مجله علمی و سلامت

دلایل ریزش مو و 5 راهکار جلوگیری از آن

ریزش مو در هر زمان و به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد. آیا می دانستید ریزش 50 تا 100 تار مو در روز کاملا طبیعی است؟ ممکن است مقدار قابل توجهی از مو به نظر برسد، اما اگر متوجه ریزش روزانه شدید، احتمالاً همینطور است. این نوع ریزش مو به دلیل چرخه طبیعی رشد و شکستگی مو است. بنابراین اگر موهای بیشتری را روی برس یا در حمام مشاهده کردید، ممکن است جای نگرانی نباشد. همچنین، اگر موهای تیره یا بلندتری دارید، ممکن است به نظر برسد که موهای شما بیشتر می ریزد، اما نگران نباشید. اگر احساس می کنید بیش از مقدار مجاز روزانه خود ریزش دارید و می خواهید بدانید چگونه از ریزش مو جلوگیری کنید، این مقاله برای شما مناسب است.

محرک ریزش مو

محرک های ریزش مو به سه دسته تقسیم می شوند: نوع اول ژنتیکی است که معمولاً به معنای ریزش دائمی مو است. نوع دوم ریزش مو ناشی از آسیب و ریزش مو است که اغلب در نتیجه بیماری های موقتی است و در نوع سوم تغییرات هورمونی (مثل بعد از بارداری) یا عوامل سبک زندگی باعث ریزش مو می شود. شما نمی توانید ریزش موی ژنتیکی را متوقف کنید و تنها با کاشت مو می توانید تولید مثل کنید، اما خبر خوب این است که می توان از ریزش موی ناشی از آسیب یا عوامل سبک زندگی جلوگیری کرد.

استفاده از شامپوی نامناسب

انتخاب شامپو نادرست می تواند باعث ریزش مو و آسیب به ساقه مو شود. در واقع استفاده نکردن از شامپوی نامناسب برای محیط و پوست سر به نفع شما بیشتر خواهد بود. شامپوهای خارجی موهای برخی افراد را وز و سوخته می کند. دلیل این مشکل عدم سازگاری شامپو با محیط و اقلیم داخل ایران است. یک محصول ایرانی تهیه کنید که کیفیت خوبی داشته باشد. طیف وسیعی از محصولات برند Shun انتخاب مناسبی برای شماست. محصولات مختلف این برند برای مو و پوست سر می تواند درمان مناسبی برای موهای شما باشد.

گرمای بیش از حد مضر است

دلایل ریزش مو و 5 راه برای جلوگیری از آن

تقریباً همه از سشوار و اتو استفاده می کنند و اکثر مردم روش صحیح را نمی دانند. برای استفاده از سشوار باید از درجه ملایم آن استفاده کنید و سشوار را در فاصله 20 سانتی متری از مو قرار دهید تا تارهای مو نسوزد. در مورد استفاده از اتوهای مسطح و سشوار و برس های حرفه ای بعد از حمام، سعی کنید قبل از شروع استفاده از این محصولات موهای خود را کاملا خشک کنید. همچنین برای به حداقل رساندن آسیب بهتر است از بهترین مارک سشوار استفاده کنید.

چگونه از ریزش مو بر اثر آسیب و عوامل سبک زندگی جلوگیری کنیم؟

عوامل سبک زندگی مانند استرس، محیط و عادات بدی مانند سیگار کشیدن همگی می توانند در ریزش مو موثر باشند. بنابراین، اگر می خواهید بدانید چگونه از ریزش مو جلوگیری کنید، باید بتوانید به زندگی و سلامت خود به درستی نگاه کنید. در زیر برخی از عواملی که به موهای شما آسیب می رساند را می خوانید:

  1. سطوح استرس را کاهش دهید

اگر بیش از حد معمول تحت استرس هستید، ممکن است متوجه ترشحات بیشتری شوید. بنابراین، با صرف زمان برای خود و ارزیابی مجدد اولویت های خود در زندگی، با این تأثیر مقابله کنید. ممکن است ساده به نظر برسد، اما ورزش کردن و وقت گذاشتن برای پیاده روی، خواندن مجله یا کتاب، خواب یا مدیتیشن می تواند سطح کلی استرس شما را برای جلوگیری از ریزش مو تغییر دهد. این یکی از مناطق کلیدی است که در آن می توانید ریزش مو را متوقف کنید و موهای خود را به طور طبیعی رشد دهید. وقتی سطح استرس کم باشد، رشد مو کنترل می شود، بنابراین ریزش مو کاهش می یابد.

  1. رژیم غذایی خود را کنترل کنید

دلایل ریزش مو و 5 راه برای جلوگیری از آن

یک رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی به حفظ سلامت تارهای مو کمک زیادی می کند. اگر رژیم غذایی شما فاقد مواد مغذی کلیدی لازم برای دریافت از یک رژیم غذایی سالم باشد، نه تنها بر رشد مو، بلکه بر وضعیت تارهای موجود شما نیز تأثیر می گذارد. اگر کالری کافی مصرف نمی کنید یا پروتئین ندارید، به یاد داشته باشید که بدن شما برای عملکرد صحیح به مواد مغذی نیاز دارد.

  1. نوسانات هورمونی

نوسانات هورمونی می تواند بر ریزش مو به خصوص در خانم ها تاثیر بگذارد. یک رژیم غذایی خوب، همانطور که پزشکان توصیه می کنند، می تواند کلید جلوگیری از ریزش مو به دلیل عدم تعادل هورمونی باشد. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که سطح هورمون ها در طول زندگی تغییر می کند، که می تواند بر ریزش مو در هر مرحله تأثیر بگذارد. اگر بعد از بارداری هستید نگران نباشید، این کاملا طبیعی است! در دوران بارداری موها کمتر می ریزند، بنابراین بعد از بارداری شاهد ریزش موی بیشتری خواهید بود. بنابراین اگر متوجه شدید که بیشتر از حد معمول موهایتان می ریزد، نترسید! اگر فکر می کنید عدم تعادل هورمونی ممکن است ریشه ریزش موی شما باشد و نگران هستید، با پزشک خود مشورت کنید.

  1. پوست و پوست سر خود را بررسی کنید

یک پوست سر سالم می تواند به رشد موی سالم منجر شود. بنابراین، اگر متوجه تحریک پوست سر شدید، ارزش آن را دارد که علل احتمالی را به عنوان راهی برای جلوگیری از ریزش مو بررسی کنید.

  1. تغییرات محیطی باعث ریزش مو می شود

محیط می تواند نقش زیادی در وضعیت مو داشته باشد. تغییر فصل برای موهای شما به این معنی است که شما باید روتین مراقبت از موهای خود را کمی تغییر دهید تا از تارهای خود در برابر آسیب محافظت کنید. یک کلاه در تابستان برای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش می تواند تفاوت زیادی در استحکام موهای شما ایجاد کند. در حالی که استفاده از کلاه در ماه های زمستان باعث می شود موهای شما شکننده و خشک به نظر برسد، باید هر فصل به روش جدیدی روی آورید تا آسیب به موهایتان به حداقل برسد. آلودگی نیز با ریزش مو همراه است و به وضعیت تارها آسیب می رساند. اگر در محیط زندگی می کنید یا در معرض آلودگی زیادی هستید، از شامپوی شفاف کننده استفاده کنید که ناخالصی ها را از بین می برد و در عین حال تارهای مو را تقویت می کند تا از آلودگی محافظت کند.

دلایل مختلفی مانند رنگ و دکلره مو، رطوبت زیاد، استفاده از مواد شیمیایی و برخی مکمل ها می تواند باعث ریزش مو شود و برای مقابله با آن ها باید قبل از استفاده از هر محصولی اطلاعات لازم را جمع آوری کنیم.

نویسنده: سراقبالی

دکمه بازگشت به بالا