اقتصادیکسب و کار ایرانی

راهنمای خرید موکت پارکتی

خرید موکت کار آسانی به نظر می رسد اما همینکه وارد بازار می شوید و به فروشگاههای مختلف برای خرید سر می زنید، با تنوعی فراوان در انواع موکتها و ویژگی های مختلف هر کدام روبرو شده و احساس سر درگمی به شما دست می دهد. کارخانجات مختلف، موکتهایی با ظاهر مشابه اما با الیافهای مختلف، ویژگی ها و قیمتهای مختلف تولید می کنند و شما قطعا می خواهید بدانید کدام یک از آنها برای شما مناسب تر است؟

قطعا تعیین کیفیت یک موکت کاری نیست که فقط با نگاه کردن به موکت بتوان به آن پی برد و در مورد آن قضاوت نمود. ویژگی ها و پارامتر های مختلفی وجود دارند که در کیفیت و کارایی یک موکت تاثیر گذار هستند.در این مطلب تلاش می کند، شما را با نکاتی آشنا کند، که در خرید و انتخاب آن شما را یاری داده و به عنوان راهنمای خرید بتوان از آنها استفاده نمود.

در ادامه مهمترین عواملی که می توانند شما را در تشخیص کیفیت موکت راهنمایی کنند، توضیح داده شده اند(قطعا عوامل دیگری علاوه بر مطالب زیر نیز بر کیفیت و عملکرد موکت تاثیر دارند). نکته مهمی که نباید فراموش کنید این است که، هیچ عاملی به تنهایی نقش اساسی را به عهده ندارد بلکه ترکیب عوامل مختلف است که بهترین عملکرد و دوام و ماندگاری را فراهم می کند.

Parquet carpet buying guide

برای مطالعه بیشتر در مورد راهنمای انتخاب و خرید موکت می توانید مقالات و را نیز مطالعه نمایید.

۱وزن ظاهری موکت

وزن موکت که به آن وزن ظاهری موکت نیز می گویند، وزن موکت در هر متر مربع است. مسلما این پارامتر برای موکتهای مختلف، مقدار مختلفی خواهد بود. متاسفانه اهمیت وزن موکت به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در تعیین دوام موکت، به صورتی اغراق آمیز در بازار، توسط فروشندگان مورد استفاده قرار گرفته و به گونه ای جلوه داده می شود که، بهترین راه برای خرید یک موکت با دوام بالا، خرید موکتی با وزن بیشتر است و تنها عامل مهم در تعیین دوام موکت، وزن آن است.  (در حالیکه اینطور نیست)

گرچه وزن موکت عاملی بسیار مهم در تعیین کیفیت یک موکت است، اما همانطور که در مقدمه این متن نیز گفته شد، در هنگام خرید موکت باید عوامل مختلف را همراه با یکدیگر در نظر گرفت. بالاتر بودن وزن موکت می تواند نشانه ای برای دوام بالاتر موکت باشد اما این نتیجه گیری همیشگی و قطعی نیست زیرا عوامل مهم دیگری نیز وجود دارند.

۲تراکم موکت

تراکم یا دانسیته یک موکت در حقیقت تراکم الیاف، در یک متر مربع از موکت بوده و نشان دهنده میزان فشردگی الیاف در یک موکت است. هر چه تراکم یک موکت بیشتر باشد، فشردگی الیاف در آن موکت نیز بیشتر است، یعنی نخها با فاصله کمتری از یکدیگر قرار گرفته اند. در موکتهای یکسان و مشابه، هر چه تراکم موکت بیشتر باشد، موکت با دوام تر و کاربردی تر خواهد بود. یعنی اگر چند موکت از نظر نوع الیاف، رنگ، نوع بافت و … مشابه بودند، موکتی که تراکم بیشتری دارد، موکت بهتری خواهد بود و برای خرید آن شک نکنید.

۳پیچیدگی الیاف، نکته ای کلیدی در خرید موکت

مقدار پیچیدگی الیاف موکت یکی از پارامترهای بسیار تاثیرگذار در تعیین کیفیت یک موکت است. این پارامتر و فاکتور تاثیر گذار در انتخاب و خرید موکت ،غالبا در ایران نادیده گرفته شده و مورد توجه قرار نمی گیرد. پیچیدگی الیاف به تعداد دفعات پیچش هر کدام از نخهای تشکیل دهنده موکت، بدور خود، اشاره دارد. این پیچشها در طول یک اینچ اندازه گیری شده و به علامت اختصاری TPI به معنای تعداد پیچیش در یک اینچ نشان داده می شود.

اگر در پشت موکت یا برگ مشخصات فنی موکت، تعداد پیچ های الیاف موکت قید نشده بود. اصلا نگران نباشید. محاسبه میزان پیچیدگی الیاف موکت بسیار آسان است و شما براحتی می توانید آن را حساب کنید.کافی است به یکی از رشته های نخ موکت از نزدیک نگاه کنید و تعداد چرخشهای آن را بشمارید. اگر طول الیاف کمتر از یک سانتیمتر است، با یک تناسب تعداد پیچها را در یک سانتیمتر بدست بیاورید. حالا براحتی می توانید مقایسه کنید. تعداد پیچهای بیشتر برابر است با کیفیت و عملکرد بهتر.

۴الیاف موکت، راهنمایی برای خرید موکت

دیگر پارامتر تاثیر گذاری در هنگام خرید موکت ،الیاف موکت است. نوع الیافی که موکت با آن تولید شده است، عاملی بسیار مهم در تعیین میزان کیفیت و کارایی یک موکت است. الیافهای مختلف، خصوصیات و ویژگی های مختلفی داشته و در شرایط مختلف، عملکردهای مختلفی دارند. انواع الیاف موکت را می توان به دو دسته الیافهای طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی نمود که عبارتند از :

موکت با الیاف مصنوعی:

برای آشنایی با انواع الیاف موکت و مقایسه ویژگی های آنها، می توانید مقاله را مطالعه نموده و یا با استفاده از لینکهای بالا، ویژگی های هرکدام از موکتهای یاد شده را مطالعه نمایید.

۵بافت و روش تولید موکت

روش تولید و بافت موکت نیز یکی دیگر از پارامترهایی است که در تعیین میزان کارایی موکت تاثیر بالایی داشته و در هنگام خرید موکت باید مورد توجه قرار بگیرد.روشهای مختلفی برای تولید موکت وجود دارد، که سابقا در مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند. این پارامتر وقتی  اهمیت پیدا می کند که برای کفپوش یک فضای پر رفت و آمد، مانند محیط اداری یا سالن اجتماعات و … در نظر گرفته شده باشد.

برای موکتی که قرار است در فضای مسکونی مورد استفاده قرار بگیرد، احتمالا سایر موارد ذکر شده در این مطلب، اهمیت بیشتری داشته و لازم نیست در این مورد زیاد سخت بگیرید. سعی کنید با توجه به سایر موارد موکتی را انتخاب کنید که از نظر زیبایی با سلیقه شما،مطابقت داشته باشد.

موکت طرح پارکت چیست؟

موکت طرح پارکت رنگ روشن یک پوشش کف است که از نخ‌های مصنوعی و زیره‌های فلزی یا پلاستیکی تشکیل می‌شود. این نخ‌ها با رنگ و طرح مختلف به صورت حلقه‌ای یا برش خورده به هم متصل می‌شوند و روی زیره‌ها قرار می‌گیرند. زیره‌ها به شکل تایل هستند و با چسب به هم وصل می‌شوند. این پوشش کف دارای ظاهری شبیه به پارکت چوبی است که در فضاهای خانگی، اداری، تجاری و صنعتی استفاده می‌شود.

این پوشش کف علاوه بر داشتن زیبایی و دارای خصوصیات عملکردی مناسبی نظیر جذب صدا، حرارت، قابل شستشو بودن، نصب ساده و سریع است.این کفپوش در بازار با قیمت‌های مختلف عرضه می‌شود که بستگی به کیفیت، جنس، رنگ، طرح و چگالى نخ‌ها دارد. از همین رو به شما پیشنهاد می‌کنیم که با بررسی محصولات مختلف بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. خوشبختانه وجود تنوع بالا در این محصول شما می‌توانید قیمت موکت طرح پارکت رنگ روشن را بررسی کرده و برای خرید آن دست به کار شوید.

خرید موکت طرح پارکت چه ویژگی هایی دارد؟

خرید موکت پارکتی رنگ روشن یکی از انواع پوشش‌های کف است که ظاهری شبیه به پارکت چوبی دارد. این محصول ترکیبی از نخ‌های پلی‌آمید یا پلی‌پروپیلن و زیره‌های پلاستیکی است که با روش‌های مختلف به هم متصل می‌شوند. از همین رو قیمت موکت طرح پارکت با توجه به جنس آن تعیین خواهد شد. برای آشنایی بیشتر شما با این محصول برخی از مزایای مهم آن را در ادامه بیان خواهیم کرد.

  • قابل شستشو بودن
  • نصب ساده و سریع
  • قابل جابجایی و تعویض
  • داشتن رنگ و طرح متنوع
  • مناسب بودن برای فضاهای خانگی، اداری، تجاری و صنعتی
  • داشتن عایق صدا و حرارت

با توجه به ویژگی‌های مثبتی که در موکت طرح پارکت رنگ روشن وجود دارد، می‌توان به عنوان یک گزینه عالی برای کفپوش از آن استفاده کرد. تجربه نشان می‌دهد که عمر مفید این محصول هم بسیار مناسب است و شما تا سال‌ها از انجام خرید دوباره بی‌نیاز خواهید بود.

موکت طرح پارکت چه معایبی دارد؟

موکت طرح پارکت یک پوشش کف است که معایبی هم دارد. برخی از معایب این پوشش کف عبارتند از:

عدم سازگاری با آب:

این پوشش کف با آب سازگار نیست و در صورت تماس با آب ممکن است خراب شود. این پوشش کف را نمی‌توان در فضاهای مرطوب یا خیس استفاده کرد و باید در صورت ریختن آب روی آن به سرعت خشک شود.

حساسیت به حرارت:

این پوشش کف حساس به حرارت بالا یا پایین است و ممکن است در صورت تغییر دما تغییر شکل یا رنگ دهد. این پوشش کف را نمی‌توان در فضاهای بسیار گرم یا سرد نصب کرد و باید از تابیدن مستقیم نور خورشید جلوگیری شود.

جذب الودگی:

متاسفانه این مدل از موکت جذب آلودگی نسبتا بالایی دارد. از همین رو در آن در هر محیطی نمی‌توان استفاده کرد. درست است که قیمت موکت طرح پارکت ارزان است ولی باید به فکر شستشوی منظم آن هم باشید.

سنگینی:

این پوشش کف سنگین است و حمل‌و‌نقل و نصب آن باید با دقت انجام شود. این پوشش کف ممکن است برای طبقات بالا یا فضاهای کوچک مناسب نباشد و باید با توجه به وزن و اندازه آن انتخاب شود.

قیمت:

این پوشش کف در مقایسه با پارکت چوبی ارزان‌تر است، اما قیمت موکت طرح پارکت رنگ روشن نسبت به موکت‌های معمولی بیشتر است. این پوشش کف نیاز به خرید، حمل، نصب و تعمیر دارد که ممکن است پرداخت همه این هزینه‌ها برای مشتری مقدور نباشد.

موکت طرح پارکت نایلون

موکت طرح پارکت نایلون یک گزینه کفپوش بادوام است که تعمیر و نگهداری آسانی دارد. این یک نوع موکت بافته شده از الیاف نایلونی مقاوم در برابر لکه است که به راحتی فرسوده نمی‌شود. همچنین بافت آن نرم و راحت بوده که احساس خوبی را در هنگام استفاده از آن تجربه خواهید کرد. این محصول در طیف وسیعی از رنگ ها و الگوهای موجود است که می‌تواند محیط شیک را به هر اتاقی اضافه کند. این موکت اغلب در ساختمان‌های اداری، هتل‌ها و سایر فضاهای عمومی استفاده می‌شود.

همچنین برای مصارف مسکونی مناسب است، زیرا ویژگی های مقاومت بالای آن در برابر فشار آن را به یک راه حل عالی برای کفپوش طولانی مدت تبدیل می کند. تمیز کردن این محصول آسان است و فقط به جاروبرقی منظم و تمیز کردن گاه به گاه نیاز دارد. اگر قیمت موکت طرح پارکت برای شما اهمیت دارد، این یک انتخاب مقرون به صرفه است که می‌تواند سال‌ها با مراقبت و نگهداری مناسب دوام بیاورد.

موکت طرح پارکت پشم

موکت طرح پارکت رنگ روشن پشمی نوعی موکت است که از نخ پشم درست می‌شود. این محصول دارای بافتی فشرده و متراکم است که ظاهری مجلل به آن می‌دهد. همچنین موکت پشمی به طور طبیعی در برابر شعله و خاک مقاوم است و برای مکان‌های پرتردد مانند راهروها و راه‌پله‌ها گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود. موکت پشمی در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف موجود است، بنابراین می‌توانید به راحتی طرحی متناسب با هر اتاق یا سبکی پیدا کنید.

همچنین این موکت فوق العاده بادوام است و می‌تواند فشار وارده را تحمل کند و همچنان عالی به نظر برسد. موکت پشمی یک انتخاب عالی برای کسانی است که به دنبال یک گزینه مجلل و در عین حال کاربردی هستند. خواص ضد شعله طبیعی و مقاومت در برابر خاک آن را برای خانه‌های مجلل ایده‌آل می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا