مجله فرهنگ

در گرامیداشت آیت‌الله مرعشی نجفی چه گذشت؟

مراسم تجلیل از آیت الله مرعشی نجفی (عالی و خادم بی همتای کتاب و کتابخوانی) برگزار شد.

به گزارش کندوج و به نقل از روابط عمومی انجمن اسناد و کتابخانه ملی ایران، مراسم تجلیل از آیت الله مرعشی نجفی «علم الهی و خادم بی بدیل کتاب و کتابخوانی» به همت انجمن ادب برگزار شد. . کار و افتخار و کتابخانه ملی ایران.

در پیامی از سوی محمدمهدی اسماعیلی وزیر آموزش و پرورش و ارشاد اسلامی در این مراسم تجلیل، آمده است: آیت الله مرعشی نجفی از علمای زمان خود بود که ارتباط گسترده ای با مردم داشت و چهره ای عمومی. او خود را وقف جمع‌آوری گنجینه‌های کمیاب کرد، در خاطراتش و به قول خیلی‌ها آمده است که برای جمع‌آوری کتاب‌های گرانبها از حداقل دستمزد محروم بوده و برای جلوگیری از خروج در کتابهای گرانبهایی از عراق و سایر کشورهای اسلامی داشت.

اسماعیلی در ادامه گفت: در ابتدای تلاش برای جمع آوری کتاب که مصادف با دوران استبداد و استعمار در ایران و عراق بود، جلوی غارت منابع علمی و فرهنگی اهل بیت را گرفت. برای جمع آوری آثار فرهنگی اسلامی زحمات زیادی متحمل شد. تلاش او قابل توجه است و باید به نسل جدید بگوییم که چگونه گنجینه هایی مانند کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی جمع آوری شد و چگونه این میراث فرهنگی برای آیندگان باقی ماند. امیدوارم بتوانیم از میراث گرانقدر آیت الله مرعشی نجفی و سنگ بنای آن برای بنای تمدن اسلامی پاسداری کنیم.

در این مراسم سیدمحمود شلاوی رئیس انجمن آثار و مفاخر ادبی کشور با تاکید بر لزوم ارائه شخصیت آیت الله مرعشی به نسل جدید خاطرنشان کرد: این ارائه باید زبانی باشد. به طور گسترده ای قابل درک است. آیت الله مرعشی در علم و دانش و توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی پیشگام بود. کیست که آیت الله مرعشی نجفی را با صفات ممتاز و خدمات بی نظیرش در عرصه کتاب و کتابخوانی نمی شناسد.

وی در ادامه سخنان خود با ذکر خاطره ای گفت: به یاد دارم که در اتاقی که با دوستان نشسته بودیم درباره پذیرش و عدم پذیرش طلبه از برخی مدارس و طلاب بحث می کردیم، فردای آن روز به دیدار آیت الله مرعشی رفتیم و از ایشان خواستیم که نصیحت کن به ما بگو گفتند غیبت نکن، برای مرد دوممان هم گفتند غیبت نکن، دوباره مشورت خواستم. با تندی گفت: مگر به شما نگفتم که شما شاگرد امام زمان (عج) هستید و غیبت نکنید؟ وی تاکید کرد که من به چشم خودم دیدم چه اتفاقی برای افرادی می افتد که غیبت می کنند.

رئیس انجمن ادبا و مفاخر نیز گفت: ایشان تاکید زیادی بر رعایت اخلاق داشتند. فضایل این دنیا او را الگوی همه زمانها می کند. ویژگی بارز آیت الله مرعشی که باید پیشتاز نهادهای فرهنگی باشد، وقف ایشان به کتاب و کتابخوانی است که بی نظیر است. او با وجود همه دغدغه های مرجعیت، هرگز از تلاش برای فراهم آوردن زمینه و شرایط کسب علم و کتابخوانی دست برنداشت.

شالوی خاطرنشان کرد: وظیفه همه مسئولان دستگاه های فرهنگی است که از همه ابزارها برای ترویج الگوهایی چون آیت الله مرعشی نجفی استفاده کنند و باید این الگوهای منحصر به فرد را به گونه ای ترویج کنند که توجه نسل های مختلف را به خود جلب کند. .

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این مراسم گفت: به عنوان یک طلبه علاقه مند به کتاب و کتابخوانی برای آیت الله مرعشی نجفی و در درس کتب فارسی دوره راهنمایی بسیار احترام قائل هستم. ، مقاله ای در معرفی ایشان نوشتم و کتابخانه آیت الله مرعشی را ویرایش کردیم.

وی با بیان اینکه ذکر خاطره ای از آیت الله مرعشی نجفی خالی از لطف نیست، گفت: این عالم وارسته در نامه ای به آقای دکتر مطالبی را بیان کرد. سعید نفیسی. این نامه که 13 سال پیش منتشر شد، به دلیل اوضاع اجتماعی و سیاسی زمان نگارش آن که مصادف با اوج قدرت رضاخانی در سال 1317 بود، قابل توجه است و در آن زمان درگیری بین حوزه و دانشگاه تبلیغ می شد. سعید نفیسی از دوران دبیرستان به خارج از کشور رفت و تحصیلات خود را در خارج از کشور به پایان رساند و به ایران بازگشت و یکی از پرکارترین اساتید دانشگاه تهران بود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچنین گفت: این عالم وارسته در نامه ای به آقای سعید نفیسی که از پیشکسوتان نوسازی ادبی بود و کتابی در شعر فارسی شیخ بهایی نوشت، نامه مفصلی نوشت. که سرشار از ادب و احترام است. آیت الله مرعشی در قسمتی از نامه که منطبق بر فصول کتاب است، مطالب تکمیلی را که نفیسی به آن دست نگذاشته است، ذکر کرده و اطلاعات مفصلی به نفیسی ارائه کرده است.

حداد عادل سپس گفت: در این نامه آیت الله مرعشی به نفیسی، اطلاعاتی درباره فرزندان شیخ بهایی و کتاب هایی که در مورد شیخ بهایی داشتند به تفصیل آورده شده است. در قسمت دوم نامه آیت الله مرعشی خطاب به نفیسی آمده است که نام برخی از علما در کتاب نفیسی آمده است و ایشان با جدیت و احترام به نفیسی هشدار می دهند که در مقام تاریخ نگارش مطالبی شایسته نیست و حیف است که قلم مؤلف (نفیسی) آلوده به سخنانی در مورد ذکر شده نزد علما است. در زمان آیت الله مرعشی، مراجع علاوه بر خصوصیات مشترکی که داشتند، در برخی صفات نیز ممتاز بودند و آنچه که شاخصه آیت الله مرعشی بود، فرهنگ ایشان بود و در زمانی که بین مسجد و دانشگاه شبهه ایجاد کرده بودند. نامه ای به نفیسی با احترام و دقت فراوان نوشت.

نماینده مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آیت الله مرعشی علاوه بر جمع آوری کتب، در تحقیق و بررسی کتب نیز تبحر فراوانی داشت، چنانکه در هنگام نامه نگاری به نفیسی به کتب بسیاری مراجعه کرد که نشان از تسلط ایشان به منابع و منابع متعدد دارد. . . آنچه در مورد آیت الله مرعشی نجفی جالب توجه است، توجه ایشان به علم و اعمالی است که جزو وظایف سنتی مرجعیت نبوده، اما به دلیل دغدغه ای که داشتند، بیش از وظایف مدرسه و مرجعیت تلاش و عمل کردند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: در نامه آیت الله مرعشی به نفیسی، نکته قابل توجه این است که ایشان در مقام اضافه کردن ایرادات و مقایسه و سنجش کیفیت کار نفیسی نامه ای ننوشته اند و نکاتی را با ادب بیان کرده اند. پر از صفا و ادب البته همان دست هایی که سعی کردند حوزه و دانشگاه را از هم جدا کنند الان هم کار می کنند، اما راه ارتباطی و ارتباطی آیت الله مرعشی درسی برای پیوند و نزدیک شدن حوزه و دانشگاه است. نقد منصفانه و مؤدبانه درس دیگری است که از نامه مذکور می توان گرفت. در دهه های اخیر متأسفانه گاهی به جای نقد، ادبیات گستاخانه ای عرضه می شود و می توان درس های نقد منصفانه و علمی را از آیت الله مرعشی نجفی آموخت و به کار گرفت. انتقاد مودبانه

در این مراسم از حجت الاسلام سید محمود مرعشی نجفی فرزند آیت الله مرعشی نجفی نیز تجلیل شد و گفت: مرحوم مرعشی پس از کسب علم از اساتید بنام در نجف اشرف به حوزه علمیه قم آمدند. آنان قصد بازگشت به نجف را داشتند، اما به درخواست آیت الله حائری و به دلیل شرایط سخت حکومت پهلوی، در حوزه علمیه قم ماندند و به تدریس پرداختند و تا ۱۲ ساعت در روز تدریس کردند. او همچنین با اساتید دانشگاه ارتباط داشت و اساتید زیادی از دانشگاه های تهران هر روز به منزل ایشان سر می زدند و اساتیدی مانند دکتر دکتر. زریاب خویی از شاگردان او بودند و اساتیدی چون بدیع الزمان فروزانفر و… ارتباط مستمر داشتند.

سید محمود مرعشی نیز گفت: برای حضرت سیدالشهدا عزاداری می کردند و در روزهای عاشورا لباس سیاه ساده می پوشیدند و سر و صورت خود را به گل می مالیدند و در خیابان های قم عزاداری می کردند.

وی در پایان سخنان خود گفت: ایشان در تحکیم وحدت بین ادیان نیز پیشگام بودند و اجازه داشتند از مذاهب چهارگانه اهل سنت گزارش دهند. آیت الله مرعشی 450 روایت و جواز اجتهاد داشت که برخی از آنها مکتوب و برخی شفاهی بود. وی به مدت 2 سال در رشته پزشکی تحصیل کرد و به زبان های عربی، انگلیسی و اردو مسلط بود. آیت الله مرعشی هرگز لباس خارجی نمی پوشیدند و معتقد بودند اگر لباس داخلی بپوشند و از محصولات کشورهای اسلامی استفاده کنند، این محصولات باعث پیشرفت و تقویت کشورهای اسلامی می شود. مدت 70 سال در صحن حضرت معصومه سلام الله علیها در سه جلسه نماز جماعت اقامه کرد و با اینکه در زیرزمین حرم حضرت معصومه سلام الله علیها قبری برای او آماده شده بود وصیت کرده بود که حضرت معصومه سلام الله علیها. در کتابخانه و زیر پای علما دفن شود تا خاک پای محققین شود تا چشمانشان را ببندند.

آیت الله رضا استادی از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در پیامی تصویری به تداوم 70 ساله درس آیت الله مرعشی در حوزه علمیه قم اشاره کرد که ناشی از شیوایی و آشنایی ایشان با علوم مختلف بود. .

منوچهر صدوقی سها، استاد حکمت و فلسفه اسلامی نیز گفت: نمی توان مقام آیت الله مرعشی و خدماتی که ایشان در تامین کتابخانه معظم له داشتند را در زبان و کلام تمجید کرد. مرد پرواز می کند.

قدردانی سازمان میراث فرهنگی و افتخارات ایران از حجت الاسلام سید محمود مرعشی نجفی فرزند آیت الله العظمی مرعشی نجفی به پاس قدردانی از سال ها تلاش ایشان و خانواده محترمشان در عرصه کتاب و کتابخوانی بود. بخش دیگری از برنامه تجلیل از آیت الله مرعشی نجفی.

همچنین در این مراسم از کتاب زندگینامه، آثار و خدمات علمی و فرهنگی آیت الله مرعشی نجفی که در سال 1401 به همت انجمن آثار و فرهیختگان ادبی تزیین شد، رونمایی شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا