مجله حوادث

رنگ مو روی نقش‌برجسته فتحعلی‌شاه

نقش برجسته یا سنگ نگاره فتحعلی شاه در چشمه علی ، شهر ری با موهای سیاه پوشانده شده است. شهردار میراث فرهنگی و گردشگری گفت: خوشبختانه رنگ شسته شده و انتظار می رود کارشناسان از فردا پاکسازی و تثبیت امداد را آغاز کنند.

نوروز تقی پور درباره آنچه در نقش برجسته چشمه علی در ری رخ داد به کندوج گفت: دفتر میراث فرهنگی و گردشگری ری در نزدیکی چشمه علی واقع شده است ، بنابراین ما در طول روز چندین بار با واحد حفاظت از آن بازدید می کنیم. تا دیروز بعد از ظهر که از این موزه بازدید کردم خبری نبود ، اما ساعت هفت صبح امروز (دوشنبه 26 مه) هنگام بازدید از بخش حفاظت ، متوجه لکه های سیاه روی کارت امداد فتحعلی شاه شدیم.

وی افزود: تحقیقات اولیه نشان داد که موهای سیاه بر روی سنگ با اسپری رنگ آمیزی شده است. به نظر می رسد آنها سعی کرده اند حروف انگلیسی را با این رنگ بنویسند. قوطی رنگ نیز در جای خود رها شد. ما به سرعت اطلاعات لازم را ارائه دادیم و کارشناسان برای بازدید به آنجا آمدند و برنامه ریزی شد که تیمی فردا (سه شنبه 27 مه) برای پاکسازی و تثبیت منابع امدادی اعزام شود.

تقی پور گفت: خوشبختانه از رنگ و رنگ شیمیایی استفاده نشده و این رنگ قابل شستشو است.

مدیر میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ری با اشاره به استقرار یک ایستگاه پلیس در منطقه اظهار داشت: ما از پلیس تشکر می کنیم اما با توجه به اقامت 24 ساعته این افسران در چشمه علی کاش ما شاهد چنین حادثه ای نبوده است. “

تقی پور در مورد این برنامه کمک قاجار گفت: “صحبت های ما در مورد دسترسی آسان به سنگ تراشی است ، در مقایسه با طرح ترمیم و حفاظت چشمه علی ، که قرار بود در پایان سال 1999 تکمیل شود و تاکنون وعده داده شده است. “پیشگیری نیز باید بر این اساس باشد. پس از بررسی تیم متخصصان و متخصصان ، در مورد روش حفاظت ، نصب شیشه یا در نظر گرفتن راه حل دیگر ، تصمیم گیری می شود.

وی درباره تعقیب قضایی افرادی که نقش های برجسته را نقض می کنند ، گفت: “ما با پلیس مکاتبه داشتیم.” امروز صبح هم جلسه داشتیم. امیدواریم دیگر شاهد چنین اتفاقی نباشیم. ما مطمئناً شکایت کرده ایم تا عامل یا عاملان آن را تحت تعقیب قرار دهیم.

مدیر میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ری در مورد شناسایی مجرم یا مقصر با دوربین گفت: متاسفانه در منطقه چشمه علی هیچ دوربینی وجود ندارد و نصب دوربین مدار بسته یکی از خواسته های ما بوده است که امیدواریم این تجهیزات در برنامه برنامه ریزی ، پاکسازی و تثبیت چشمه علی فراهم خواهد شد. “

ادامه تقی پور: منطقه چشمه علی در اختیار شهرداری است. ما همچنین از مسئولان شهرداری منطقه 20 بازدید کردیم و قصد داریم برنامه برنامه ریزی زیست محیطی را با شهرداری اجرا کنیم.

سنگ نگاره توسط فتحعلی شاه برای تعیین این پادشاه قاجار بر دیوار چشمه علی شهر ری ساخته شده است. در نقشه امداد فتحعلی شاه ، او بر تختی نشسته است که شبیه یک میدان است و 16 پسرش در اطراف او جمع شده اند. چشمه علی دارای هشت هزار سال سابقه است و از مراکز مهم شهر ری بوده است اما آنطور که باید محافظت نمی شود و هر بار تهدید می شود.

پیش ساخته لیتوگرافی
لکه های سیاه مو برجسته می شوند
لکه های سیاه روی موها روی کارت برجسته / عکس از سمیه ایمانیان ، دوشنبه 26 اردیبهشت

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا