رسانه باید تصویر درستی از سبک زندگی ارائه دهد/هنوز به مرحله ای نرسیده ایم که از خودمان راضی باشیم

رسانه باید تصویر درستی از سبک زندگی ارائه دهد/هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌ایم که از خودمان راضی باشیم

دبیر کارگروه سبک زندگی و خانواده ستاد تحول رسانه ملی با اشاره به نگاه برنامه های خانواده محور در تلویزیون گفت: توجه و برجسته کردن برنامه های خانواده محور و هویت ساز یکی از ارکان رویکرد تحولی سازمان است و برنامه سازان تلاش کرده اند با تکیه بر سبک زندگی نگاه تأمل برانگیزی به خانواده بیفکنند.

سیدمهدی ناظمی قره باغ ـ دبیر کارگروه سبک زندگی و خانواده ستاد تحول صداوسیما ـ با اشاره به نگاه برنامه های خانواده محور در تلویزیون به کندوج گفت: ساخت برنامه های خانواده محور به منظور نشان دادن اهمیت و جایگاه کانون مقدس خانواده است اما این برنامه ها با سبک زندگی که در سند تحول از آن یاد شده فاصله دارند و هرچند حرکت خوب در برنامه های خانواده محور مشاهده می شود باید در این مسیر مستدام ماند.

دبیر کارگروه سبک زندگی و خانواده عنوان کرد: ابتدا باید تعریفی درست از سبک زندگی در ذهن برنامه ساز شکل بگیرد. به این معنا که سبک زندگی یعنی ظهور و بروز تفکرات ما در همه شیوه های زندگی.

ناظمی به دو مانع مهم در این موضوع اشاره کرد و افزود: اولین مشکل در تولید برنامه های خانواده محور نگاه آن ها به سبک زندگی و تحول در خانواده است که آن را فقط در حیطه پزشکان می بینند درحالی که این موضوع مربوط به همه حوزه هاست و باید با نگاهی آمیخته به مسائل اجتماعی و جامعه شناختی آن را تحلیل و از انحصار پزشکان خارج کرد.

وی دومین مانع و مشکل در تعریف سبک زندگی را دیدگاهی دانست که آن را محدود به خانواده می داند درحالی که موضع سبک زندگی فضای گسترده تری را در بر می گیرد و در همه بخش ها اعم از اقتصادی سیاسی فرهنگی و اجتماعی باید دیده شود و جهت گیری همه برنامه ها آمیخته به سبک زندگی باشد.

این مدرس و پژوهشگر فلسفه با اشاره به سیاست های جمعیتی سازمان صداوسیما و موضوع جمعیت و فرزندآوری گفت: سازمان پیش از تحول نیز در حوزه جمعیت کار کرده بود و تولیدات مؤثری داشت. آن زمان این سیاست ها با روش های قدیمی توصیه می شد و به لحاظ اثربخشی  کیفی به مرحله دفاع نرسیده بود اما در دوره تحول هم تولیدات جمعیتی چند برابر و هم کیفیت برنامه ها اصلاح شد.  

ناظمی اضافه کرد: اکنون در شبکه ها برنامه هایی پیشگام این موضوع هستند و به لحاظ جهت گیری در مسیر فرزندآوری حرکت می کنند اما هنوز به مرحله ای که از خودمان راضی باشیم نرسیده ایم.

وی با بیان اینکه موضوع ازدواج و اقدام به فرزندآوری ابعاد بسیار گسترده ای دارد بر ضرورت تغییر ذهنیت عمومی در خصوص فرزندآوری و اصلاح این نگرش تأکید کرد و افزود: باید برای هر برنامه نمایشی یک پیوست رسانه ای درخصوص فرزندآوری قرار بدهیم. درک سیاست در رسانه به معنی درک عادی از یک موضوع نیست بلکه باید در حوزه تولید و تأمین نیز این موضوع دیده شود. در این صورت است که می توان به تغییر و اصلاح ذهنیت جامعه نسبت به فرزندآوری و جوانی جمعیت امیدوار بود.

ناظمی تصریح کرد: همین دو موضوع ازدواج و فرزندآوری می تواند انبوهی از برنامه های تلویزیون را با خود همراه کرده و به اصلاح ذهنیت مردم کمک کند. به عنوان مثال ساخت برنامه هایی با موضوع آسیب های تک فرزندی می تواند بخشی از مسائل را حل کند.
وی با اشاره به موضوعات دیگر کارگروه خانواده متذکر شد: حوزه های دیگری همچون الگوی زن انقلابی حجاب و عفاف تربیت کودکان اخلاق جنسی تربیت جنسی کودکان فرهنگ رسانه ای و فرهنگ مصرف در خانواده موضوعاتی هستند که در برنامه های خانواده محور به آن می پردازیم.

این مدرس و کارشناس خانواده وظیفه رسانه ها در حوزه خانواده را تمرکز آن ها بر چند بخش دانست و افزود: رسانه ها می توانند اقداماتی انجام دهند و تصویرهای ذهنی مردم را عوض کنند. اولویت امروز رسانه ها ازدواج و تشکیل خانواده و فرزندآوری است و تهیه کنندگان همچنان که روی ریل تغییر حرکت می کنند باید درخصوص جمعیت تولیداتی را روی آنتن بفرستند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا