مجله علمی و سلامت

ربات‌ها به داد بیماری‌های روماتیسمی رسیدند!

یک شرکت نوپا دانمارکی اخیرا اعلام کرده است که با کمک ربات «ARTHUR» می توان آرتروز را زودتر تشخیص داد زیرا این ربات می تواند با انجام اسکن اولتراسوند این بیماری را تنها در 15 دقیقه تشخیص دهد.

درد، تورم و سفتی در مفاصل همگی از علائم مرتبط با آرتریت روماتوئید هستند. این یک بیماری مزمن است که باعث التهاب به خصوص در مفاصل کوچکتر می شود. تشخیص زودهنگام این بیماری از آسیب و ناراحتی و آسیب دائمی مفاصل جلوگیری می کند.

آرتریت روماتوئید در هر سنی و معمولاً در گروه سنی 25 تا 45 سال رخ می دهد. به دلیل کمبود شدید روماتولوژیست (متخصص روماتیسم)، ممکن است ماه ها طول بکشد تا فرد با روماتولوژیست وقت ملاقات کند و باعث ناراحتی و خطر آسیب دائمی مفصل شود. اما یک ربات خودکار به حل این مشکل کمک می کند.

بیشتر بخوانید:

تایم بهترین بازی 2022 را انتخاب کرد / عکس

عکس طراحی اسپرت و تهاجمی یکی از بی نظیرترین خودروهای جهان

دولت برای اجرای تقاضای ابر پروژه استارلینک ایرانی چند میلیارد دلار باید هزینه کند؟

“RoPCA” محصولی از دانشگاه جنوب دانمارک (SDU) و بیمارستان دانشگاه اودنسه (OUH) در دانمارک است و این ربات به نام “ARTHUR” را توسعه داده است. این ربات حاصل سه سال تحقیق و توسعه شرکت “RoPCA” است.

این ربات اولین ربات تمام اتوماتیکی است که اسکن روماتیسمی انجام می دهد. ربات سعید سونوگرافی را تنها در 15 دقیقه انجام می دهد و با دادن دستورات صوتی و کتبی بیمار را در این فرآیند راهنمایی می کند. کلمه ARTHUR ترکیبی از کلمات آرتریت، اولتراسوند و ربات است.

دکتر. سورن آندریاس جاست، یکی از بنیانگذاران این شرکت گفت: این اولین ربات در جهان است که این کار را انجام می دهد. لیست های انتظار آنقدر طولانی است که بیماران ماه ها رنج می برند. بنابراین، ما تعجب کردیم که آیا فرآیند آرتروسکوپی و طبقه‌بندی فعالیت بیماری در RA می‌تواند خودکار باشد.

آرتروسکوپی یک روش جراحی محدود است که بر روی مفاصل اعضای متحرک انجام می شود. در این روش با کمک آینه انجام اقدامات تشخیصی و درمانی در داخل مفصل امکان پذیر است. اکنون آرتروسکوپی جراحی در بسیاری از جراحی های مفصلی جایگزین روش های سنتی و قدیمی شده است.

محققان این تحقیق درباره نحوه عملکرد این ربات گفتند: در این روش کاربر با نشستن روی صندلی کنار ربات، دست خود را روی صفحه لمسی دستگاه قرار می دهد. یک ربات بارکدخوان با نگاه کردن به کارت بیمه سلامت بیمار را شناسایی می کند. در تمام این مدت، ربات به ارائه اطلاعات از طریق صفحه و صدای خود ادامه می دهد. این ربات حتی نحوه استفاده از ژل روی دست را به کاربر آموزش می دهد.

ARTHUR از دوربین خود برای انجام اسکن اولیه برای شناسایی دست و محل مفاصل استفاده می کند. پس از آن، سونوگرافی شروع می شود. بازوی رباتیک 11 مفصل هر دست را در یک زمان بررسی می کند. پس از تکمیل اسکن، ARTHUR هر تصویر را برای علائم RA تجزیه و تحلیل می کند و شیوع آن را اندازه گیری می کند، سپس گزارشی را برای پزشک ارسال می کند و آن را در پرونده الکترونیکی پزشکی بیمار ذخیره می کند.

در طول فرآیند، الگوریتم‌های موجود در ARTHUR بررسی می‌کنند که آیا اسکن‌ها کیفیت لازم را دارند یا خیر. ربات می تواند تعیین کند که آیا ویژگی های خاصی به اندازه کافی در تصویر اولتراسوند از مفصل نشان داده شده است یا خیر. در صورت لزوم در این مورد، ربات از بیمار می خواهد تا یک اسکن مجدد از مفصل انجام دهد.

این شرکت دانمارکی گروهی از افراد را آزمایش کرد که ابتدا توسط ربات اسکن شدند و سپس همان آزمایش را با یک متخصص تکرار کردند. بیماران هنگام اسکن توسط یک روبات در مقایسه با اسکن انجام شده توسط روماتولوژیست تفاوتی پیدا نکردند.

داده های جمع آوری شده هیچ تغییر معنی داری در سطح ناراحتی یا درد بین دو آزمون نشان نداد. بیش از 9 نفر از هر 10 بیمار گفتند که می خواهند ARTHUR بیماری آنها را تحت نظر داشته باشد. این ربات همچنین می تواند به متخصصان کمک کند تا بیماران را از راه دور مطالعه کنند. ربات مورد بحث می تواند به افراد مبتلا به این بیماری که در مناطق دور افتاده زندگی می کنند کمک های ویژه ای ارائه کند.

این شرکت دانمارکی در کنار این ربات، سیستم «DIANA» را نیز توسعه داده است. این نرم افزار با ARTHUR یکپارچه شده است، اما می تواند به عنوان یک محصول مستقل نیز کار کند. این سیستم مخفف شبکه پشتیبانی آرتریت روماتوئید است و به عنوان یک ابزار اضافی برای نظارت و تشخیص RA عمل می کند. این سیستم تصاویر اولتراسوند را برای تشخیص زودهنگام آرتریت روماتوئید و کمی کردن فعالیت بیماری با استفاده از تکنیک‌های یادگیری ماشین تجزیه و تحلیل می‌کند. این سیستم با استانداردهای بین المللی برای تجزیه و تحلیل فعالیت بیماری مطابقت دارد. هنگامی که بدون ربات ARTHUR کار می کنید، DIANA می تواند اسکن های انجام شده توسط روماتولوژیست ها را به صورت دستی بررسی کند.

58321

دکمه بازگشت به بالا