مجله بانوان

خوان اول دوومیدانی تا قهرمانی آسیا/ تپانچه انتخابی شلیک می‌شود

فدراسیون دوومیدانی ایران مهارت های لازم برای اعزام به مسابقات داخل سالن مسابقات قهرمانی آسیا را اعلام کرد.

به گزارش کندوج، مسابقات دو و میدانی داخل سالن مسابقات قهرمانی آسیا از 21 تا 23 برگزار می شود. فوریه توسط نورستان قزاقستان برگزار شد. در همین راستا فدراسیون دوومیدانی ایران مهارت های لازم برای حضور در این مسابقات را اعلام کرده است که ورزشکاران باید شانس خود را در مسابقات قهرمانی باشگاه های کشور امتحان کنند.

فدراسیون دوومیدانی اعلام کرده است که «اعضای کمیته فنی فدراسیون با در نظر گرفتن سوابق برندگان و حریفان نمایندگان ایران در این رقابت‌ها، در یک جلسه و با خرد جمعی مهارت‌های مورد نظر را تعیین کردند». البته سوال اینجاست که رکوردهای ثبت شده چقدر با حوزه فعالیت ایران و رکوردهای فعلی ورزشکاران مطابقت دارد.

با توجه به رکوردهای ثبت شده توسط ورزشکاران در مسابقات قهرمانی باشگاهی سال گذشته، فاصله با سهمیه تعیین شده بسیار زیاد است و از آنجایی که مسابقات قهرمانی باشگاهی امسال قرار است در روزهای 22 و 3 آذرماه برگزار شود، اولین دوره مسابقات داخل سالن باشگاه است. ورزشکاران آنها پس از فصل تناسب اندام به آن ملحق خواهند شد. بنابراین طبیعی است که در اوج آمادگی نیستند و رسیدن به نتیجه رابطه سخت است. البته هدف این است که مسابقه رکوردی برگزار شود تا افرادی که نزدیک به ورودی هستند شانس دیگری برای انتخاب داشته باشند.

برخی از مربیان دو و میدانی معتقدند که مسابقات ایران در مقایسه با این رکوردها ضعیف است. در واقع رکوردها مناسب هستند و کسانی که می خواهند جزو 6 نفر برتر آسیا باشند باید ثبت نام کنند، اما فقط در برخی مسابقات مانند دو 60 متر و پرش طول شانس بالایی برای کسب کشور و رکورد در برخی مسابقات مانند 3000 متر وجود دارد. زنان سختگیر هستند

با این حال، برخی دیگر از کارشناسان، سوابق انجام شده را مناسب می دانند. هادی سپهرزاد کارشناس دو و میدانی درباره محدودیت های اعلام شده برای مسابقات قهرمانی آسیا گفت: رکوردهای امسال نسبت به رکوردهای سال گذشته مسابقات قهرمانی آسیا بسیار راحت تر و نزدیکتر است. از طرفی هیچ کدام از این رکوردها رکورد جایزه نیستند. اتفاقاً با توجه به سطح دوومیدانی ایران در نظر گرفته می شود.

وی در ادامه افزود: ارقام کیفی حمایتی و منطقی است. خانم مبینی در پرش طول رکورد 6.36 متر پرش کرد، اما ورودی مسابقه 6.20 متر در نظر گرفته شده است. کار تخصصی انجام شده تا ورزشکاران بی تفاوت نشوند. از طرفی باید یک تیم کمی و کیفی به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شود.

این کارشناس دوومیدانی در خصوص مسابقات اندک داخل سالن تا مسابقات قهرمانی آسیا گفت: متأسفانه سال هاست که این موضوع به همین شکل حفظ می شود. من هم این انتقاد را دارم و قرار بود مسابقه قهرمانی تیم باشگاهی کشور باشد که در مجموع سه مسابقه برای قهرمانی آسیا داریم که به دلیل خرابی دستگاه فوتوفینیش لغو شد.

سوابق در نظر گرفته نشان می دهد که ورزشکاران باید بیشتر تلاش کنند تا شانس حضور در تیم اعزامی را به دست آورند. به نظر می رسد ایران حدود 6 سهمیه برای حضور در این تورنمنت دارد که هزینه آن را برگزارکننده مسابقات می پردازد اما اگر قرار است بیشتر اعزام شود باید هزینه آن به عهده فدراسیون ایران باشد.

هر چند فدراسیون دو و میدانی برای اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا تصمیم گیری کرده است، اما با توجه به شرایط کنونی دو و میدانی ایران و دور بودن ورزشکاران تا بالای آمادگی در دو دوره مقدماتی، به احتمال زیاد تعداد سهمیه ها وجود دارد. قابل توجه نیست، اما ورزشکاران ایرانی برای رقابت با سایر ورزشکاران نیاز به حضور در مسابقات بین المللی دارند. اعزام به مسابقات کم اهمیتی مانند ترکیه و مسابقات آسیای میانه که انجمن در گذشته انجام داده کمک چندانی به دو و میدانی ایران نمی کند اما با سازماندهی، صرف هزینه و اعزام به مسابقات خارجی می توان دو و میدانی ایران را به شرایط بهتری رساند. . بنابراین انتظار می رود مسئولان اتحادیه علاوه بر اعزام تیم با کیفیت، دیدگاه حمایتی نیز داشته باشند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا