مجله فرهنگ

رخدادها و اعمال ماه محرم

اعراب قبل از اسلام، جنگ در این ماه را حرام می دانستند و از جنگ پرهیز می کردند; از این رو از همان زمان این ماه به این نام خوانده شد و روز اول محرم به عنوان روز اول سال قمری تعیین شد. برای توضیح اینکه چرا دیگر ماه هایی که جنگ در آن ها حرام است محرم نامیده نمی شوند، می توان گفت: چون توقف جنگ از این ماه شروع شد، آن را محرم نامیدند.

به گزارش کندوج، محرم ماه حماسه، شجاعت و جوانمردی، ماه مبارزه با ظلم و ستم و مبارزه با تبعیض و ذلت، ماه محرم، ماه امر به معروف و نهی از منکر است. سلام بر حسین پیشوای همه ناشران ایمان و جهاد، سلام بر سرو بلند آزادگی و دانش که از ذلت بیزار و آزاده را دوست داشت…

در مکتب شیعه، این ماه یادآور نهضت حضرت سیدالشهدا و تاریخ جاویدان کربلاست. همچنین آغاز مجالس عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام است که مردم را با دین خود آشنا می کند و هدایت دین خود را از حسینیه ها و تکایا و مساجد به خانه های اندیشه و دل می رساند. . شرکت در مراسم عزاداری امام حسین (ع) و اشک ریختن بر سیدالشهداء (ع) از وظایف ما در غیبت امام زمان (عج) است.

این ماه یادآور رشادت های یاران باوفای اباعبدالله الحسین علیه السلام، فداکاری های حضرت زینب کبری سلام الله علیها، امام سجاد علیه السلام و تمامی اسرا است. از کاروان امام حسین علیه السلام. این ماه یادآور خطبه ها و شعارهای نورانی سالار شهیدان، سخنرانی آتشین حضرت زینب (سلام الله علیها) و سخنرانی زین العابدین (سلام الله علیها) است.

فعالیت های ماه محرم

1- هنگام دیدن هلال ماه مستحب است تکبیر بگویید و اگر می توانید دعایی را که سید در «اقبال الأمال» خوانده است، به تفصیل بخوانید.

2- در شب اول محرم 100 رکعت نماز بخوان و در هر رکعت سوره حمد و قل هو الله (سوره توحید) را بخوان و هر دو رکعت را با صلوات ختم کن. رسول خدا (ص) بیا:

«کسی که این نمازها را در اول ماه محرم بخواند و روزه بگیرد مانند کسی است که در تمام سال به نیکی ادامه دهد و تا سال بعد از وسوسه در امان باشد و اگر بمیرد به بهشت ​​می رود. “

3- در روایت دیگری از رسول خدا (ص) در شب اول محرم دو رکعت نماز می خوانید:

در رکعت اول سوره «حمد» و سوره «انعام» و در رکعت دوم سوره «حمد» و سوره «یس». علاوه بر این نمازها، خواندن نماز اول وقت هر ماه مستحب است.

4- روزه روز اول محرم مستحب است چنانکه امام رضا علیه السلام در روایتی فرمودند:

«کسی که این روز را روزه بگیرد و حاجتش را از خدا بخواهد، خداوند دعایش را مستجاب می کند، این روز همان روزی بود که حضرت زکریا از خداوند فرزندی خواست و خداوند دعای او را مستجاب کرد و یحیی به او روزی داد.

5- از حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) روایت شده است که رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) در روز اول محرم دو رکعت نماز می خواند و بعد از نماز دستان خود را بلند می کرد و این دعا را می خواند. سه بار:

خدایا تو خدای قدیم هستی و امسال سال نو است.

خدایا تو خدای ابدی هستی و امسال تازه است

پس عصمت شیطان، و قدرت بر این نفس شرور، و مشغول به چیزی که شما را به شما نزدیک می کند،

از تو می خواهم امسال مرا از شر شیطان و تسلط بر این روح که دائماً دستور گناه و سرگرمی می دهد که مرا به تو نزدیک می کند حفظ کنی.

یا کَریمُ یا ذَاالْجَلالِ وَالاِْکْرامِ، یا عِمادَ مَنْ لا عِمادَ لَهُ، یا ذَخیرَةَ مَنْ لا ذَخیرَةَ لَهُ، یا حِرْزَ مَنْ لا حِرْزَ لَهُ، یا غِیاثَ مَنْ لا غِیاثَ لَهُ، یا سَنَدَ مَنْ لا سَنَدَ لَهُ، یا کَنْزَ مَنْ لا کَنْزَ لَهُ،

ای صاحب عظمت و بزرگی، ای تکیه گاه بی تکیه گاه، ای ذخیره ی بی پناه، ای پناه بی پناه، ای پشتیبان بی تکیه گاه، ای گنج کسی که گنجی ندارد،

یا خیر در مصیبت، یا بزرگ امید، یا شکوه ضعف، یا منجی غرق شده، یا منجی هلاکت، یا خوشایند یا زیبا، یا خیر یا نیکوکار،

آه که امتحان خوبی است، ای امید بزرگ، ضعیفان را گرامی می‌داری، ای نجات‌دهنده غرق شدگان، ای نجات‌دهنده گمشده‌ها، ای برکت‌بخش، ای زیباکننده، ای که زیاد می‌شوی، ای خوب،

تویی که بر تو تکیه می‌کند، علم شب و روشنایی روز، نور ماه و پرتوهای خورشید، صدای آب و لطافت درختان است، خدایا. شریکی برای تو نیست،

ای که سجده کردی (و کمال خاضع شدی) برای تو سیاهی شب و روشنایی روز و پرتوهای ماه و پرتوهای خورشید و صدای ریزش آب و شکستن درختان، ای خدایی که نه رفیق،

خدایا ما را بهتر از آنچه می پندارند قرار ده و ما را ببخش که نمی دانیم و ما را به آنچه می گویند مگیر که معبودی جز او نیست.

خدایا ما را بهتر از آنچه مردم می پندارند عطا کن و آنچه را که نمی دانیم ببخش و ما را به آنچه می گوییم نگهدار، این برای من بس است خدایی که معبودی جز او نیست.

تو بر او توکل کن و او صاحب عرش بزرگ است. ما به او اعتماد داریم.

من بر او توکل کردم و او پروردگار عرش بزرگ است. ما به او ایمان آوردیم و هر چه هست از جانب پروردگار ماست.

پروردگارا دلهای ما را به روی هدایت ما مگشا و رحمتت را به ما عطا کن که تو وهابی.

پروردگارا، انحرافات دلهای ما را بعد از اینکه ما را هدایت کردی اصلاح کن و ما را از پیشگاه خود رحمتی عطا کن که تو آمرزنده ای.

6- مرحوم «شیخ طوسی» فرمودند مستحب روزه دهه اول محرم است; امّا در روز عاشورا از آب و غذا پرهیز کند، ولی روزه نگیرد و چون عصر شد مقدار کمی از تربت بخورد (زیرا روزه گرفتن در این روز روش بنی امیه بود که به شکرانه روزه می گرفتند. برای سیل کربلا).

برخی از رویدادهای این ماه به شرح زیر است:

محرم اول

آغاز سال هجری است، اگرچه هجرت در ماه ربیع الاول واقع شده است، اما به مناسبت آغاز سال، همه مومنان باید حادثه عظیم هجرت و آثار مهم آن را به یاد داشته باشند. در تاریخ اسلام و فداکاری های مولای متقیان علی (ع) در لیلة الامبیت.

دوم محرم

روز ورود امام حسین علیه السلام و یارانش به سرزمین کربلا (سال 61 هجری قمری) است که آغاز داستان های بزرگ عاشورایی است.

هفتم محرم

روز تعطیلی آب بر لشکر امام حسین است. در آن روز از عبیدالله بن زیاد به عمر بن سعد دستور داد که بین حسین و یارانش و آب بایستد تا قطره ای از آب فرات ننوشند.

نهم محرم: تاسوعا

«شیخ کلینی» از امام صادق (علیه السلام) نقل می کند که فرمود: «روز تاسوعا روزی است که امام حسین (علیه السلام) و یارانش را در کربلا محاصره کردند و دشمنان برای جنگ با او و پسرش مرجانه گرد آمدند. عمر بن سعد از تعداد لشکر خود خشنود شد و امام حسین علیه السلام و یارانش را در آن روز ضعیف دانست و مطمئن بود که هیچ یاوری نزد امام حسین علیه السلام نخواهد آمد و مردم عراق او را یاری نخواهند کرد. «سپس گفت:

پدرم فدای این ضعیف و غریب باد

در آن روز شمر با نامه ای از عبیدالله بن زیاد خطاب به عمر بن سعد به کربلا آمد و از او خواست که بر امام حسین (ع) و یارانش سخت کوش باشد تا تسلیم شوند و مجبور به بیعت شوند. اگر امتناع می کردند، همه آنها را می کشت. . امام حسین علیه السلام از پذیرفتن ذلت بیعت با دشمن امتناع ورزید، اما از آنان خواست که شب را به او مهلت دهند تا عبادت و نماز و دعا کند و فردا در جنگ با آنان روبرو شود.

دهم محرم (عاشورا)

این روز حماسی ترین و فراموش نشدنی ترین روز در تاریخ اسلام و تشیع، روز ایثار، رشادت و شهادت سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) و یاران بزرگوارش در سرزمین کربلاست. در سال 61 هجری قمری).

12 محرم

روز شهادت امام زین العابدین (ع) (به روایت سال 94 یا 95 هجری قمری) است.

25 محرم

به روایتی روز شهادت امام زین العابدین (ع) است.

منبع:

سایت آیت الله ناصر مکارم شیرازی www.makarem.ir

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا