مجله علمی و سلامت

راهکار بحث برانگیز سوئد برای کووید نتیجه‌بخش بود؟

با شروع همه‌گیری کووید-19، بسیاری از نقاط جهان محدودیت‌های ترافیکی و تعطیلی وضع کردند، اما سوئد به طور معمول به کار خود ادامه داد. رویکرد این کشور برای مقابله با این بیماری بحث برانگیز بود و برخی آن را “تجربه سوئدی” نامیدند. پس از گذشت حدود دو سال و نیم از آغاز اپیدمی، امروز در مورد نتایج این «تجربه» چه می توان گفت؟

به گزارش کندوج، اجازه دهید ابتدا مروری بر نحوه مدیریت سیاست کووید در سوئد داشته باشیم. این کشور تا حد زیادی به برنامه همه گیر خود، که در ابتدا برای مقابله با یک بیماری همه گیر بالقوه آنفولانزا طراحی شده بود، پایبند بود. به جای اعمال قرنطینه، هدف دستیابی به فاصله گذاری اجتماعی از طریق توصیه های بهداشت عمومی بود.

سوئدی ها تشویق شدند تا در صورت امکان از راه دور کار کنند و سفرهای داخلی را محدود کنند. علاوه بر این، از افراد 70 ساله یا بالاتر خواسته شد که تماس اجتماعی را محدود کنند و از افرادی که علائم کووید-19 داشتند خواسته شد تا خود را قرنطینه کنند. هدف این بود که از سالمندان و سایر گروه های پرخطر در برابر این بیماری محافظت شود و در عین حال سرعت انتشار ویروس را کاهش داد تا سیستم مراقبت های بهداشتی تحت فشار قرار نگیرد.

با افزایش تعداد موارد، محدودیت هایی اعمال شد. به این ترتیب، برگزاری رویدادهای عمومی در اسفند 1399 حداکثر به 50 نفر و در نوامبر 2020 به هشت نفر محدود شد. تجمع در خانه های سالمندان ممنوع و برخی از دوره های آموزشی تعطیل شد. با این حال، مدارس ابتدایی در طول همه گیری به فعالیت خود ادامه دادند.

استفاده از ماسک در موج اول بیماری برای عموم مردم توصیه نمی شد و بعداً پیشنهاد شد که ماسک فقط در شرایط خاص استفاده شود.

در بهار سال 2020، سوئد جزو کشورهایی در جهان بود که بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از کووید-19 را گزارش کرد. کشورهای همسایه مانند نروژ و دانمارک که اقدامات قرنطینه ای را اجرا کرده بودند، بسیار بهتر عمل کردند و سوئد به دلیل اقدامات سست به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. اما حامیان سیاست سوئد استدلال کردند که این سیاست در درازمدت نتیجه خواهد داد و استدلال می‌کردند که اقدامات ریاضتی ناپایدار است و این همه‌گیری یک ماراتن است، نه یک سرعت.

آیا رویکرد سوئد جواب داد؟

اگرچه سوئد تحت تأثیر موج اول این بیماری قرار گرفت، اما تعداد کلی مرگ و میر آن در دو سال اول همه گیری کمترین میزان در اروپا بود. تصمیم برای باز نگه داشتن مدارس ابتدایی نیز نتیجه داد. میزان بروز کووید شدید در کودکان کم بوده است و نتایج یک نظرسنجی اخیر نشان داد که کودکان سوئدی مانند دانش‌آموزان سایر کشورها دچار افت تحصیلی نشده‌اند.

در این شرایط سیاست سوئد از «فاجعه» و «حادثه ترسناک» به «موفقیت اسکاندیناوی» تغییر کرد. اما برای نتیجه گیری مرتبط، مهم است که کمی بیشتر در مورد برنامه سوئد در این بیماری همه گیر بخوانید.

همچنین ذکر این نکته مهم است که هر تصوری مبنی بر اینکه مردم سوئد در طول همه گیری به زندگی روزمره خود ادامه می دهند، گویی چیزی تغییر نکرده است، اشتباه است.

در یک نظرسنجی که توسط مرکز بهداشت عمومی سوئد در بهار سال 2020 انجام شد، مشخص شد که بیش از 80 درصد از شهروندان این کشور رفتار خود را با این بیماری همه گیر تطبیق داده اند که با رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از حضور در ازدحام و جمعیت قابل مشاهده است. حمل و نقل. کمیته کار عمومی و از راه دور.

سوئدی ها مجبور نبودند برای مقابله با شیوع ویروس کرونا اقداماتی انجام دهند، اما به هر حال این کار را انجام دادند. این رویکرد داوطلبانه ممکن است در همه جا کارساز نباشد، اما در سوئد مردم تمایل دارند از توصیه های بهداشت عمومی پیروی کنند.

همچنین مقایسه نتایج به دست آمده در سوئد با نتایج کشورهای غیراسکاندیناوی که شرایط اجتماعی و جمعیتی بسیار متفاوتی دارند، دشوار است.

نقاط قوت و ضعف

علیرغم مزایای اجتناب از محدودیت ها و قرنطینه، واکنش سوئد بسیار بی عیب و نقص بود. در اواخر سال 2020، کمیسیون کرونا – یک کمیسیون مستقل که توسط دولت برای ارزیابی پاسخ به همه‌گیری ایجاد شد – دریافت که دولت و مرکز بهداشت عمومی تا حد زیادی در هدف خود برای محافظت از سالمندان شکست خورده‌اند.

در آن زمان، تقریبا 90 درصد از قربانیان کووید در سوئد 70 سال یا بیشتر بودند. نیمی از این افراد در خانه های سالمندان زندگی می کردند و کمتر از 30 درصد از آنها مراقبت های خانگی دریافت می کردند.

در واقع، مشکلات متعددی در مراقبت از سالمندان در سوئد در طول همه‌گیری پدیدار شد. مشکلات و کمبودهای سازمانی از جمله کمبود نیروی انسانی، شرایط را برای خانه های سالمندان دشوار کرده بود. کمیسیون کرونا در گزارش نهایی خود درباره واکنش به شیوع این بیماری به این نتیجه رسید که در ابتدای شیوع باید اقدامات سخت گیرانه تری مانند قرنطینه افرادی که از مناطق پرخطر وارد کشور می شوند و ممنوعیت موقت ورود به کشور انجام می شد. سوئد.

با این حال، کمیته اعلام کرد که سیاست عدم اعمال محدودیت در اصل منطقی است و کمیته نیز از تصمیم برای ادامه فعالیت خود دبستان حمایت کرد.

در مقایسه، کمیسیون کرونا در نروژ، یکی از معدود کشورهای اروپایی با نرخ مرگ و میر کمتر از سوئد، به این نتیجه رسید که اگرچه مدیریت شیوع بیماری در نروژ به طور کلی خوب بود، کودکان به شدت تحت تأثیر قرنطینه و مقامات قرار گرفتند. مراقبت کافی از آنها

به گفته مجله Conversation، تمرکز سیاست سوئد کاهش شیوع ویروس بود. اما جنبه های دیگر را نیز در نظر بگیرید بهداشت عمومی و حفظ حقوق مردم. در حالی که سیاست سوئد بحث برانگیز است، امروزه اکثر کشورها استراتژی های مشابهی را با ادامه بیماری همه گیر اتخاذ می کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا