمند و بهینه از فناوری های روز است. به عنوان مثال در همین رادیو نمایش بخش کودک را راه اندازی کردیم و برای من جالب بود که این موضوع در ارائه بسیاری از کشور ها وجود داشت. همچنین بحث هوش مصنوعی که این روز ها به آن توجه ویژه ای می شود و یکی از داغ ترین بحث های جهان است.

سوهانی در ادامه سخنان خود به محور اصلی سخنرانی اش اشاره کرد و گفت: محور اصلی سخنرانی من بررسی جنبه های مختلف کارکرد هوش مصنوعی در رسانه به ویژه رادیو بود. این حوزه نیز مانند هر زمینه ای هم فرصت هایی دارد و هم تهدیدهایی. باید آینده پژوهانه و آگاهانه با آن مواجه شد. جایگاه ظرفیت هایی نظیر هوش مصنوعی دستیاری انسان است و مکمل و تسهیل کننده خلاقیت انسانی.

وی افزود: سپهر رقابت رسانه ای دنیا به این فناوری های نوین توجه ویژه دارد و نباید از قافله عقب ماند. مثلاً کمپانی Futuri Media سه سال پیش از ایستگاه RadioGPT رونمایی کرد که اولین شبکه رادیویی مبتنی بر هوش مصنوعی در دنیا بود. در این اجلاس هم شاهد بودم رسانه های مختلف استفاده های خوبی از هوش مصنوعی به ویژه در تولید محتوا برای فضای مجازی می کنند.

سوهانی تأکید کرد: باید هدفمند حساب شده و دقیق از فناوری هایی چون هوش مصنوعی بهره برد و آن را تسخیر کرد نه اینکه مرعوبش شد. اگر مدیریت نشده از چنین زمینه های تکنولوژیکی استفاده کنیم چه بسا تهدیدهایشان بر فرصت ها غلبه کند.

وی در پایان به نمونه های موردی استفاده از هوش مصنوعی در معاونت صدای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: از داده کاوی و مخاطب سنجی گرفته تا طراحی پوستر های تبلیغاتی برنامه ها برای فضای مجازی و بازسازی صدای هنرمندان فقید با هوش مصنوعی نمونه هایی از دستاورد های ما در این حوزه است که رادیو نمایش به طور ویژه با همکاری استودیو کوالیما توانست صدای زنده یاد حمید منوچهری را با هوش مصنوعی باز سازی کند البته از منظر مدیریت رسانه تاکید دارم از صدای هنرمندان پیشکسوت با هوش مصنوعی بی رویه استفاده نشود تا اولاً از نظر مخاطب بی ارزش جلوه نکند و ثانیا راه ورود را بر نیرو های جوان و جایگزین نبندد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا