مجله ورزشی

ربات‌ها در حج به یاری زوار می‌آیند

ربات‌هایی که مجهز به هوش مصنوعی هستند، مناسک حج را در مکه و مدینه برای زوار علاقه‌مند توضیح می‌دهند.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا از المونیتور، مقامات مسئول رسیدگی به امور امکان مقدس‌ترین مکان‌های جهان اسلام، یعنی مسجد الحرام در مکه و مسجد النبی در شهر مقدس مدینه موسوم به حرمین شریفین، اعلام کردند که ناوگان جدیدی از ربات‌ها برای کمک به زوار و حجاج مونث به خدمت گرفته شده‌اند.

دفتر نظارت بر مسجد اعظم و مسجد پیامبر در مصاحبه با وبسایت خبری عرب نیوز گفت که «ربات‌های هدایت هوشمند» که به هوش مصنوعی مجهز هستند مناسک و فرایض مناجات و ادعیه اسلامی و فتاوی اسلامی را در بخش‌های زنانه مسجد اعظم مکه و مسجد پیامبر در مدینه برای زوار علاقه‌مند توضیح می‌دهند. آن‌ها همچنین به سوالات زوار گرامی در رابطه با مکان‌های مقدس عربستان سعودی پاسخ می‌دهند. این ربات‌ها به یازده زبان از جمله انگلیسی، فارسی، و اردو و عربی صحبت می‌کنند. این ربات‌های چرخ دار از طریق صفحات لمسی کار می‌کنند.

هر سال، مسلمان‌ها برای انجام فریضه حج به مکه می‌روند تا در مسجد اعظم یا مسجد الحرام، مقدسترین مکان در اسلام، مناجات کنند. آن‌ها همچنین معمولاً به مدینه هم می‌روند تا در مسجد النبی نیز مناجات کنند. طبق قوانین اسلام، افرادی که مستطیع هستند باید حداقل یک بار در طول عمرشان به سفر حج بروند.

پیشتر سعودی‌ها از ربات‌های کمک رسان خود برای کمک به زواری که به حج عمره مشرف شده بودند استفاده کرده بودند.

دولت سعودی قصد دارد از ربات‌ها برای اهداف غیرمذهبی و غیردینی نیز استفاده کند و برخی نهاد‌های دولت مانند شرکت نفت دولتی آرامکو در حال سرمایه گذاری‌های کلان در حوزه هوش مصنوعی هستند. در ۲۰۱۷، عربستان سعودی در یک حرکت نمادین به یک ربات مونث به نام سوفیا شهروندی داد.

گروه تحریریه مقالات ورزشی

نویسنده‌ی ورزشی با تمرکز بر راهنمایی‌های تمرینی و بهبود عملکرد ورزشی. با به اشتراک گذاری تکنیک‌ها و استراتژی‌های موثر در ورزش، هدفمندی خود را در بهبود عملکرد ورزشی خوانندگان قرار می‌دهم. همراهی با من را بپذیرید و به جزئیات هیجان‌انگیز دنیای ورزش بپردازید.
دکمه بازگشت به بالا