مجله علمی و سلامت

رئیس سازمان نظام‌پزشکی: نسخ الکترونیک پزشکان در محاکم قضایی قابل استناد است

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به مزایای امضای دیجیتالی پزشکان گفت: پزشکان دیگر نمی توانند با امضای دیجیتال از نسخه پزشک خودداری کنند. قبلاً امکان استفاده از نام کاربری و رمز عبور وجود داشت، اما از این پس نسخه الکترونیکی پزشکان در دادگاه قابل استناد است و ایمنی و اطمینان نسخه ها بر عهده خود پزشک است.

به گزارش کندوج، دکتر محمد رئیس زاده در مراسم رونمایی از سامانه امضای دیجیتال نسخه الکترونیکی: در قانون ۱۴۰۱ اجرای امضای دیجیتال شناسایی نسخه الکترونیکی بر عهده سازمان نظام سلامت است. سال گذشته 60 هزار کارت هوشمند امضای الکترونیکی صادر و برای 12 هزار نفر کارت صادر شد.

وی با اشاره به تسریع در فرآیند صدور کارت هوشمند امضای الکترونیکی و صدور 48 ساعته، گفت: مشخص شد که کارت هوشمند به تنهایی کافی نیست و مقرر شد که اپلیکیشن نسخه موبایلی نیز مورد تایید کارشناسان قرار گیرد و امروز در این زمینه هستیم. شاهد افشای سیستم امضای الکترونیکی

به گفته رئیس زاده، موضوع امضای الکترونیکی در حوزه پزشکی از راه دور بسیار مفید خواهد بود.

دکتر. همچنین عبدالکریم مباشر جنت، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و فناوری اطلاعات سازمان نظام پزشکی در این مراسم گفت: موسسه نظام پزشکی موضوع پزشکان را در دستور کار قرار داده است. ، ما چهار گام اساسی برداشته ایم. اول از همه، مشکلاتی در حوزه اطلاع رسانی وجود داشت که اطلاعات مربوط به بستگان نظام پزشکی توسط یک سرویس ثبت نام پیگیری می شد. در مرحله دوم یک سرویس هویت آنلاین طراحی شد که شامل 16 سرویس مختلف برای احراز هویت از جمله شماره سامانه پزشکی و شماره ملی، سرویس عکس و … می باشد و در مراحل بعدی خدمات لازم برای احراز هویت را با همکاری وزارت بهداشت

وی با اشاره به اینکه امضای الکترونیکی تعاریف مختلفی دارد، تصریح کرد: بر اساس قوانین شورای عالی بیمه مقرر شد امضای الکترونیکی به معنای امضای دیجیتالی باشد که متعلق به مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت است. پیش از این همه خدمات به دریافت کارت هوشمند وابسته بود.

به گفته رئیس مرکز فناوری اطلاعات پژوهشگاه نظام پزشکی، تا 24 مرداد ماه 1401 تعداد 114 هزار و 531 کارت هوشمند انفرادی صادر شده و حدود 22 میلیارد تومان برای صدور کارت و 7 میلیارد تومان نیز برای زیرساخت های مربوطه هزینه شده است.

وی افزود: دلایل عدم استفاده پزشکان از امضای الکترونیکی، پیچیدگی و سختی امضای دیجیتال، تعداد سامانه هایی که از امضا استفاده می کنند و… بود و دیدیم که اگر فقط از کارت استفاده می شد، به 300 هزار دستگاه کارتخوان نیاز بود. برای استفاده از کارت هایی که حدود 600 تا 900 میلیارد هزینه دارد. از طرفی پزشکان از موبایل، کامپیوتر و تبلت استفاده می کردند و همه اینها باعث می شد که پزشکان از امضای الکترونیکی استفاده نکنند و در نهایت به سراغ طراحی اپلیکیشن موبایل برای امضای دیجیتالی پزشکان رفتیم.

مبشرجنت با اشاره به هزینه صدور امضای الکترونیکی پزشکان گفت: سالانه 150 هزار تومان هزینه صدور گواهی امضای دیجیتال پزشکان است و تمامی اطلاعات به صورت رمزگذاری شده در گوشی پزشکان و سازمان نظام پزشکی ذخیره می شود. رمزگذاری تنها یک کپی از امضا در اختیار دارد

وی در خصوص میزان تبادل اطلاعات در نظام پزشکی به دلیل استفاده از گواهی امضای دیجیتال، تاکید کرد: می توانند برای حدود یک میلیون نسخه از این سامانه استفاده کنند و اگر نسخه در داروخانه ها، مراکز تصویربرداری و آزمایشگاه ها را در نظر بگیریم، تعداد زیادی نسخه نسخه را در نظر می گیرند. . استفاده می شود افزایش پیدا خواهد کرد. قطعا برای بازخورد سیستمی و پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری به حمایت شورای اسلامی نیاز داریم.

به گزارش کندوج، دکتر فاطمه محمدبیگی نماینده شورای اسلامی در این برنامه: خوشبختانه کمیته سلامت الکترونیک در تیرماه 1400 تشکیل شد و الان 15 ماه است که هر هفته جلساتی برگزار می کنیم. در این بین ساختار دانش مجمع و تفکر جدید نمایندگان و رای قاطع نمایندگان به تشکیل جلسات خوبی با وزارت حمل و نقل، حفاظت فردی، سیستم های پزشکی، بیمه ها و … کمک کرد.

وی تاکید کرد: نتیجه بیش از 40 جلسه در این حوزه این بود که به پنج کمیته فرعی رسیدیم. انحرافات کوچکی که از سال 1396 در بودجه رخ داد به مسئولیت وزارت بهداشت در حوزه فناوری اطلاعات بازگشت. با همکاری نزدیک انجمن های بیمه و اقدامات موفق طرف های اصلی در این زمینه، این اتفاق افتاد که پروژه هایی که 15 سال روی زمین مانده بود، در مدت 15 ماه به اتمام رسید.

وی افزود: این سرآغاز هوشمندی، کارآمدی، شفاف سازی و توانمندسازی است. پس از این مرحله مهم، بین 20 تا 30 درصد صرفه جویی در زمان و هزینه داریم که جهشی هوشمندانه برای بهبود سایر فرآیندها نیز خواهد بود.

محمدبیگی ادامه داد: بحث امضای دیجیتال با اصل محرمانه بودن مطرح شد و پیش بینی می شود قرارداد SLA بین وزارت بهداشت و سایر سازمان ها در سطوح بالاتر امضا شود. در نظر داریم فعالیت این کمیته را ادامه دهیم تا حرکت هوشمندسازی حوزه سلامت به نقطه محکمی برسد. باید بستری برای حضور استارت آپ ها و حضور بخش خصوصی به صورت ویژه ایجاد کنیم تا ایده ها بستر سالم پیدا کنند.

پیرو این طرح، دکتر. توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال محلی شورای اسلامی: در سال های اخیر خدمات شایسته ای برای توسعه دولت الکترونیک، اما جعل و انکار ارائه شده است. در دنیای الکترونیک امکان پذیر بود، بنابراین باید از خدمات ضد جعل و ضد انکار استفاده کنید. این مرحله که امروز انجام شد نشان می‌دهد که در گواهی عملکرد امضای دیجیتال به بلوغ عملکردی رسیده است. امیدواریم این توسعه پایدار باشد.

به گزارش کندوج، دکتر امین بیگلرخانی، رئیس مرکز مدیریت و فناوری ارتباطات وزارت بهداشت در این مراسم گفت: طی ارتباط دوستان با وزارت بهداشت، این کار در میدان پیشرفت خوبی داشت. «مسئله واگذاری کارت نظام پزشکی نیاز به مدیریت جدی و شجاعت دکتر رئیس زاده داشت، امضای دیجیتال یکی از معضلات حوزه نسخه نویسی الکترونیکی که همان انکار نسخه بود کمک کرد و می تواند در این زمینه بسیار مفید باشد. حوزه مشاوره آنلاین پزشکی امروز که با آقای وزیر در مورد افشای نظام مواد 53 و 54 قانون حمایت از خانواده صحبت می کردیم، مشخص شد که امضای دیجیتالی پزشکان نقطه قوتی در مقابل تعهدات است. قانون مذکور
به گزارش کندوج، دکتر شهریاری رئیس کمیته بهداشت و درمان شورای اسلامی نیز در پی این طرح گفت: هنوز در مراحل اولیه امضای دیجیتال و انتشار الکترونیکی هستیم زیرا هنوز مقاومت هایی وجود دارد. تغییر از کاغذنویسی سنتی به نوشتن الکترونیکی برای پزشکان کهنه کار دشوار است.
وی افزود: این مقاومت برای بیمار مضر است و باید برای بیمار در نظر گرفته شود. یکی از راه حل های غلبه بر مقاومت پزشک استفاده از سیستمی مانند ورودی صوتی است.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا